Előválasztás: Fizetett hirdetések, lejárató kampányok

Több politikus felháborodott azzal kapcsolatban, hogy a DK lényegében fizetett hirdetésben kampányol Karácsony Gergely ellen. Habár a pártvezetők korábban megállapodtak abban, hogy tisztességes kampányt fognak folytatni az előválasztáson, a feleknek ezt mégsem sikerül tartania. A színpadon mosoly és kedélyesség, a kulisszák mögött viszont lejáratás és sárdobálás. Rövid cikkemben be fogok mutatni néhány példát azzal kapcsolatban, hogy milyen platformokon és milyen módszerekkel próbálják rosszabb színben feltüntetni a versenytársakat a felek. 

Nem csak Karácsony Gergely van a fókuszban

A digitalizáció világában bárki indíthat híroldalt. Az alacsony belépési költség miatt az elmúlt évtized alatt elszaporodtak a híroldal köntösbe bújtatott politikai tartalmak, pártokhoz köthető üzleti körök tucatnyi portált indítottak el annak érdekében, hogy a kampányidőszakok alatt manipulálni tudják a közvéleményt. Azt, hogy egy adott oldal ténylegesen be van-e kötve valamelyik párthoz direkt módon nem tudjuk bizonyítani, azt viszont tényszerűen meg tudjuk állapítani, hogy egy adott portál melyik politikai szereplő narratíváját közvetíti, vagy adott esetben melyik szereplőket próbálja rossz színben feltüntetni.

Az Ellenszel.hu oldal az 2019 óta a Facebook AdLibrary felületén elérhető adatok alapján, közel egymillió forintot, pontosan 829 ezer forintott hirdetett el kimondottan politikai tartalmakra. Az oldal hirdetései alapján az elsősorban az állapítható meg, hogy ez az oldal kimondottan az ellenzéki pártok közötti versenyben játszik szerepet.

Miközben Dobrev Klára miniszterelnök-jelöltet támogató hirdetést adott fel a portál, addig a Fekete-Győr Andrást, a Momentum Mozgalom miniszterelnök-jelöltjét lejárató cikkre is százezer forint értékben költött. Az Ellenszél már máskor is támadta a momentum politikusait. Donáth Annát és Cseh Katalint azzal vádolta az oldal, hogy a fiatal politikusok az iparlobbi érdekeit szolgálják ki és környezetre káros döntést hoztak:

Az előválasztás hajrájában az oldal Karácsony Gergelyt is górcső alá vette, gúnyosan, következetlen vezetőnek beállítva őt.

A Nyugatifény az Ellenszélnél meglehetősen több pénzt költött el 2019 óta politikai kampánytevékenységre. Az oldal a Facebook elérhető adatai alapján 1,8 millió forintot költött politikai tartalmaik hirdetésére. A hirdetési tartalmaik iránya egyértelmű: Dobrev Klára miniszterelnök-jelölt támogatása.

De ami ennél is érdekesebb az az, hogy a kormánypártisággal nem vádolható nagy múltú és széles körben mértékadónak tartott kutatóintézet ellen is lejárató kampányt indított az oldal. A Medián (ahol Karácsony Gergely kutatási igazgató volt 2007-től) bűne az volt, hogy az egyik kutatásában nem a DK miniszterelnök-jelöltjét, Dobrev Klárát hozta ki győztesül.

Százezres költések, egy nagymúltú kutatóintézet presztízsének aláásása politikai célokból – ilyen tevékenységgel foglalkozik a Nyugati Fény, miközben egyre inkább elfogadott és releváns médiummá kezdi kinőni magát. Mandula Viktor, a portál főszerkesztője az ATV-nek úgy fogalmazott arra a kérdésre, hogy nem zavarja-e, hogy a lap kritikusai DK-s blognak nevezik a Nyugati Fényt azt válaszolta, hogy nem és elismerte, hogy célja tiszta lapot adjon Gyurcsány Ferencnek a DK elnökének.

Pozitív kampány Karácsony Gergely mögött

Az ellenzéki identitású ezalenyeg.hu nevezetű híroldal az önkormányzati kampány alatt jelent meg a magyar médiumok között. A felület legérdekesebb sajátossága, hogy az egyes politikai tartalmakat egyedi címekkel, adott esetben térségekre külön aktualizálva futtatja. Ez a Pegasus-ügy kapcsán is láthattuk, ahol egyéni választókerületekben külön címadással hirdettek azonos politikai tartalmakat.

Az AdLibrary adatai szerint 2019. áprilisa óta 98 925 335 Ft-ot költöttek hirdetésekre. Az elmúlt egy héten 1181850 forinttal támogatták meg az ellenzék kampányát. Jelenleg is több tucat hirdetést futtat az oldal. Egy olyan miniszterelnök-jelölt van, aki ezeken a hirdetéseken részt vesz: Karácsony Gergely.

Very Important Planet néven indult el egy zöld politikával foglalkozó felület, amely az elmúlt időszakban több, mint 2 millió forintot költött, ebből 600000 forintot az elmúlt egy héten, jellemzően ehhez hasonló tartalmak:


Ami miatt áll a bál

Tordai Bence felháborodását is kiváltó hirdetés, amellyel kapcsolatban a képviselő azt írja: “A többi ellenzéki miniszterelnök-jelöltet fizetett hirdetésben savazni nem oké. Korrekt, méltányos versengésről volt szó.”, nem a fent említett oldalak osztották meg, hanem az Europálya nevezetű portál:

Lehet-e hatásos politikai taktika egy-egy politikai üzenetet a médián keresztül hirdetni? Abszolút, hiszen mivel egy átlagos médiafogyasztó már unja a pártpolitikusok hirdetéseit, addig a híroldalak képesek lehetnek elérni a politikából kiábrándult rétegeket is. Plusz, a politikus védve van, hiszen például Dobrev Klárának nem kell megfogalmaznia, hogy Karácsony Gergely alkalmatlan és szavahihetetlen.

A politikához köthető médiumok világa ennél természetesen sokkal szerteágazóbb, amit ebben a szösszenetben nem tudtam elemezni. Ugyanakkor hamarosan megjelenik a közélet bulvárosodásával foglalkozó írásom, amelyben bemutatom, hogyan hat ez a folyamat a híroldalak minőségére és a bulvárosodásra.

Borítókép: index.hu

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin