Fábián Tamás portréja

videós anyagok

n.a.

2009

A Telex újságírója korábban az Origót és az Indexet is megjárta már. Mind a két helyet – a szerkesztőség egy jelentős részével együtt – a vélt vagy valós politikai nyomásgyakorlás miatt, az újságírói függetlenségre hivatkozva hagyta ott. Elsősorban videós riportjaival került be a hazai közéleti újságírás köztudatába, bár saját elmondása szerint nem ez volt a fő profilja. Az Index-sztoriról, Rogán Antal autójának kergetéséről, Orbán Viktorról és a Nemzeti Sportról, valamint nem utolsósorban a fake news gyárakról is olvashattok Fábián Tamás portréjában.

Fábián Tamás már az egyetemi tanulmányai során, 2009 nyarán is az index gyakornoka volt pár hónapig, a végzést követően pedig újságírói pályafutását az Origónál kezdte el 2012-ben. Eleinte a techbázisba írt, utána került a politika rovathoz. Két évvel később, 2014-ben a lapot több kollégájával – például az oldalunkon már korábban bemutatott Rovó Attilával – együtt otthagyta, miután a főszerkesztőt, Sáling Gergőt elbocsátották. Ez a hivatalos indoklás szerint a megváltozott médiaszokások miatt volt szükséges, más narratívák szerint az Origo-t ért kormányzati nyomásgyakorlás hatására volt kénytelen távozni Sáling Gergőt.

A főszerkesztő elbocsátásának hátterében egyesek szerint az oldal kormánykritikus írásai állhattak, amelyek közül a legnagyobb visszhangot kiváltó cikk minden bizonnyal Lázár János kétmilliós hotelszámláiról szólt, amelyekhez pereskedés útján jutottak hozzá az Origo akkori munkatársai a Miniszterelnökségtől. Az ügynek végül – a részletek nyilvánosságra hozatalán túl – nem lett igazán komoly következménye, Lázár János közleményben jelentette be, lemond a számára törvényben biztosított utazási költségtérítésekről. A vélhetően politikai gesztusnak szánt lépés, tulajdonképpen kihúzta a téma méregfogát, a miniszterelnökséget vezető miniszter nyilatkozatában hozzátette: “az elmúlt két évben a legkevesebbet utazó kormánytagok közé tartoztam”, és megjegyezte: “örülök, hogy a független magyar bíróságok fontosnak tartják, hogy megismerjék utazási szokásaimat.”

Forrás: TASZ Youtube csatornája

Az Origo után Fábián az Indexhez igazolt, ahol 2014-2020 között a politika rovat munkatársaként dolgozott. A Laikus nevű Youtube-csatorna egyik műsorában felidézi az Indexhez való átigazolását. Az első munkanapja 2014 augusztus elsején volt, és csak azért lett belőle a lap videós riportere, mert az önéletrajzában szerepelt, hogy már csinált már ilyet. Saját elmondása szerint így egyszer csak elküldték riportokat készíteni, pedig nem ez volt a fő profilja. Két-három ilyen alkalommal később történt, hogy az első országos hírré vált videós anyaga szerzőjeként ismerte meg a média világa. Ennek során az indexesek a médiamogul, Széles Gábornak szerettek volna kérdéseket feltenni, az Echo TV akkori tulajdonosa viszont ki akarta tiltani őket a sajtótájékoztatójáról.

Az Index-saga

Fábián Tamás 2020-ig dolgozott az Indexnél, amikor az Origohoz hasonlóan itt is az akkori főszerkesztő, Dull Szabolcs elbocsátása után otthagyta az ott dolgozók jelentős része – köztük ő is – a lapot. Az Index-ügy 2020 júniusában robbant be a magyar köztudatba, az ún. Gerényi-terv kiszivárgásával. A terv az alapító-ősindexes Gerényi Gábor fejében született meg, aki ma az Azonnali.hu egyik tulajdonosa, 2017 előtt pedig évekig a Mandiner.hu tulajdonosa volt. Ennek a lényege – az elképzelések szerint – az Index strukturális átalakítása lett volna, egyes rovatokat külön cégekbe történő kiszervezésével. A terv kiszivárgását követően a szerkesztőség Dull Szabolcs főszerkesztő vezetésével tiltakozásba kezdett és az oldalon az Index szerkesztőségi függetlenségének veszélybe kerülésére kezdték felhívni a figyelmet. Ekkor Bodolai László volt az Index igazgatósági elnöke, aki Gerényihez hasonlóan szintén nem újonnan került be az Index kötelékébe, hanem már régóta kapcsolatban állt a lappal, ugyanis 18 évig volt az Index ügyvédje.

Bodolai ezt követően bizalomhiányra hivatkozva menesztette Dull Szabolcs főszerkesztőt, ez a lépés a szerkesztőséget teljes egészében a kiadóval szembe állította. Bodolaiék egyébként nem kívántak gyökeres változtatásokat meghonosítani a személyi struktúrában, a szerkesztőséggel egyedül Dull személyéről nem voltak hajlandóak egyezkedni, hiszen a vezetőség indoklása szerint Dull üzleti titkokat szivárogtatott ki. Az Index igazgatóságában úgy vélekednek, Dull örülhet, hogy kirúgással megúszta, tőlünk nyugatra ugyanis ilyesmiért per is jár. Az igazgatóság azt is sérelmezte, hogy Dull a velük való egyeztetés nélkül állította át az Index függetlenségét jelző barométert „veszélyben”-re, ami a hirdetési bevételek gyors csökkenését vonta maga után. Ezen kívül Bodolai egy ATV-nek adott interjúban azt is állította, tudomásukra jutott, hogy Dull ellenzéki politikusokkal egyeztet.

Frissítés: Az fenti eseményekkel kapcsolatban Bodolai László részletesen nyilatkozott a napokban.

A szerkesztőség mindezzel nem értett egyet és nem volt hajlandó az egyeztetésre. Dull személyéhez ragaszkodva, Tóth-Szenesi Attila vezető szerkesztő, Munk Veronika és Haász János főszerkesztő-helyettesek július 24-én jelentették be, hogy mintegy nyolcvan indexes munkatárssal – köztük Fábián Tamással – beadják a felmondásukat. A távozók az utolsó munkanap végeztével még készítettek egy csoportképet és egy videót, amiben bejelentették, hogy fizetős oldalt indítanak. Kárpáti Márton, az Index.hu Zrt. volt főszerkesztő-helyettese ezt követően Van Másik Kft. néven hozott létre új vállalkozást, hárommillió forint alaptőkével. A Telex.hu indulásáról szóló tervet 2020. szeptember 4-én jelentette be Munk Veronika, a Telex.hu főszerkesztője, akihez azóta a versenytilalmi korlát lejártával társ-főszerkesztőként Dull Szabolcs is csatlakozott. Szeptember 23-án azonban a Telex Facebook-oldalán megjelent az induló stáb névsora, amely hetven volt indexest sorolt föl, köztük volt Fábián Tamás is. Fábián az Indextől való távozásakor már a lap egyik legismertebb szerzője és az egyik legtöbbet szereplő arca volt. Elmondható, hogy bár a lap impresszuma szerint hivatalos vezető szerepe nincsen, kétségkívül továbbra is az egyik legfontosabb tagja a szerkesztőségnek.

Fábián Tamás olvasata az Index közelmúltbeli ügyeivel kapcsolatban egyébként jól megismerhető az újságíró “Miért álltunk fel?” című posztjából.

Szócsata a politikusokkal és a parlamenti kitiltás

Az indexes időszaka alatt, mint az akkori legnagyobb ellenzékinek tartott portál videósa, többször is került érdekes helyzetbe miközben kormánypárti politikusokat próbált mikrofonvégre kapni. Az egyik ilyen ominózus eset az volt, amikor 2017-ben Rogán Antalt, Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert tervezték meginterjúvolni egy Rákosmentén tartott konzultációs fórum alkalmával. A stáb beszámolója szerint a miniszter emberei „mindent megtettek”, hogy Fábiánék ne közelíthessék meg a főnöküket. Fábián egyébként a videón látványosan futkározik a művelődési ház körül, de végül csak összehozták a riportot, amely során Rogán azt mondta Fábiánéknak, „Önöknek van egy gazdája, akit úgy hívnak, hogy Simicsika Lajos, (…) azoknak a médiumoknak nem nyilatkozunk, amelyeknek Simicska Lajos a tulajdonosa.”

Szintén nagy port kavart 2019 júliusában kitiltották az év hátralevő részére a Parlamentből, a hivatalos indoklás szerint azért, mert lökdösődött Völner Pál államtitkárral, mikor őt és Varga Juditot akarta megkérdezni az akkor Alaptörvény felülvizsgálatról. Az Országgyűlés Hivatal az interjú után arról tájékoztatta az Indexet, hogy újságírójuk

testi kontaktust is alkalmazva, folyamatosan lökdösődve akart interjút készíteni

az Országház felsőházának folyosóján, miközben a politikusok az erőszakos próbálkozást határozottan visszautasították. A kitiltó levél fizikai inzultusra hivatkozik és emlékezteti az Indexet arra is, hogy munkatársuk „korábban már két alkalommal is tudatosan megszegte az országházi sajtótudósítás rendjét”, ezért a belépési lehetőségét december 31-ig felfüggesztették az Országház és az Országgyűlési Irodaház helyiségeibe. Az Indexnek az álláspontja ezzel szemben az volt, hogy munkatársuk nem lökdösődött, nem inzultált, erőszakos sem volt: Az Index álláspontja szerint kollégánk nem lökdösött, nem inzultált senkit, nem volt erőszakos, a politikusok mellett sétálva a telefonját tartotta Völner elé, hogy jó minőségben rögzítse az elhangzottakat. Völner többször arrébb lökte kollégánk kezét, majd összekülönböztek azon, hogy ki lökdös kit.

Szintén emlékezetes riport volt az is, amikor Fábián 2018-ban Orbán Viktornak akart kérdéseket feltenni. A miniszterelnök annyit mondott Fábiánnak, mikor ő elmondta, hogy az Indextől érkezett, hogy:

„Az egy fake news gyár, oda nem nyilatkozom.”

Más kontextusban is a közbeszéd tárgyává vált már Fábián Orbán Viktor személyével kapcsolatban. Fábián akkor indított vitát a hazai közéleti újságírásban, amikor közzétett a miniszterelnökről egy képet Facebookon, amin ő a koronavírusjárványról szóló egyeztetésre érkezett egy Nemzeti Sport napilappal a kezében. Orbán Viktorról egyébként köztudott, hogy rendszeres olvasója a lapnak. Fábián a Facebook-bejegyzésében a következőket írja: „Fontos döntések meghozatala előtt képben kell lenni a legfontosabb infókkal: a miniszterelnök megérkezett, hogy az orvostudomány vezetőivel egyeztessen Budapest újranyitásáról – kezében egy Nemzeti Sporttal.” Fábián vélhetően a miniszterelnök – baloldali politikusok és az ellenzékinek tartott újságírók körében népszerűtlen – hobbijának, a labdarúgásnak az összefüggésében gyakorolt kritikát a kormány koronavírusjárvány okozta válság kezelését illetően. Más, főleg kormánypártinak mondott médiumok támadásként értékelték a bejegyzést, mely szerint nincs rendben, ha a miniszterelnök Nemzeti Sportot olvas, mert az a „műveletlenség és a felkészületlenség jele” poltikusként.

Taggelemzés

Megvizsgáltuk taggelemzéssel Fábián Tamás Indexen közzétett cikket 2009 és 2020 között. A “tag”, azaz címke, olyan szó vagy kifejezés, amelyet a weboldalak tartalmaihoz, például cikkekhez szokás hozzárendelni, hogy azokat kategóriákba lehessen sorolni, ezzel segítve a cikk megtalálását a Google-on és a közösségi médián. Webanalitikai módszertan segítségével elkészített elemzésünk a tag-ek alapján jól bemutatja azt, hogy egy adott szerző milyen témában ír a legszívesebben.

Fábián Tamás az Indexnél eltöltött évei alatt láthatóan kemény belpolitikai témákra fókuszál, különös tekintettel a kormányra és a kormánypártokra. Érdekes az is, hogy Donald Trumpnak a négy éves elnöksége alatt sikerült annyiszor megihletnie Fábiánt, hogy bekerült az újságíró három leggyakrabban használt tagje közé.

2020 nyarán egy interjújában, arra a kérdésre, hogy nem fordult-e elő, hogy túlfeszítette a kérdéseinél a húrt, és megbánta, a következőt mondta:

„Nekem olyan nem volt, olyan viszont sok volt, hogy azt éreztem, hogy egy picit lehetett volna rámenősebbnek lenni.”

Szerk.: Az Ojim.hu nem hírközlő felület, a bemutatott portré nem tekinthető véglegesnek és befejezettnek, azt folyamatosan frissítjük az új és a már rendelkezésre álló információk alapján.

Kiemelt kép forrása: Fotó: Ajpek Orsi / Telex.hu

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin