Bizonyítható a DK-hoz köthető Nyugati Fény külföldi finanszírozása

Súlyos aggályokat vet fel, ahogyan az Európai Parlament baloldali frakciója EU-s pénzekkel próbálja meg befolyásolni a magyar médiaviszonyokat. Az ilyen jellegű külföldi hirdetések veszélyeztethetik a magyar médiapiac szuverenitását.

Az Európai Parlament baloldali frakciója, az S&D (Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége) fizetett hirdetéseken keresztül finanszírozza a Demokratikus Koalícióhoz sok szálon köthető Nyugati Fény lapot – ez derült ki abból a médiamonitorozási programból, amelyet elemzőink végeztek el az elmúlt hetekben.

A képernyőfotóból egyértelműen látható, hogy az európai baloldali frakció fizetett politikai hirdetést helyezett el a Nyugati Fény felületén. A portál honlapján az amúgy is megjelenő reklámok mellett elkülönítettek egy részt a fizetett politikai hirdetésnek. 

Az EU-s pénzből működő frakció tehát nem általánosan vásárolt felületet magának, hanem kimondottan a Nyugati Fény portálon hirdetett. 

Ez az eljárás azt bizonyítja, hogy külföldről, külföldi pénzekkel próbálják befolyásolni a magyar médiaviszonyokat. Különösen aggasztó, hogy ezt egy olyan EU-s pénzből működő külföldi szerv teszi, melynek egykori képviselőjét, Európa Parlamenti alelnökét nemrégiben korrupcióval kapcsolatos eljárás alá vonták.

Izgalmas egybeesés, hogy az ellenzékiségét nyíltan vállaló hír- és véleményportál alapító-főszerkesztője, Mandula Viktor idén januárban bejelentette lemondását.

A dolog azért is érdekes, mert Mandula személye és a lap szorosan összeforrt az elmúlt évek alatt. Ugyan a munkatársak gyakran cserélődtek a Nyugati Fénynél, mindig ő volt a blog, aztán portál motorja. Mandula a Nyugati Fény megalapítása előtt fél éven át a 24.hu (korábban Hír24) politikai újságírója volt, ahol gyakran írt kemény, ellenzéki hangvételű cikkeket. Távozásának okát is ebben jelölte meg, a Ciki fideszesnek lenni című írása után ugyanis a 24.hu akkori főszerkesztője arra kérte, hogy kevesebbet írjon közéleti témákban, és törekedjen a kiegyensúlyozottságra, ő azonban ezt nem fogadta el és inkább felmondott. Mandula ugyanis büszkén vállalja, hogy ő ellenzéki újságíró, aki cikkein keresztül befolyásolni is szeretné a politikai folyamatokat. A Spirit FM Harcosok Klubja című műsorában azt is mondta, korábban éppen ezért ment a Hír24-hez dolgozni, mert úgy érezte, hogy ők is hasonló tevékenységet folytatnak, ezért ott kibontakozhat. 

Szlovákiában bejegyzett kiadó áll a Nyugati Fény mögött

Ez a fajta attitűd jól megmutatkozik a Nyugati Fényen is, amely impresszumában is ellenzéki hírportálként hivatkozik magára. Más érdekességre is bukkanhat az olvasó azonban a felületen: a magyar ellenzéki hírportál kiadója ugyanis a Western Light s.r.o, amely egy Szlovákiában bejegyzett cég. Magyarországon viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy hazai sajtóterméknek külföldi kiadója legyen. 

A Nyugati Fényre gyakran hivatkoznak “DK-s blogként”, a Demokratikus Koalíció azonban hivatalosan soha nem ismerte el, hogy köze lenne a laphoz. Mandula szintén tagadta, hogy lenne összefonódás az ellenzéki párt és a hírportál között. A Spirit FM Harcosok Klubja című műsorában mindössze azt ismerte el, hogy az általa vallott politikai nézeteket leginkább a Gyurcsány Ferenc vezette párt, valamint a Momentum képviseli, ezért biztosít számukra jelentős megjelenési lehetőséget az általa tulajdonolt médiumban. 

A lap távozó alapító-főszerkesztője akkor arról is beszélt, hogy alapvetően Google-hirdetésekből és olvasói adományokból tartja fenn magát a 7 fős szerkesztőség.

A dolgot azonban tovább árnyalja, hogy a Demokratikus Koalíció nem egyszer tett már közzé fizetett politikai hirdetést a lapban.

A bizonyítékok fényében azonban látható, hogy az S&D hirdetés fejében pénzt juttat az orgánumhoz. Az Európai Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége az uniós tagállamok szocialista és más, baloldali pártjait tömörítő szervezet, amelynek európai képviselőcsoportjában az MSZP-ből kilépett Ujhelyi István mellett a DK EP-képviselői, köztük Dobrev Klára is politizál. 

A dolog furcsasága továbbá az is, hogy jelenleg nincs EP-választási kampány, ezért nehezen érthető, miért reklámozza ilyenkor magát az európai baloldali pártszövetség brüsszeli frakciója (amelyre egyébként közvetlenül nem is lehet szavazni) egy magyar internetes portálon, ha nem csupán azért, hogy a hirdetésre elkölthető keretéből támogassa, finanszírozza a magyar ellenzéki médiumot.

Az ilyen jellegű átláthatatlan, külföldről érkező hirdetések veszélyeztetik a magyar médiapiac függetlenségét.

Ennek apropóján kérdéseket küldtünk mindkét fél számára, megkeresésünkre azonban egyikőjük sem válaszolt. A Nyugati Fénytől azt szerettük volna megtudni, mekkora összegben hirdetett az európai adófizetők pénzéből az S&D Európai Parlamenti Képviselőcsoportja, az EP szocialista frakciójától pedig azt, hogy a Nyugati Fény mellett más magyarországi médiumokban is tettek-e közzé fizetett politikai hirdetést az elmúlt időszakban.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin