Szegedi médiakörkép: a politikai oldalakhoz kapcsolódó hírportálok dominálnak

Elemző-cikksorozatunkban foglalkoztunk már az újpesti, és a zuglói média sajtóviszonyaival. Cikksorozatunk célja, hogy a mindenki által ismert országos elérésű médiumokon kívül bemutassuk egy-egy település és kerület helyi sajtóviszonyait is. Ebben az elemzésünkben Szeged városának sajtóviszonyait vizsgáljuk meg, a jelenlegi négy legnagyobb online hírportálra koncentrálva: a Szeged.hu-ra, a SzegedMára, a Szeged365-re, és a Szegederre. Az elemzésben felelevenítjük a portálokra vonatkozó legfontosabb információkat, vizsgáljuk azt is, hogy mely politikai oldalhoz köthető, valamint milyen hangvételben írtak az egyik hírportálok a különböző témákról. A választási kampányt is magában foglaló időszakot, a 2022. január 1. és június 14. közötti időszakot elemeztük abból a szempontból, hogy a négy hírportál milyen hangvételben írt a városvezetésről, és annak ellenzékéről. Adatgyűjtésünk alapját a tagelemzés módszertana, valamint a címekben és leadekben fellehető kulcsszavak vizsgálata jelentette.

Miért fontos Szeged?

Szeged városa azért különleges közéleti szempontból, mert a 2010 óta, a gyakorlatilag folyamatos országos Fidesz kétharmad során is sikerült megőriznie városvezetői pozícióját a Fidesz ellenzékének. (Botka László egészen pontosan 2002 óta folyamatosan Szeged város polgármestere.) Azóta egy választáson sem sikerült még csak megszorongatnia sem a helyi ellenzékének, még 2006-ban sem, amikor a kormányon lévő és politikailag folyamatosan erodálódó MSZP fő ellenzéke, a Fidesz egyébként gyakorlatilag tarolt az önkormányzati választásokon. Sokakat foglalkoztatja a kérdés, hogy mi képes Botka Lászlót ilyen hosszú ideje hatalomban tartani. Persze nyilván elengedhetetlen a jónak nevezhető városvezetői teljesítményt is, de sokak szerint a kommunikációja, illetve a médiafölénye is erősen hozzájárul a győzelmeihez. Botka László ugyanis előszeretettel azonosítja magát Szeged városával – tehát a „ha Botkát támadják, Szegedet támadják” elv érvényesül a városvezetőnél. A következőkben körüljárjuk a négy legfontosabb szegedi hírportál jellemzőit és a város ügyeihez való hozzáállását.

Szeged.hu – a hűség lapja

A Szeged.hu fenntartója a Szegedi Rendezvény- és Médiaközpont Nonprofit Kft., aminek az önkormányzat a tulajdonosa. A Szeged.hu így az adófizetők pénzéből fenntartott médiatermék. Elvárható lenne egy ilyen közszolgálati médium esetében (legyen az helyi, regionális, vagy országos sajtótermék), hogy kiegyensúlyozott tájékoztatást nyújtson a polgároknak. Azonban a Szeged.hu-val (valamint az önkormányzat által fenntartott Szegedi Tükörrel, és a Szeged TV-vel) kapcsolatban gyakran felmerül az a vád, hogy Botka László és a szegedi városvezetés feltétlen híve, és semmiféle kritikával nem illeti Botka László csapatát. A Szeged.hu-ra egyébként Ceglédi Zoltán is rendszeresen publikál, az országos tendenciákaz szegedi nézőpontból megvizsgálva. A hírportál főszerkesztője pedig az a Garai Szakács László, aki 2019-ben a (konkurrens) SzegedMától Ságvári Endre Propaganda-díjat nyert. Egyik ”neves” szerzőjük egy Nemes István nevű polgár, aki olvasói levelek sokaságában magasztalja az egekig polgármestert, miközben üti-vágja Botka László ellenzékét. Olyannyira egyezik a portál véleménye Botka László véleményével, hogy rendszeresen összhangban kritizálják Gyurcsány Ferencet is. A Fidesz közelinek tartott SzegedMA is úgy hivatkozik a Szeged.hu-ra, hogy Botka László újságja. Mivel úgyis futball-lázban ég az ország, érdemes felidézni azt, miként számolt be a hírportál 2019. március 24-én a Magyarország – Horvátország labdarúgó Európa-bajnoki selejtezőmérkőzés kapcsán. A cikk szerzője lúzergólnak titulálta az első magyar találatot: szerinte a magyarok lövését szándékosan bevédte az egyik horvát játékos, a második gólnál pedig „olyan láma” volt a horvát kapus, hogy felmerülhet a „tipszmikszülés” gyanúja, a horvát válogatott kapusát tehát sportfogadási csalással vádolta meg a cikk szerzője, csak hogy meg tudja emészteni: a magyar csapat legyőzte a vb-ezüstérmest.

A vizsgált időszakban mi is azt tapasztaltuk, hogy a városvezetést érintő kényes kérdéseket nem bolygatják. Arról a kényesnek tűnő témáról sem számoltak be, miszerint Transparency International átláthatósági programja szerint az önkormányzat átláthatósága Szegeden átlag alatti. Kettős mérce is felfedezhető a Szeged.hu oldalán, ugyanis míg lesújtóan nyilatkoztak arról, hogy a KDNP jelöltje Mihálffy Béla öttömösi birtokán disznót vágott Orbán Viktorral, addig nem zavarta őket az, hogy Botka László polgármester a petőfitelepi böllérnapokon vett részt, ahol Botka még azt is elmesélte, hogy otthon náluk a húsdarálás volt a feladata a disznótorokban. Gyakran reagál a hírportál a Botka Lászlót ért kritikákra, erre egy eklatáns példa az a cikk, amiben kifejtik, hogy „nem igaz, hogy Botka László utcára tesz rászoruló egészségügyi dolgozókat”.

A vizsgált időszakban a Szeged.hu hírportálnak a Botka László féle városvezetésről szóló cikkeinek 94,5 százaléka pozitív hangvételben íródott, míg a Botka ellenzékéről szóló cikkek 92,5 százaléka negatív volt. Botka László egyik ádáz ellenfele, Szabó Bálint, a Mindenki Szegedért Mozgalom elnöke például a május eleji városi közgyűlésen fel is szólalt egy Szeged.hu-t is érintő kérdésben. Az önkormányzati képviselő kikérte magának, hogy őt „víziszárnyas elnöknek” nevezi (az önkormányzati képviselőt nemrég választották meg a Magyar Kacsa- és Lúdszövetség elnökének) Szeged.hu főszerkesztője és városházi tudósítója, Garai Szakács László. A Szeged.hu valóban használja ezt a kétes ízlésű megfogalmazást   Szabóval kapcsolatban, egy cikkükben például úgy fogalmaztak, hogy „Szabó Bálint víziszárnyas elnököt legyőzhetik a saját lúdjai”.

SzegedMA – a kampány idején egyértelmű volt az elkötelezettség

A SzegedMA jóideje működő hírportál Szegeden, a legelső cikkeiket 2008-ból találtuk. Jellemzően jobboldali beállítottságú portál, főként a Fidesz-KDNP pártszövetség narratíváját közlik finoman a cikkeikben. A SzegedMát korábban a Napfénymédia és Marketing Kft. adta ki, 2021-ben olvadt be a kiadó, és ezzel együtt a portál is a Mediaworks Hungary Zrt.-be. A kiadónak akkor 246 millió 700 ezer forintnyi tartozása volt. Fontos megjegyezni tehát, hogy a Szeged.hu-val ellentétben a SzegedMA nem önkormányzati fenntartású, közvetlenül tehát nem az adófizetők pénzéből van fenntartva. A Botka Lászlóval feltűnően barátságosan bánó Szeged.hu a SzegedMát a Fidesz helyi hírportáljának tartja, máskor pedig a kormánypárti sajtó egyik legjelentéktelenebb honlapjának nevezik.

A vizsgált időszakban mi is azt tapasztaltuk, hogy meglehetősen mostohán bánik a Botka László féle városvezetéssel a SzegedMA, a helyi ellenzékéről viszont jellemzően pozitív hangnemben ír. A SzegedMA keresőmotorja miatt tagekre nem tudtunk keresni, így kulcsszavak használatával végeztük el az elmúlt fél évre vonatkozó tartalomelemzésünket. A Botka László féle városvezetéssel kapcsolatos cikkeket az alábbi kulcsszavak használatával kerestük: Botka László, Mihálik Edvin (Botka László Momentumos tanácsnoka), Szabó Sándor (MSZP-s országgyűlési képviselő), önkormányzat, városvezetés.

A SzegedMA előszeretettel kritizálja Botka László polgármesterségét úgy, hogy a ’városvezetés’ szót negatív kontextusban tünteti fel. A ’városvezetés’ annyiban tér el az ’önkormányzattól’, hogy a ’városvezetés’ szó egyértelműen Botka Lászlóra és csapatára utal (hiszen ők vezetik a várost), míg az ’önkormányzat’ jellemzően a teljes intézményt (beleértve a helyi Fidesz-KDNP koalíciót, és a Szabó Bálint által vezetett Mindenki Szegedért Mozgalmat is magában foglalja). Például a választás előtt jelent meg egy cikk azzal a címmel, hogy „Épp a választások előtt szórja a pénzeső ígéretét a baloldali városvezetés!” a hírportálon. Azonban előfordult, hogy dicsérettel is illették a városvezetést egy cikkükben, mert kijavították a városban történt beruházások során elkövetett hibákat. A vizsgált időszakban a városvezetésről szóló cikkek 86 százaléka volt negatív. Igen szorosan kapcsolódik ehhez az adathoz Botka László indexe, akiről mindössze 78 százalékban írt negatívan a hírportál. Sok esetben a személyét támadó, kigúnyoló cikkek jelentek meg. Például cikket szenteltek annak a rendkívüli hírnek, hogy Botka László egyik Facebook-bejegyzésében a ’gyalogos’ szót tévesen ’gyologos’-nak írta. Illetve szintén gúnyos cikket írtak Botka László ”ezer arcáról”, amiben például azt írták róla – miközben idős emberek felnéznek rá egy képen – hogy „közkedvelt mint Pókember”.

Mihálik Edvin Botka László egyik hű szövetségese. A Momentumos zöld tanácsnokról a SzegedMA rendkívül negatívan írt a kampányidőszakot is magában foglaló, általunk vizsgált időszakban. Ez valószínűleg annak tudható be, hogy az április 3-i országgyűlési választásokon az Egységben Magyarországért jelöltjeként indult Csongrád-Csanád megyei 2-es számú országgyűlési egyéni választókerületében. Ugyanebben a választókerületben indult Mihálffy Béla a KDNP színeiben. Érdemes rámutatni, hogy a vizsgált időszakban a SzegedMán megjelent cikkek nagyjából fele a két jelöltről szólt. Arra következtethetünk ebből, hogy ezt a választókerületet sokkal szorosabbnak tartották, mint a másik szegedit. Ott Szabó Sándor MSZP-s országgyűlési képviselő indult Bartók Csabával, a szegedi Fidesz elnökével szemben. Bartókról például ugyanannyi cikket írtak, mint Chovanecz Katáról, aki egy önkormányzati képviselő, bár illik megjegyezni, hogy az önkormányzati képviselők közül az egyik legaktívabb, így jogosan érdemelte ki azt, hogy hasonló mértékű figyelmet kapjon, mint a kevésbé aktív országgyűlési képviselőjelölt.

A Mihálikról szóló cikkek 95 százaléka negatív volt, míg a Mihálffy Béláról szóló cikkek 97 százaléka pozitív. A KDNP jelöltjének a legtöbb nyilatkozatát pozitív kontextusban közölték. Mihálik Edvinnel kapcsolatban viszont sok szakmai, korábban megígért programeleiemre vonatkozó kritikát megfogalmaztak, de pár megmosolyogtató, Mihálik személyét negatív színben feltüntető cikket is közöltek. Például felfigyeltek arra, és cikket is szenteltek annak, hogy egy Momentumos politikus támogatásáról biztosította Mihálikot az egyik Facebook-bejegyzés alatt, de hozzátették, hogy a hozzászólás írója a cikk szerint Portik Tamás, olajmaffiózó szeretője volt. Azt is megírták, némi kárörömmel, hogy valakik „Összesz@rták, szemetelték a szegedi Momentum iroda környékét”.

Ami még érdekes, hogy Nemesi Pálról (a 2019-es önkormányzati választásokon független, valójában viszont a Fidesz-KDNP támogatásával induló polgármesterjelölt) kevés cikket írtak, de annak is a 60 százaléka negatív kontextusban volt említve. Azt írták például, hogy leváltották Nemesi Pált Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosi pozíciójából, miközben valójában csak lejárt a mandátuma. Ez annak fényében érdekes – amint hamarosan látni fogjuk – hogy Nemesi Pál hírportálján (a Szeged365-ön) pedig Bartók Csaba fideszes választókerületi elnökről írtak nagyon keveset.

Szeged365 – a ”szegedi”

2020 elején, tehát az önkormányzati választásokat követően vált biztossá, Nemesi Pál egy új hírportál elindítására készül Szegeden. Az erről hírt adó Facebook-bejegyzésében azt írta, hogy szerinte a „meglévő oldalak elfogultak, és ezzel az új oldallal szeretné gazdagítani a város közéletét” majd hozzátette azt is, hogy „a városi oldal nem megfelelően tájékoztat a város közügyeiről”, utalt arra, hogy sokak szerint a Szeged.hu lényegében Botka László igényeit szolgáló hírportál. A Szeged365 nevű hírportál a S-Light Event Kft. tulajdonában van, mely – az Opten céginformációs rendszer adatai szerint – Kisházi Sándoré és Kiss Balázs Imréé. Kisházi Sándor a hírportál főszerkesztője, Kiss Balázs Imre pedig a portál kereskedelmi és promóciós vezetője. Kisházi Sándor személye azért érdekes, mert 2019 tavasza óta dolgozott Nemesi Pálnak a Starlight Marketing Kft. munkatársaként, a 2019-es őszi önkormányzati választások alatt kampánycsapatának a tagja volt. A csapatot egyébként Kiss Balázs Imre is erősítette. Kiss később a Nemesi Pál által vezetett Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna szóvivője volt, Nemesi pedig a Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosaként dolgozott, amíg véget nem ért megbízatása.

A portál nem számolt be az összes helyi politikai csatározásról a vizsgált időszakban. A portálon inkább a mindennapi, hétköznapi, közérdekű témákról írnak. Például arról, hogy a szegedi Huszár Mátyás rakpartra épített, a Stonehenge-re kicsit hasonlító, azt SzögedHöndzs névre keresztelt építmény összedőlt. Két éve pedig szemléztek egy reddit posztot, ami arról szólt, hogy elkészült egy, a szegedi Dóm téren játszódó Minecraft pálya. A cikknek  „Szegediség, level 500: elkészült a Dóm téri Minecraft-pálya!” címet adták. Az ehhez hasonló, a szegediséget brandként használó (és azt építő) címadások és tartalmak jellemzőek a Szeged365-re. A hírportálnak van egy külön rovata Szegedi Arcok néven, ami kifejezetten a Szegedhez köthető hírességekkel, vagy érdeklődésre számot tartó átlagemberekkel kapcsolatos történéseket mutatja be. A rovatban szerepel például egy cikk Kasza Tibiről ezzel a címmel: „Megszületett a szegedi Kasza Tibi második gyermeke, a nevét is elárulta”. Ezen a példán jól látható a szegedi szemüveg: az egyébként valóban szegedi származású celebről legtöbbünknek nem ez jutna eszébe jelzőként. A szegedi embereket nemcsak a már említett rovat mutatja be, hanem az „utca embere” ősi műfajt követő Szegedi Pletykák videósorozat ia, ahol a szegedi járókelők véleményét kérik ki különböző témákban, legutoljára például a négynapos munkahét kérdéskörét járták körbe a helyi lakosok segítségével. A szegedi hírportálok közül talán a Szeged365-ön lehet legjobban  követni azt, hogy a városban milyen programok lesznek a közeljövőben, mégpedig a Kikapcs című rovat segítségével

Mint már említettük, helyi politikáról nem írnak akkora mértékben, mint a többi szegedi hírportál. A vizsgált időszakban összesen 56 cikk jelent meg arról, ami a szegedi politikát érinti (a SzegedmA jóval többet írt, ők 124 cikket). Érdekes az is, hogy bár indulásukkor a Média1 kifejezetten azt kívánta sugallni, hogy a Szeged365 Fideszes médiatermék lesz, a vizsgált időszakban Botka Lászlóról írtak a legtöbb esetben, ráadásul jellemzően pozitív és semleges kontextusban. Érthető okokból Nemesi Pálról is sokat írtak, és kivétel nélkül pozitív cikkek jelentek meg vele kapcsolatban. Ami figyelemre méltó, hogy Bartók Csabáról (a szegedi Fidesz elnöke, aki az országgyűlési választásokon a Csongrád-Csanád megye 1-es számú választókerületének fideszes jelöltje volt) a vizsgált időszakban mindössze 1 cikk jelent meg (a másik szegedi jelöltről Mihálffy Béláról 8 cikk), míg Nemesi Pálról 10 cikk. Érdekes összefüggés ez azzal összevetve, hogy a már említett SzegedMA Nemesi Pálról keveset ír, de azt is jellemzően negatív hangvételben. Ha Botkát nem is, de az önkormányzatot kritikával illetik, a róluk írt cikkek jelentős része ugyanis inkább negatív hangvételű, vagy negatív színben próbálja feltüntetni az önkormányzati vezetést. Érdekes az is, hogy a Szeged365 nagyon kevés esetben használja a SzegedMA által gyakran használt ’városvezetés’ szót, ők inkább a jól bevált ’önkormányzat’ kifejezést használják.

Szegeder – középen

A Wikipédián fellelhető információk szerint a Szegeder megalapítása nem tudatos építkezés eredménye volt, hanem egy véletlennek köszönhető. A jelenleg is főszerkesztőként tevékenykedő Szűcs Dániel még 2017-ben kezdett el egyetemistaként várostörténeti-urbanisztikai blogot írni, ami a 2018 őszében, az országgyűlési választásokat követően vett fordulatot a közéleti témák egyre nagyobb arányával. Jelenleg már nagyobb rendszerben működik, több állandó, és külsős szerzővel, külön fotós és videós alkalmazottal. Pártfüggetlennek mondják magukat, legalábbis a Szabad Pécsnek adott interjúban úgy fogalmazott a főszerkesztő, hogy céljuk, hogy a város legolvasottabb hírportálja legyenek, alternatívát kínálva a jobb- és a baloldali pártsajtó között. A hírportál mögött nagy cégbirodalom nem áll, a főszerkesztő Szűcs Dániel egyéni vállalkozóként üzemelteti a portált.

A Szegederre 2019. április elejétől 2019. június végéig (tehát mindössze 3 hónapig) írt cikkeket a jelenleg a HVG-nél dolgozó Tarnay Kristóf.

A hírportálnak 2020 augusztusában jelent meg egy print verziója, ami az 1900-as éveket idézte.

2020 végén a Szegeder nyert a Soros György által alapított Open Society Foundations (OSF, Nyílt Társadalom Alapítványok) európai programja, az Open Society Initiative for Europe kizárólag magyarországi vidéki, úgynevezett független sajtótermékek számára kiírt pályázatán. Az elnyert támogatás összege 18.000 dollár volt (akkori árfolyamon 5,3 millió forint), amit anyagi fenntarthatósági célokra fordítottak.

2021 novemberétől a Telex és a Szegeder közötti együttműködés keretein belül a Szegeder egyes cikkei a Telex oldalán is megjelennek. Ezen cikkek végén a Telex feltünteti, fontosnak tartják, hogy az egész ország területéről szállíthassanak sztorikat, ezért közölnek gyakran vidéki riportokat, ami annak köszönhető, hogy keresik az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnének kiépíteni. Ezen cikkek ide kattintva érhetők el.

2022 januárjában indítottak egy felmérést az olvasóikkal kitöltött Google-kérdőívek segítségével. A felmérésben szerepeltek olyan kérdések, hogy hová helyezik el politikailag a hírportált. Néhány héttel a kérdőív után egy cikkben be is számoltak néhány eredményről, százalékokkal jelölve azokat. Amikor arról kérdeztek, hogy mely politikai oldalra tennék őket, „a kitöltők 3,2%-a vélekedett úgy, hogy a Szegeder egy szélsőjobbos sajtóorgánum, de alapvetően 25,1% szerint inkább húz jobbra, mint balra. 65,4% választotta valamely középső értéket.” Ez a szerkesztőség szerint azt jelzi, hogy az „elmúlt években sikeresen dolgoztak azon, hogy egy középen álló, minden oldalnak hangot adó újság legyenek.” A kitöltők 59,6%-a szerint a Szegeder független, 10,2% szerint a szegedi önkormányzathoz tartozik, 8,4% szerint a Fideszhez, 7,6% szerint pedig a Momentum Mozgalomhoz. Ezt a lap úgy kommentálta, hogy büszkék az eredményre, hiszen amíg sokszor merül fel a „vád”, hogy ők a helyi Momentum pártlapja. A cikkek alatt született hozzászólásokban gyakran kötik a Szegedert a Fideszhez, amikor éppen a szegedi önkormányzatot kritizálják. Megosztottak néhány, a lappal szemben felmerülő kritikát is, amelyek részben az objektivitást kérdőjelezték meg. „A cikkekhez fűzött kommentárok alapján nem vagytok objektívek. Helyenként cinikus a hozzáállásotok. Egyértelmű a Momentum melletti kiállásotok, ez kijön cikkekből, stb.” – hangzott az egyik.

Az eddig megvizsgált hírportálok közül valóban ez mondható a legkiegyensúlyozottabbnak. A vizsgált időszakban sem voltak restek a városvezetésnek feltenni a kényes kérdéseket, a városvezetéssel foglalkozó cikkeik 53 százaléka pozitív, 19,4 százalékuk negatív. Rámutattak például arra, hogy „Botka László zöldtanácsnoka, a momentumos Mihálik Edvin minden évben szórólapokon tájékoztat a helyes fűtés módjairól, amivel lényegében le is tudja a város az egyéni fűtésből származó levegőszennyezés elleni harcot”, majd hosszas levelezésbe fogtak az ügy kapcsán, de kielégítő válaszokat nem kaptak. Egy másik cikkükben felhívták a figyelmet arra, hogy az „elmúlt 5 évben közel 2000 fát ültettek városszerte, ami azért még messze elmarad az ígért egymilliótól, de a véderdő programot még nem kezdték el”, a már említett momentumos Mihálik Edvin bőkezű választási ígérete ugyanis egymillió fa telepítése volt. (Mindezek aligha támasztják alá a “Momentum melletti kiállást”.) A vizsgált időszakban a szegedi Fidesszel, és a városvezetés ellenzékével foglalkozó cikkeik 43 százaléka volt pozitív, 28 százaléka negatív, kijelenthető tehát, hogy a helyi Fidesszel sem elfogultak, de őket kevésbé kritizálják, inkább gunyorosan írnak róluk. Az egyik cikkükben például a Mathias Corvinus Collegiumot a ”Fidesz janicsárképzőjeként” aposztofálják.

Összességében azt látjuk, hogy Szegeden a négy legnagyobb online hírportálból legalább kettőre (a SzegedMára és a Szeged.hu-ra) jellemző, hogy politikai érdekek mentén ír. A Szeged365 és a Szegeder kiegyensúlyozottabbnak tekinthető. Előbbi kevesebbet foglalkozik politikával, utóbbi is jellemzően a helyi közéletről és a helyi ügyekről ír.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin