„A rutin meg az évek” – mi zajlik a zuglói kerületi média hátterében?

A cikksorozatunk első két részében bemutatott Újpesttel ellentétben Zuglóban baloldali vezetés váltott baloldali vezetést. Ennek ellenére Horváth Csabáék nagy lendülettel kezdtek bele egy új médiaszolgáltató cég létrehozásába, amely mögött újabb alvállalkozók és megbízottak hada, valamint egy durván megnövelt költségvetés is sorakozik.

Elemző-cikksorozatunk célja, hogy a mindenki által ismert országos elérésű médiumokon kívül bemutassuk egy-egy település és kerület helyi sajtóviszonyait is. A közéleti újságírás ugyanis nem korlátozódik kizárólagosan a legolvasottabb internetes hírportálokra, habár a jövő mindenképpen ebbe az irányba mutat. Sok ember azonban továbbra is elsősorban a helyi, gyakran offline formában megjelenő médiumokból tájékozódik és időnként újra bebizonyosodik, hogy ezeknek a közéleti forrásoknak is nagy jelentősége van. Ezek a helyi viszonyok azonban súlyukhoz képest gyakran jóval kisebb figyelmet kapnak, ez lehet talán az oka annak is, hogy sokak szerint a helyi közéleti médiumok gyakran valamelyik – általában az éppen hatalmon lévő – politikai erő szócsöveivé válhatnak.

Zuglói kerületi, koalíciós városvezetés középen Horváth Csabával és Tóth Csabával – Zuglóban már 2014 óta baloldali a vezetés

Ezt a feltevést támaszthatja alá az a logikus megfigyelés is, hogy a helyi médiumoknak a mérethatékonyság terén tapasztalt hátrányuk nagyobb pénzügyi kitettséget eredményezhet, mint ami az országos sajtóban megfigyelhető. Sok településen kizárólag a teljes mértékben önkormányzati finanszírozású lapok tudnak csak megélni. Végigjárjuk a legnagyobb településeket és kerületeket, ezek sorrendjét kizárólag a helyi sajtóviszonyok érdekessége és jelentősége határozza meg, cikksorozatunk első két részében az Újpesti Önkormányzat sajtóviszonyait elemeztük, most a XIV. kerületen, azaz Zuglón a sor.

Miért különleges Zugló?

Karácsony Gergely 2019-es győzelme a Budapest főpolgármesteri címéért folytatott versenyben kétségkívül a legnagyobb horderejű győzelem volt a magyar baloldal számára, amit a 2010 utáni politikai érában eddig el tudtak érni. Karácsony Zugló leköszönő polgármestereként indult a választásokon, a kerület biztosnak ígérkező polgármesteri címéért pedig az előválasztási alku keretein belül a szocialista Horváth Csaba jelentkezett be.

Azt talán a támogatói és a kritikusai is elismerik, hogy Karácsony Gergely egyik legnagyobb erőssége a kommunikáció.

Karácsony főpolgármesteri szolgálata első másfél évében is kifejezett figyelmet szentelt a fővárosi médiaviszonyok átalakítására, megszilárdítására: elfogadtak például a többek között az őt Zuglóban váltó Horváth Csabával karöltve egy olyan önkormányzati rendeletet, amely szerint Budapesten csak az a cég kaphat közterület-foglalási engedélyt, amely ingyenes felületet biztosít a Fővárosi Önkormányzat által meghatározott tartalmaknak. A bújtatva, azaz nem önálló napirendi pontként került szavazásra, hanem a gazdasági mentőcsomag kiegészítéseként elfogadott előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés ellenzékben lévő fideszes képviselői úgy értelmezték, hogy ezzel a Főváros egy a saját pártpropagandáját szolgáló jogszabályt hozott meg.

Gy. Németh Erzsébet és Horváth Csaba kiegészítő javaslata a Fővárosi Közgyűlésen, mely szerint a jövőben Budapest közterületein csak akkor lehetséges ingyenes sajtóterméket osztani, ha abban legalább négy teljes oldalon »tartalmában és formájában kizárólag« a Fővárosi Önkormányzat által meghatározott tartalom jelenik meg, ellenszolgáltatás nélkül. (Fotó: Magyar Nemzet)

Felmerül tehát a kérdés, hogy az elmúlt évtized legsikeresebb baloldali politikai kampányát letudó, valamint a kommunikációval és a médiával sokat és sokszor drasztikusnak tartott módon foglalkozó főpolgármester milyen sajtóviszonyokat hagyott hátra maga után a kerületben? Valamint az is, hogy mindehhez, hogy nyúlt hozzá a tapasztalatlan politikusnak biztosan nem nevezhető Horváth Csaba?

A zuglói fekete doboz valójában vörös

Mindezt persze megfűszerezi az a köztudatba berobbant ominózus hangfelvétel, amelyen a még főpolgármesterségért kampányoló Karácsony igen súlyos kijelentéseket tesz a nagyöreg budapesti szocialista Horváth Csabáról. A felvétel legsúlyosabb része talán az, amikor a Karácsony kijelenti: „Ha én visszamegyek Zuglóba, akkor engem elásnak (…) tudnék mesélni néhány sztorit, de a szocikkal közösen nem tudunk indulni.” Majd Tóth Csabáról, az MSZP zuglói elnökéről, a kerület egyik legbefolyásosabb politikusáról azt mondja, hogy mindig is mérges viszonyban álltak, csak ez a kapcsolat politikai okokból le volt dugózva.

„- Igaz, hogy megfenyegette a családodat?

– Ne viccelj. Többször.”

Az Újpesti Önkormányzat helyzetével ellentétben Zuglóban nem váltotta egymást a jobb és a baloldal. Ennek megfelelően elsőre a kerületi médiaviszonyok zökkenőmentes, nagyjából változatlan átmenetelére számíthatunk. A fenti bevezetésben megjelölt körülmények azonban arra engednek következtetni, hogy Zugló új vezetése jó eséllyel más utakon kíván járni, mint az elődje. Mit jelent a helyi MSZP befolyása a kerületi médiaviszonyok tekintetében? Több vagy kevesebb pénzt kap most a zuglói önkormányzati sajtó, mint Karácsony idejében? Miként nyúlt hozzá mindehhez Horváth Csaba?

Kiszervezések és beszervezések

A Zuglói Médiaszolgáltató Kft.-t még Papcsák Ferenc, a kerület 2010 és 2014 közötti fideszes polgármestere alapította, a cég 2011.03.16-án került bejegyzésre, majd 2015-ben, amikor a kerület vezetését Karácsony Gergely, jelenlegi főpolgármester vette át, megszüntette a céget mondván a kommunikációs feladatokat ezt követően az önkormányzat maga közvetlenül látta el. A cégjegyzék alapján a Zuglói Médiaszolgáltató Kft. 2017.05.16-án törlésre került. Ennek a döntésnek a pontos okairól csak találgatni tudunk, egyes források szerint a cég fenntartása csak fölösleges költséget termelt az önkormányzatnak. A kerület kiszervezett médiaügyeinek központi ellátó cége tehát pont Karácsony Gergely polgármesterségének nagy része alatt szünetelt egészen addig, amíg 2020 februárjában egy önkormányzati rendelettel a 2019 őszén megválasztott új polgármester, Horváth Csaba által vezetett képviselőtestület megbízta az önkormányzat tulajdonában lévő Zuglói Városgazdálkodási Zrt.-t, hogy hozzon létre egy médiacéget. Zugló Információs és Médiacsoport Kft. (ZIM) 2020. március 26-án alakul meg Murányi Marcell ügyvezetésével.

Murányi Marcell korábban a Mai Nap, majd nyolc évig a Blikk főszerkesztője volt. Ezt követően a Népszabadság főszerkesztőjeként, később két évig az MSZP kommunikációs igazgatójaként dolgozott. A Zuglói Információs Médiacsoport ügyvezetőjeként bruttó 950 ezres fizetéssel, 250 ezres cafetériával, havi 1000 km gépkocsi átalánnyal kapott állást. Média-cégvezetői fizetése mellé ráadásul még egy 350 ezer forintos megbízási szerződést is aláírt, melyben kommunikációs feladatok ellátását vállalta. Murányi 2021. március 14-én halt meg, a cég vezetését 2021.03.16-tól Király Dávid vette át. Király, korábbi HVG-s újságíróként 2009 és 2010 között egyszer már dolgozott a Demszky-féle Főpolgármesteri Hivatal tanácsadójaként, ahol a fővárosi nagyberuházások kommunikációjáért volt felelős. 2012 és 2018 között a BKV-Figyelő nevű, fővárosi közösségi közlekedéssel foglalkozó blog szerkesztőjeként, valamint kommunikációs és politikai tanácsadóként dolgozott. 2016 óta az ellenzéki kötődésű Republikon Intézet munkatársa.

A zuglói önkormányzat médiacégét 2021-ben a Republikon intézet korábbi munkatársa, a baloldali politikai kötődésű Király Gábor vette át.

A Republikon Intézetről tudni kell, hogy elnöke az a Horn Gábor, aki a rendszerváltástól a párt megszűnéséig az SZDSZ tagjaként, 1994-től 2010-ig a párt országgyűlési képviselőjeként, 2002–2009 között pedig kampányfőnökeként vállalt aktív pártpolitikai szerepet. Az egykori politikus 2002-től 2008-ig, a Medgyessy-, majd a Gyurcsány-kormányokban koalíciós egyeztetésért felelős államtitkárként dolgozott. 2010-ben, 55 évesen kedvezményes képviselői nyugdíjba vonult, ezzel párhuzamosan pedig a Republikon vezetője lett. Hasonló politikai háttérrel érkezett az intézet korábbi stratégiai igazgatója, a politológus és szociológus Tóth Csaba is. A Republikon egyik alapítója korábban az ELTE korábbi oktatója volt, az SZDSZ tanácsadójaként vett részt a 2004-es és 2006-os választási kampányok irányításában. A Republikonban betöltött pozíciójából 2019-ben távozott, amikor a Momentum EP-képviselője, Cseh Katalin brüsszeli kabinetfőnöke lett. Az intézet finanszírozása is függőségre enged következtetni, az Országgyűlés honlapján elérhető nyilvános szerződések szerint például a Párbeszéd, azaz Karácsony Gergely pártja is finanszírozza, 22,5 millió forintnyi összeg erejéig a Republikont, mely összegért cserébe különböző kutatásokért és kommunikációs tanácsadást szolgáltatnak Hornék. Király politikai beágyazottsága tehát világosan meghatározható, igaz az Újpesti Önkormányzatot vezető momentumos Déri Tiborral ellentétben Horváth Csaba soha nem tett ígéretet arra, hogy független kerületi sajtót hoz létre. Annyira nem, hogy amikor az Azonnali nevű portál újságírója egy 2019.10.07-én vele készített interjúban azzal a felvetéssel szembesítette Horváth Csabát, hogy „a zuglói helyi média elég jelentősen az MSZP-nek a nézeteit közvetíti”, ő erre azt válaszolta:

„Ön meg a Fideszét, szóval ebből a szempontból ez így teljesen korrekt.”

Pénztári jelentés

Horváth Csaba tehát a korábban megszüntetett médiaholding helyére most újat hozott létre, ezúttal gondosan elrejtve azt a Zuglói Városgazdálkodási Zrt. alvállalkozójaként, azaz a nem közvetlenül az önkormányzat, hanem közvetetten egy önkormányzati cég, a ZVK Zrt. hozott létre egy újabb önkormányzati céget. Ebben az eljárásmódban azt szokták kifogásolni, hogy ezáltal a közvetetten létrehozott cég működésére, szerződéseire és költéseire a képviselő-testületnek sokkal kevesebb, sőt tulajdonképpen szinte semennyi rálátása vagy ráhatása sem lesz. Az önkormányzat 2020. július 8-án kötött szerződést a ZIM-mel közel hároméves időtartamra: 2020. június 1-től 2023. március 31-ig. A megállapodás szerint a cég feladata, hogy az önkormányzat döntéseiről és a kerületi eseményekről tájékoztassa az állampolgárokat a zuglo.hu kerületi honlapon, az önkormányzat Facebook-oldalán, a Zuglói Lapok nyomtatott kerületi újságban, valamint a nem önkormányzati tulajdonú Zugló TV-ben és a ZugRádióban.

Két érdekesség is előkerült ezzel kapcsolatban: az egyik az, hogy a Zugló Tv és a ZugRádió – nem önkormányzati tulajdonban vannak – így egyébként nem is tartoznak a ZIM-hez. Ezekkel a cégekkel, mint külső szolgáltatókkal egyedi megállapodásokat köt a cég a tartalom szolgáltatást illetően! A Zugló TV-t még 2015-ben vásárolta fel egy Tóth közeli cég, jelenleg a tévé kép-és hangmérnöke, valamint a mögötte álló cég vezető tisztségviselője, egy bizonyos Kővári Miklós és gyermekei tulajdonolják a tévét. Szintén érdekes az, hogy az önkormányzat a ZIM-el a Facebook kommunikációjára külön szerződést kötött!

A zuglói képviselőtestület a 2020. június 25-i ülésén tárgyalta meg Horváth Csaba polgármester előterjesztését, amelyben a Zuglói Városgazdálkodási Zrt-én keresztül létrehozta az önkormányzat a saját médiacégét. Bár a szerződésben mindössze annyi szerepel, hogy a ZIM a 2020-as évben 7 hónapra bruttó 130 millió forintot kap az önkormányzattól, a napvilágra került információk alapján egy teljes évben bruttó 240 millióba fog kerülni a cég. Az új cég számára a költségvetésben egyébként 167 milliós céltartalékot is elkülönítettek, plusz a 40 millió a rendes kabinetkeretből. Ez összehasonlításképpen sokkal több annál, amit Karácsony alatt az önkormányzata kommunikációra költött, akkor a Kommunikációs osztály 50 milliós keretből gazdálkodott. A megnövekedett költségvetés láttán azt hihetnénk, hogy Zugló új vezetése nagyobb elérést szeretne vásárolni, hogy hatékonyabban kommunikálhasson az emberekkel. Ez a kommunikáció persze lehet ilyen is, olyan is. Ezzel azonban nagyrészt ellentétes folyamatok figyelhetőek meg: a Zuglói Lapok megjelenését az korábbi évi 26 lapszám helyett immár csak évi 12 megjelenésre csökkentették. Ráadásul egyes források szerint a kinyomtatott 71.000 példánynak – a terjesztési hiányosságok miatt – csupán töredéke jut csak el ténylegesen a lakossághoz. Az a cég, amelynek összesen 15 munkatársa van (8 munkavállaló, 7 megbízásos), ráadásul közülük 3 főnek már van valamilyen egyéb jogviszonya az önkormányzattal vagy annak valamelyik másik cégével vagy intézményével! Itt van a szerződés, amit az önkormányzat kötött a ZIM-el.

Meta-média: A Weber und Mill Kft.

Csak hogy tovább bonyolódjon a helyzet, az önkormányzati cég alvállalkozójának, azaz a ZIM Kft.-nek van egy újabb alvállalkozója, akinek kiszervezi a kerületi médiaszolgáltatást. A Zugló Információs és Médiacsoport 2020. június 15-én december 31-ig szóló szerződést kötött a Weber und Mill Kft.-vel, a cég havi nettó 800 ezer forintot kap médiaszolgáltatási feladatokért. Ez azért érdekes, mert korábban, a március 1. és május 31. közötti időszakra az önkormányzat szerződött le a Weber und Mill Kft.-vel kommunikációs feladatokra havi nettó 1,2 millió forintért. Ha összeadjuk ez kereken 2 millió forint per hónap. A Weber und Mill Kommunikációs, Oktatási és Tanácsadó Kft. tulajdonosa egyébként egy bizonyos Koltai Péter, a cég forgalma az elmúlt években évi nettó 15 és 23 millió forint között mozgott.

A Weber und Mill Kft. mindkét szerződésében szerepel a feladatai részletezésénél, hogy nem csak a zuglói önkormányzat, hanem kifejezetten Horváth Csaba polgármester imázsát is építik. Sőt, tulajdonképpen elsősorban az övét, és rajta keresztül, személyiség-központú kommunikációval, Horváthoz kapcsolódó Facebook- és Instagram-oldalakon népszerűsítik az önkormányzatot. Itt van a szerződés, amit a ZIM kötött a Weber und Mill-el.

Intézményesített cenzúra?

Külön csemegének számít elolvasni a részlet a cég szerződéséből, ahol egészen konkrétan arról van szó, hogy a közösségi média felületeken törölni kell a posztokhoz kapcsolódó negatív kommenteket, „nem kívánt tartalmakat”. Szó szerint ez áll a szerződésben: „A Megbízott felel a felsorolt felületek moderálásáért, tehát a posztokhoz kapcsolódó közösségi interakciók megválaszolásáért, illetve a közösségi médiastratégia és a brandépítés hatékonysága érdekében bizonyos tartalmak törléséért a Facebookon és az Instagramon.” Ilyen nemkívánatos tartalom a szerződés szerint többek között a személyes támadások, trollok (?) kommentjei, de akár az egyszerűen oda nem illő tartalmak, illetve a szintén tágan meghatározható úgynevezett álhírek. Ezt követi azonban az igazán szigorú megkötés, mely szerint a „megbízott helyzet-specifikusán figyelmet fordít arra, hogy a negatív kritikák ne mémesedjenek, még akkor is, ha az általánosan szűrt kategóriákba nem esik bele az adott hozzászólás.

Szűri a virálissá váló negatív kommenteket annak érdekében, hogy a hozzászólók kisebbsége ne tudjon több negatívumot kommentelni, mint ahány pozitív hozzászólás van,

mert maga ez a jelenség is trollkodásnak minősül. Megbízott felel azért, hogy az úgynevezett bérkommentelök, akik midig ugyanazon negatív és nem konstruktív tartalmakat kommentelik a posztok alá, le legyenek tiltva a felsorolt felületekről.”

A Weber und Mill Kft-én kívül egyébként még sok másik céggel is szerződéses kapcsolatban áll a zuglói médiaszolgáltató. Hosszú a lista és sok érdekességet találhatunk itt: tanácsadást végez például Kránitz László, az MSZP régi motoros soproni politikusa, a Győr-Moson-Sopron megyei szocialisták egykori vezetője. De kap még pénzt Papp Sándor Zsigmond népszavás újságíró és természetesen a Republikon Intézet is. De szerződése van a sokak által ismert Litresits Ügyvédi Irodának is, amelynek névadó tulajdonosa az a Litresits András, aki nemcsak Czeglédy Csaba ügyvédje, de az MSZP egyik kiemelt partnere is. A nem kormánypártinak tartott sajtó is „az MSZP legfontosabb jogi szakértőjeként” emlegeti őt, ráadásul Litresits konkrétan ő a szocialista párt egykori delegáltja volt a Nemzeti Választási Bizottságban.

A Zuglói ügyekről egyébként több helyi személy, szervezet beszámolt már. Várnai László a Civilzugló Egyesület listán mandátumot szerzett jelöltje például blogján számolt be az önkormányzat költéseiről, a zuglói Kétfarkú Kutyapárt pedig videóban számolt be minderről.

Mi folyik Zuglóban?

Most, hogy áttekintettük a zuglói médiaviszonyokat több értelmet nyer Karácsony korábban már megemlített, kiszivárgott hangfelvétele, mely szerint például Zugló bizonyos értelemben jól járt Horváth Csabával, mert ott a helyi szocik feletti kontrollt csak egy szoci tudja megvalósítani: „Ennek az alternatívája pedig egy sokkal jobb renoméjú, volt iskolaigazgató, akit a helyi szocik akarnak, aki két perc után nem fogja tudni, hogy hol van, és szétlopnak mögötte mindent. Csabának legalább annyi esze van, hogy tudja mi az, amiért börtönbe lehet menni. Ez nyilván kifelé nagyon ciki, meg tartalmiakban is sok szempontból ciki.” Azaz Karácsony voltaképp arról beszélt a hangfelvételen, hogy a zuglói MSZP olyan mélyen gyökerezik a kerület intézményrendszerében, hogy amennyiben a helyi szervezet maga állít jelöltet a saját élére, akkor az a közvagyon komoly károsítását jelentheti. Hogy mindez mennyiben illik a most bemutatott, médiaholdinghoz és az mögötti céghálóhoz, megbízási szerződésekhez és alvállalkozókhoz? A kérdés megválaszolását az olvasókra bízzuk.

Kiemelt kép: zuglo.hu

cimkék

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin