Médiafigyelő Delegáció: A Telex súlyos hibát vétett a levélszavazatokkal kapcsolatos cikkében

A nemzetközi Választási Médiafigyelő Delegáció megvizsgálta a Telex erdélyi levélszavazatok égetésével kapcsolatos cikkét, melynek URL-jében egy februári dátumot találtak. Habár a Delegáció megkeresésére a Telex főszerkesztője azt nyilatkozta, technikai hiba történt, ez tulajdonképpen mindegy, hiszen hitelességi szempontból mindenképpen súlyos következménye lett a hibának. 

Független Választási Médiafigyelő Delegáció március 31-én furcsa ellentmondásokra bukkant a Telex ellenzéki szavazatégetős cikke kapcsán. ‘Kidobott levélszavazatokat találtak Marosvásárhely mellett’ címmel jelenített meg egy cikket a Telex arról, hogy egy erdélyi szemétlerakó helyen több zsák elégetett levélszavazatot találtak civilek. A fotókon szereplő szavazatok kivétel nélkül valamelyik ellenzéki pártra lettek leadva. A cikk elolvasása után az emberben könnyen felmerülhet az az érzés, hogy valakik kidobták Erdélyben az ellenzékre leadott levélszavazatokat.

A cikkel kapcsolatban azonban egy érdekes jelenségre hívta fel a figyelmet a Választási Médiafigyelő Delegáció. A Google szerint a cikknek van egy február 1-jére datálható URL-je. Mindez az alábbi screenshoton is látható. 

A Delegáció több informatikust bevont a munkába, akik megerősítették, hogy ez valóban azt jelentheti, hogy az adott cikk URL-je február 1-jén lett létrehozva. Ezt követően a Delegáció felvette a kapcsolatot a Telex főszerkesztőjével, aki azt nyilatkozta, hogy technikai hiba történt:

Tisztelt Alapítvány!

A cikk a Transtelexen jelent meg ma reggel 8:55-kor, ezt a Telexen is közöltük.

https://transtelex.ro/kozelet/2022/03/31/kidobott-levelszavazatok-erdely

A cikk szerkesztőségi rendszerünkbe való átvételekor technikai hiba történt a dátumozással, visszaugrott egy véletlen időpontra, ezt azonnal megjavítottuk.

Üdvözlettel:

Dull Szabolcs

főszerkesztő, Telex

A hiba mindenképp súlyos

Annak ellenére, hogy a Főszerkesztő Úr által hivatkozott “visszaugrás” nem kapott részletes kifejtést, a hiba mindenképpen súlyos következményekkel járt. Ha elfogadjuk a Telex állítását, miszerint valóban technikai hiba történt, akkor a cikket mindenképpen törölni kellett volna abban a pillanatban, amikor a hibát a szerkesztőségben észrevették.

Az, hogy elérhető egy februári dátumot mutató URL-je a cikknek komoly sajtóetikai és politikai aggályokat vet fel.

A technikai okokra való hivatkozás annyira tág, hogy nem jelenthet megnyugtató választ. A megkérdezett informatikusok szerint az URL “elcsúszása” magától vagy egyetlen félrekattintás miatt nem történik meg, több hibás lépés is szükséges ehhez. A Telexnek részletesen be kellett volna számolnia azokról technikai okokról, amelyek előidézték a helyzetet, ennek hiányában  minden levélszavazatokkal kapcsolatos hírt kétségekkel fogadott a sajtó, valamint az olvasóközönség.

A tisztázásra lehetőséget nyújthatott volna a nemzetközi Választási Médiafigyelő Delegációval való találkozó, amelyet az ügytől függetlenül már korábban kezdeményeztünk, de őszinte sajnálatunkra a Telex nem kívánta fogadni a Delegációt.  

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin