Több hazai médium sem hajlandó elárulni, hogy kapott-e támogatást külföldről

Hiába próbáltunk utánajárni annak, mely hazai médiumok részesültek külföldi támogatásban, több hazai médiaszereplő sem volt hajlandó nyilatkozni a finanszírozási hátteréről. 

Az elmúlt hónapokban több hazai sajtótermékről is kiderült, hogy jelentős támogatást kapott külföldről. Az Ezalényeg.hu nevű kormánykritikus portál kiadója, az Oraculum 2020 Kft. például több mint egymilliárd forintot kapott a választási kampányban az Action for Democracy nevű amerikai szervezettől. A Telex nemrégiben pedig maga jelentette be, hogy Telex Akadémia néven elindítanak egy oktatóközpontot, ahol a média világa iránt érdeklődő fiatalokat szeretnének képezni. A projektet nem más, mint az Egyesült Államok Külügyminisztériumának egyik szerve, a DRL (Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor – magyarul: Demokrácia, Emberi Jogok és Munkaügyek Hivatala) finanszírozza közel 300 millió forinttal. 

Mivel a Transzparens Újságírásért Alapítvány célja, hogy átlátható viszonyokat teremtsen a hazai médiapiacon, ezért munkatársaink segítségével igyekeztünk feltárni, mely médiumok mögött állnak külföldi érdekcsoportok vagy függ a működésük jelentős külföldi támogatásoktól.

Azzal ugyanis, ha Magyarországon jelentős számban megjelennek olyan médiaszereplők, amelyek a külföldi pénzügyi támogatásoknak köszönhetően életképesek csupán, erősen torzul a hazai médiapiac.

Elemzőink az elmúlt napokban a nyilvánosság elé tárták már, hogy a Demokratikus Koalícióhoz köthető Nyugati Fény nevű kormánykritikus hírportált hogyan támogatja fizetett politikai hirdetéseken keresztül az európai parlament baloldali képviselőcsoportja, az S&D (Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége). Azért jelenthető ki egyértelműen, hogy támogatásról van szó, hiszen a Nyugati Fény, amelynek egyébként egy Szlovákiában bejegyzett cég a kiadója, nem rendelkezik jelentős olvasottsággal, a hirdető számára tehát nem az volt a fontos, hogy az üzenete minél több emberhez jusson el, hanem hogy hol költődjön el a reklámra fordítandó keretösszeg.

Munkatársaink kérdésekkel fordultak egyébként több médiumhoz is, hogy megtudjuk, az elmúlt években érkezett-e hozzájuk bármilyen pénzügyi támogatás külföldről, legyen szó akár nyertes pályázatokról vagy célzott dotációról, nem igazán nyilatkoztak a finanszírozási hátterükről.

A felkeresett médiumok közül egyedül az ATV válaszolt a kérdéseinkre érdemben, ők azt írták, hogy nem kaptak külföldi forrást az elmúlt években, valamint leszögezték, hogy az ATV egy magyar tulajdonú magántelevízió, amely magyarországi hirdetésekből és előfizetői díjakból él. 

Pedig a kérdés tisztázását fontosnak tartjuk, hiszen a transzparencia hiánya csak tovább gyengítheti a médiaszereplőkbe vetett közbizalmat, alapítványunk pedig éppen ennek erősítésén szeretne dolgozni.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin