A ferencvárosi médiaháború tanulsága: a “hatpárti ellenzéki összefogás” tagjainak nem feltétlenül van ínyére a sajtószabadság 

Kálmán Olga DK-s országgyűlési képviselő férjét nevezték ki a ferencvárosi kerületi lapot kiadó cég élére. A polgármester és az alpolgármester is a sajtószabadságot félti a helyi baloldali-liberális pártoktól. Az ügy mindannyiunk számára intő jelként szolgálhat: a kétharmados kerületi többségben lévő Momentum-DK-MSZP-Párbeszéd-LMP-Jobbik talán mégsem úgy viszonyul a szabad sajtóhoz, ahogy szeretik beállítani, úgy tűnik, inkább zavaró tényezőként tekintenek rá.  

Több hete zajlik a ferencvárosi médiaháború. Május végén kirúgták a IX. kerületi (Ferencváros) újság éléről Vágvölgyi B. Andrást, aki korábban a Magyar Narancs főszerkesztőjeként dolgozott. Sokak (így Baranyi Krisztina polgármester) szerint az elbocsátás mondvacsinált indokok mentén történt, az egyik vád az újságíróval szemben az volt, hogy a havonta megjelenő magazin szerkesztőségében egyszer nem jelent meg, hanem otthonról dolgozott. Az ügy után a magazin szerkesztősége azt is belebegtette, hogy a teljes szerkesztőség feláll, ha nem helyezik vissza a lap élére Vágvölgyit.  

Baranyi Krisztina nem először kerül konfliktusba a vele leginkább csak papíron (és számításból) szövetséges Momentumos, DK-s, MSZP-s képviselőkkel. A mostani konfliktus egyik okozója, hogy a 9 című magazint korábban közvetlenül a ferencvárosi önkormányzat adta ki, de a Baranyi 2019-es megválasztása után kialakított új gyakorlat szerint  a 2021-ben megalakuló Ferencvárosi Média Nonprofit Kft. a magazin kiadója. A cég élén sokáig Hagymási Zoltán állt, aki elsősorban a kerületi TV főszerkesztője, és már korábban, a fideszes kerületvezetés idején is betöltötte ezt a posztot. 

Június 22-én, szerdán mentették fel a Hagymási Zoltánt pozíciójából. Helyére Hoffmann Györgyöt, Kálmán Olga DK-s parlamenti képviselő férjét nevezték ki. Ráadásul közben megváltoztatták a főszerkesztők kinevezési eljárását: a kinevezési jog egy független szakértői testülettől átkerült a politikusokhoz, nem csoda, hogy Baranyi Krisztina aggályosnak tartja a helyzetet: „az újságíró szakma helyett politikusok fognak dönteni a következő főszerkesztő személyéről”, egy másnapi Facebook-bejegyzésében pedig azt állította, hogy az ügy „le volt ez boltolva rendesen”, hozzátéve azt is, hogy a 9 magazint pártérdekek mentén (utalva a Demokratikus Koalícióra) számolnák fel, és „politikai kifizetőhelyként” használnák a későbbiekben. Döme Zsuzsanna (művésznevén Suzy Dada) kutyapártos alpolgármester Facebook-bejegyzésében szintén azt kifogásolta, hogy a 9 magazin főszerkesztőjének személyéről politikusok döntenek majd a „sajtószabadság jegyében”, és ő is ironikusan emelte ki, hogy “nyilván” a pártatlanság jegyében nevezték ki Kálmán Olga férjét a kiadó ügyvezető igazgatójának. 

Kálmán Olga férje, Hoffmann György egyébként nem ismeretlen név a médiában. 2015-ig a köztelevíziónál dolgozott, és a nevéhez köthető az akkor újonnan induló új M1 2015. március 15-i nagy összeomlása, ugyanis Hoffmann volt a csatorna adásrendezője. 

A ferencvárosi 9 magazinról egyébként széles körben gondolják, hogy igényesen, mindennapos politikai propaganda nélkül működik, ami igazi kuriózumnak tekinthető a kerületi, vagy megyei jogú városi lapok körében. A 24.hu tavaly az ellenzéki kerületek lapjairól készített egy körképet, ahol arra hívták fel a figyelmet, hogy a kerületi lapok esetén megfigyelhető a ”NER-t idéző balos propaganda”. A 9 magazint itt is pozitív példaként említették: „nincs benne állandó polgármesteri interjú, sem fotódömping, nem beszél minden számban legalább egy alpolgármester csip-csup ügyekről, és nyelvileg, de képileg is sokkal igényesebb, mint ami a műfajban megszokott.” Egyes információ szerint a lap ilyen típusú (politikusi kézivezérlés nélküli) működése a ferencvárosi fideszes és ellenzéki önkormányzati képviselőket egyaránt zavarta. A kerületben többségben lévő, Baranyi Krisztina polgármesterrel számos alkalommal politikailag is összekülönböző baloldali ártok azt kifogásolták, hogy nem jelenik meg elég olyan anyag, amiben az ő munkájukat méltatják. A fideszes önkormányzati képviselők a Telex információi szerint azt kifogásolták, hogy a lap nem elfogult politikailag, ezért fennáll az a veszély, hogy azt sok potenciális Fidesz szavazó is olvassa, így olyan témákat hall, amiről „jobb lenne, ha nem tudnának”. 

A szomorú végéhez közelítő média-villámháború egyik legfőbb tanulsága az lehet, hogy a sajtószabadságról, és a sajtó politikától való függetlenségéről gyakran szónokló ellenzéki politikusok hatalom birtokában már kevésbé kedvelik a befolyástól mentes, szakmai szabályok szerint irányított médiumokat.  A jelek szerint úgy kell a baloldalnak a szabad és független sajtó, mint Suzy Dada alpolgármesternek a BLM emlékmű: elég, ha csak pár napig létezik (a jobboldal bosszantására), aztán már nem olyan nagy baj, ha pusztulnia kell. 

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin