Van, aki szerint a „drága jó Bolgár úr” valójában „Fidesz ügynök”, híres betelefonálós műsorát mégis a 2006-os rendőrattak áldozatainak alaptalan megvádolásáért bírságolták meg. Volt, hogy 56-ot ellenforradalomnak titulálta, a legnagyobb vihart mégis a „Szürke ötven árnyalatát” meghazudtoló Vágy című fűtött regénye kavarta.

Egy rendszerváltást túlélő karrier

Bolgár György 1946 július 15-én született Budapesten, 1965-ben érettségizett, ezt követően az akkori Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem hallgatója lett. A diplomaszerzést követően rögtön a rádiózás világában helyezkedett el. Kezdetben főleg külpolitikai híreket szerkesztett, de később a Kossuth Rádió 168 óra című műsorának készítésében is részt vett. 1988-tól a Magyar Rádió New York-i tudósítója volt, majd a rendszerváltást követően hazatért és 1992 novemberétől a széles körben ismerté vált a „Beszéljük meg!” című közéleti nézők hívásait fogadó műsort vezette. Bolgár betelefonálós rovata 2002 januárjáig a Kossuth rádión futott, ezt követően rögtön átkerült a Klubrádióra, ahol „Megbeszéljük” címen a mai napig műsoron van. A Kossuth rádiótól való távozásával kapcsolatban a HetiTv Pirkadat című műsorában azt nyilatkozta, hogy „otthagyatták” vele a rádiót, a hivatalos tény ezzel szemben az, hogy közös megegyezéssel bontották fel a szerződést. A rádiózáson kívül Bolgár 1992 és 2003 között rendszeresen jelentetett meg írásokat a Magyar Hírlapban, ezt követően és azóta is a Népszava publicistája. 2009 és 2018 között a 168 Órában külsős szerzőként vitte a „Hogy mi van?” című rovatot, amely hetente a kormány egy-egy állítását idézte, majd azt igyekezett bebizonyítani, hogy az miért hamis. „Kilenc év után valóban megszűnt Bolgár György rovata a 168 Órában, mert a sorozat ennyi idő után elfáradt” – nyilatkozta Tóth Ákos, a lap főszerkesztője 2018-ban Bolgár rovatának bezárásakor. Az Index egy 2018-as írása is megemlíti azt a többekben is felmerült gyanút, mely szerint Bolgár rovatát a lap tulajdonjogát megszerző és a Fidesszel jó kapcsolatot ápoló Köves Slomó vezette Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) érdekkörének ráhatására szüntették meg. Tóth Ákos cáfolta a politikai összeesküvéseket: „Szerintem el kéne olvasni a lapot: ennél karakteresebben ellenzéki lap ma nem igazán akad. Bolgár rovatának megszüntetése az én döntésem volt, amit nem kívánok hosszasan kommentálni.” A közéleti újságírás mellet Bolgár az írói tevékenységéről is ismert, 1974-től kezdve a Magvető és a Szépirodalmi Kiadónál jelennek meg verses- illetve novelláskötetei, később az Élet és Irodalom folyóirat is közli írásait. Kiadott könyvei közül a legnagyobb port kétségkívül a Vágy című regénye kavarta, melyről a portréban később részletesen beszámolunk.

Bolgár György az ATV Újságíróklub című műsorában Avar János, Mészáros Tamás és Németh Péter társaságában (Forrás: atv.hu)

Bolgár a tévéképernyőkön is feltűnt, 2001-től 2014-ig vendége volt az ATV Újságíróklub című műsorának, melyben Avar Jánossal, Mészáros Tamással és Németh Péterrel beszélgettek az aktuális közéleti kérdésekről. A műsort több esetben érte kritika a tényleges vita hiányát illetően. Az Újságíróklubot végül 2014-ben szüntette meg az ATV, Németh Szilárd a televízió hírigazgatója a költséghatékonyság és az e mögött álló radikális nézettségcsökkenéssel indokolta a döntést. Az Index az eseményt kommentáló egy írásában megemlíti, hogy „a Facebookon közben többen az ATV elfideszesedésével vádolják a csatornát.” A feltételezésnek, hogy politikai okokból szűnt meg a műsor, ellentmond a Németh által közölt nézettségi adat, mely szerint az Újságíróklub népszerűsége a bejelentést megelőző fél évben harminc százalékot zuhant.

Ellenforradalom 56-ban, huligánok 2006-ban

Habár Bolgár György régóta az újságírói hivatás közismert művelője és sok díjazásban is részesült, számos esetben mégis kérdések merültek fel a szakmai integritásával kapcsolatban. A „Beszéljük meg!” illetve később „Megbeszéljük” című betelefonálós műsorával kapcsolatban például sokan elfogultsággal vádolták, a műfaj sajátossága ugyanis, hogy az adást felhívó hallgatók sokszor szélsőséges nézeteknek adnak hangot. Bolgár egy darabig sikeresen védekezett azzal az érveléssel, hogy ezek a tartalmak nem az ő véleményét fejezik ki és ő csak meghallgatja a telefonálókat, de aztán látványosan belebukott egy nagy vihart kavaró ügybe, amikor a 2006-os rendőri túlkapások kapcsán a műsorában két ártatlan áldozat helyzetét relativizálta és személyüket alaptalanul vádolta egy betelefonáló. Bolgár György névtelen hallgatója azt állította a két testvérről, hogy fradista, bűnöző múltú, jobboldali „kődobálós” huligánok, a műsorvezető pedig az állítások súlyosságával és teljes megalapozatlanságával mit sem törődve nem hívta fel a nézők figyelmét a lehetséges téves tényállásokra és az elhangzott állítások vélemény jellegére, csupán

a betelefonáló narratívájába helyezkedve az azonosító nélküli, símaszkban, ártatlanokat bántalmazó rendőröket kezdte sajnáltatni.

Kruchina Károly és Vince ügyéről az Index újságírója Bodoky Tamás tudósított, amelyben részletes bizonyítja a műsorban elhangzottak ellentétét és arról is beszámol, hogy Bolgár nem adta meg a titokzatos betelefonálója számát, de a beszélgetésüket követően az illető magánszámról felhívta az indexes Bodoky-t és mint „penetráns modorú, ám rutinos nyilatkozó” más hazugságokkal is megpróbálta félrevezetni az újságírót. Az esetről végül az Országos Rádió és Televízió Testület panaszbizottsága is megállapította, hogy a műsorvezető nem bizonyított tényállításokat vett helyeslően tudomásul, és nem fogalmazott meg velük kapcsolatban kételyeket. Ezt követően az adatvédelmi biztos is elmarasztalta a rádiót, mert ráadásul a törvényben előírt határidőn belül sem adott helyreigazítást. Az ügyben indított rágalmazási perben végül 2010-ben a bíróság kétmillió forint kártérítésre kötelezte a műsorvezetőt és a kereskedelmi rádiót.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök (2005-ben) saját könyvét ajándékozza Bolgár Györgynek, miután a Klubrádió Megbeszéljük című műsorának vendége volt. (Forrás: Honéczy Barnabás/MTI)

Tíz évvel a 2006-os rendőrattak után Bolgár György ismét kemény ideológiai fába vágta a fejszéjét, amikor a Klubrádió „Hetes Stúdió” című műsorában 2016. szeptember 10-én ellenforradalomnak nevezte az 1956-os forradalmat és szabadságharcot. Bolgár arról is beszélt az adásban, hogy a Kádár-rezsim nem volt olyan szörnyű, mint a mai kormányzás, hiszen a szocialista diktatúrát a nyugati média is inkább támogatta, mint bírálta. A klubrádió az alábbi linken lévő műsort azóta törölte, a hírről más sajtóorgánumok tájékoztatása alapján számolunk be.

„Bolgár úr, nem kell a nyafogást kérdésben álcázni!”

Bár Bolgár György a baloldali újságírásban sokáig biztosan megkérdőjelezhetetlen tekintélynek számított, egyszer sikerült felbosszantania a nála minden bizonnyal befolyásosabb Gyurcsány Ferencet is. 2015 október 22-én a Bolgár arról kérdezte műsorában a DK elnökét, hogy a személye körüli ellentétek mennyire akadályozhatják az ellenzéki összefogást. Gyurcsány szerint a Megbeszéljük műsorvezetője csak nyafogott és az összefogást hátráltató módon ő is csupán a korábbi miniszterelnök személyével foglalkozik a politikai programja helyett, a pártelnök sok lap értelmezésében alaposan kiosztotta a rádiós „sztárt”. Az interjút az alkalmanként közéleti kérdésekben is véleményt formáló Pityinger László, művésznevén „Dopeman”, magyar rapper, producer is meghallgatta, aki egy sajátos stílusú videóblog bejegyzésében azt fejtegeti, hogy szerinte Bolgár György „Fidesz ügynök” lehet.

Bolgár György pornókönyvet írt?

Számos meghökkentő esemény és nyilatkozat övezi a rádiós-újságíró karrierjét, furcsa és ironikus módon azonban a legelképesztőbb talán mégis egy közélethez kevésbé köthető momentum az életében. Több publikáció után 2003-ban a „Vágy. Kész regény” címmel kiadott könyve úgy robbant be a köztudatba, mint a szerény és visszafogott, szakmailag elismert Bolgár saját életéről szóló, erotikus tartalmakban bővelkedő, szexjeleneteket közvetlenül és szemérmetlenül részletező pornóregény. A könyvről Szily László írt az Indexre kimerítő elemzést, melyben felteszi a vélhetően sokakat foglalkoztató kérdést: „Vajon miért írta meg és adta ezt ki Bolgár György, a tekintélyes, megállapodott rádiós? Sok pénzt akar? Pikáns hírnevet?”

2020 szeptemberében látott napvilágot az NMHH Médiatanácsának döntése, mely értelmében a hatóság nem hosszabbítja meg a Klubrádió médiaszolgáltatási jogosultságát, amely így 2021. február 14-én lejár. A Médiatanács közleménye szerint a Klubrádió hétéves működése alatt többször – köztük egyszer ismételten – megsértette a médiatörvény rendelkezéseit. Ezzel a döntéssel együtt Bolgár György műsorának jövője is kérdésessé vált. Az esetről elemzést írtunk.

 

Szerk.: Az Ojim.hu nem hírközlő felület, a bemutatott portré nem tekinthető véglegesnek és befejezettnek, azt folyamatosan frissítjük az új és a már rendelkezésre álló információk alapján.

 

cimkék

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin