Kósa András portréja

belpolitika

baloldali

2003

A Hírszerző, majd annak megszűnése után a hvg.hu újságírójaként ismertté vált, elemző műsorokban is gyakorta vendégeskedő Kósa András először a vs.hu-tól állt fel az újságírói függetlenségre hivatkozva, hogy ezt követően a Simicska-féle, önmagát a „Mindig ellenzékben”-szlogennel meghatározó Magyar Nemzet és a HírTv kötelékéhez csatlakozzon. A Főnök beszéde – Őszöd után tíz évvel című, elhíresült interjúkötetében Gyurcsány Ferenc azt nyilatkozta, hogy szerinte a 2006-os zavargásokban szerinte a Fidesz vezetése is benne volt. Kósa András ma a Népszava újságírója, kedvenc témája továbbra is a Fidesz-kormány politikája.

Kósa András legelső cikkei még egyetemistaként a 168 órában jelentek meg. Ezt követően a Szomtahy Pál vezette Magyar Hírlapnál lett főállású újságíró. Szombathyt sokan elsősorban a Digi Sport csatorna Reggeli Start című műsorának korábbi vezetőjeként ismerhetik, de a közelmúltban az Index rövid éltű főszerkesztőjeként is hírnevet szerzett magának. Kósa az ő csapatában előbb a külpolitikai újságíróként dolgozott, majd átigazolt a belpolitikai rovathoz, ami azóta is a tevékenysége fő fókuszát jelenti. 2005-ben Hírszerző.hu online portálnál kezdett dolgozni, mint hírszerkesztő. A híroldal elsősorban bel- és gazdaságpolitikai témákkal foglalkozott annak a Gavra Gábornak a főszerkesztésével, aki később a hvg.hu bajai videóbotrány miatt lemondott főszerkesztőjeként híresült el. Végül 2010-ben a HVG akvizíció keretein belül megszerezte a portál irányítását az oldal tulajdonosától, Szabados Krisztiántól. Szabados Krisztián neve onnan is ismerős lehet, hogy Somogyi Zoltánnal együtt alapító-tulajdonosa volt közel 20 évig a Political Capital nevű elemzőcégnek, egészen amíg 2019-ben Krekó Péter ügyvezető igazgató nem lett az új, százszázalékos tulajdonos.

Kósa tehát 2010-et követően a HVG Online Zrt. munkavállalójaként dolgozott tovább, igaz elméletileg változatlan profillal folyt tovább a szerkesztőségi munka. Az ezt követő években Kósáék munkája egyre nagyobb súlyúvá vált a hazai közéleti újságírásban: a hvg.hu Gavra csapatával az élen több nagy visszhangot kiváltó ügyet is kirobbantott. Ezek közül a legemlékezetesebb a Schmitt Pál féle plágium-ügy volt, ahol ráadásul a részletek ügyes adagolásával hosszú időre sikerült magukra vonni a figyelmet. Az oknyomozó-tényfeltáró újságírás azonban a források megfelelő ellenőrzése és a tudatos vagy tudat alatti politikai háttérmotiváció miatt komoly hibákhoz vezethet. Ez történt a hvg.hu-val is, amikor 2013 októberében a híres bajai videóhamisítási botrány főszereplőjévé váltak.

Kósa András rendszeres vendége a különböző politikai elemzőműsoroknak

Az eset azzal kezdődött, hogy 2013. október 18-án, pénteken a hvg.hu egy felvételllel állt elő, amelyet “Itt a bizonyíték a csalásra: pénzért és tűzifáért szavaztak Baján” címmel tett közzé, a cikk bevezetőjében egyebek között azt állították, “egyértelmű bizonyíték került elő arról, hogy szavazatvásárlás történt a bajai időközi választáson”.  A hvg.hu “leleplező” videóját nagyon gyorsan több kiadvány, köztük az Index és a Nol.hu is átvette. Mesterházy Attila, az MSZP elnöke ezt követően sajtótájékoztatón kürtölte világgá a felvételre hivatkozva, hogy a Fidesz választási csalást követett el. Baján október 13-án tartották az időközi választás második fordulóját, melyen a kormánypárt jelöltje nyert.

A videóról rövid időn belül kiderült, hogy hamisított felvétel. Az esettel kapcsolatos általános vélekedés szerint inkább súlyos tévedésről, mint szándékos manipulációról volt szó.

A hírversenyben ugyanis minden bizonnyal igen nagy csábítást jelenthetett ez a politikai szenzáció, a szerkesztőségeknek pedig valószínűleg nem volt meg a megfelelő szakértelme, eszköztára egy ilyen anyag mindenre kiterjedő ellenőrzésére. Kósa András eddigi főnöke Gavra Gábor a Klubrádió reggeli műsorában adott nyilatkozatában vállalta a felelősséget az esetért és közölte, benyújtja a lemondását, amit az újság kiadója ezt követően el is fogadott. Kósa András hvg.hu-nál a belpolitika (Itthon) rovat vezetője volt a plágiumügy és a bajai videóbotrány idején is. Az utóbbi fiaskó miatt rovatvezetői posztjáról, Gavra Gábor főszerkesztővel egy időben lemondott.

Nem sokkal a videóhamisítási botrányt követően Kósa András végleg otthagyta HVG-t és az ekkor megalakuló vs.hu csapatához csatlakozott videós újságíróként. Videói elsősorban parlamenti tudósítások voltak erős belpolitikai fókusszal és nyilvánvaló kormánykritikus hangnemmel. Készített riportot a Fidesz-KDNP kommunikációs stratégiájának kifigurázásáról, szembesített kormánypárti képviselőket a 2016-os pedagógustüntetések követeléseivel, de volt, hogy arról kérdezte a kormánypártok politikusait, hogy mit tettek aznap a keményen dolgozó kisemberekért.

„Minden héten Kósa András “Szatyorral” tudósít a parlamentből” – olvashatjuk a vs.hu videótudósításának beharangozójában

Kollégáival (Joó Hajnalka, Kovács Áron, Joób Sándor, Rovó Attila és Bátorfy Attila) együtt morális okokra hivatkozva 2016 áprilisában távozott a vs.hu-tól miután kiderült, hogy a lap érintett a Magyar Nemzeti Bank pénzköltési ügyeiben. Az eset áprilisban robbant ki, amikor fény derült arra, hogy többek között a vs.hu-t is kiadó New Wave Kft. több, mint fél milliárd forintos támogatásban részesült a Magyar Nemzeti Banktól. Távozásáról így írt akkor: „Kedves Mindenki nagyon szép időt töltöttem a VS-nél, egy nagyon jó csapat tagjaként, valóban azt írtunk, amit akartunk, de ennek most így, itt a vége. Sajnálom, főleg, hogy nem fogunk együtt dolgozni ezekkel a fasza kollégákkal.”

Taggelemzés Kósa András cikkeiről 

A “tag”, azaz címke, olyan szó vagy kifejezés, amelyet a weboldalak tartalmaihoz, például cikkekhez szokás hozzárendelni, hogy azokat kategóriákba lehessen sorolni, ezzel segítve a cikk megtalálását a Google-on és a közösségi médián.

Webanalitikai módszertan segítségével elkészített elemzésünk a tag-ek alapján jól bemutatja azt, hogy egy adott szerző milyen témában ír a legszívesebben. Kósa András az adott időszakban elsősorban a klasszikus belpolitikai témákra, azaz például Orbán Viktorra, a Fideszre fókuszált.

További taggelemzésekért kövessétek a Facebook-oldalunkat!

Kósa Andrásnak 2016 októberében “A Főnök beszéde – Őszöd után tíz évvel” címmel jelent meg az azóta viszonylag nagy hírnévre szert tevő interjúkötete. A könyvben Kósa ellenzéki és kormánypárti politikusokkal, elemzőkkel, újságírókkal beszélget az őszödi beszédről és annak következményeiről. Balázs Péter egykori külügyminisztertől Török Gábor politológusig terjed a névsor. Mellettük ott találjuk Fodor Gábort, Gulyás Gergelyt, Horn Gábort, Jeszenszky Gézát, Molnár Gyulát, Nick Thorpe-ot, Schöpflin Györgyöt. A bemutatón Kukorelly Endre, Lendvai Ildikó és Schiffer András vett részt.

A könyv az azzal kapcsolatos legfőbb várakozásnak – azaz hogy felfedi az őszödi beszéd kiszivárogtatójának kilétét – végül nem felelt meg.

Kósának azóta más publikációja is napvilágot látott már, “Orbán Viktor, a káosz embere” címmel jelent meg könyve 2018-ban. Török Gábor politológus az ajánlóban a következőket írta: „Ebben a könyvben rengeteg véleményt olvashatunk egyetlen politikussal kapcsolatban, aki történetesen a rendszerváltás utáni Magyarország legfontosabb politikai szereplője.”

Kósa 2016 júniusában csatlakozott a G-nap óta ellenzékiként számontartott, Simicska-féle Magyar Nemzethez, mint a hétvégi magazin szerkesztő-újságírója, ezzel párhuzamosan pedig a szintén ellenzékivé avanzsáló HírTv-ben is szerkesztői feladatok teljesítését vállalta el. „Kaptam a Hír TV-től és a Magyar Nemzet hétvégi magazinjától egy ajánlatot. Ismerem mindkét csapatot korábbról, így mindkettőre nyugodtan mondtam igent” – kommentálta röviden a hírt Kósa.

Stumpf András a Mandiner hasábjain vezérkommentben komoly kritikával illette Kósa és korábbi VS-es kollégáinak döntését

Miután a 2018-as országgyűlési választást követően Simicska eladta a Magyar Nemzetet és a HírTv-t, Kósa András a Népszava Online újságírójaként kapott állást. Kósa az újságírás mellett rendszeres meghívottja különböző közéleti témájú tévéműsoroknak, többször szerepelt már az ATV-ben és a HírTv-ben is, valamint gyakorta nyilatkozik külföldi médiumoknak is. Kósa a Soros Györgyhöz egyik szervezeteként ismert Transparency International honlapja szerint a szervezet oknyomozó újságírói mentorprogramjának tagja. Emellett 2020-as őszi szemeszterben Boris Kalnoky, magyar származású német újságíró, a Die Welt korábbi budapesti tudósítója felkérésére az MCC médiaiskolájának szerződéses munkatársa volt. Egy 2001-es, “I am from the North” című, az Élet és Irodalomban megjelent írásával megnyerte a Soros Alapítvány riport pályázatát. Vitaműsorokban érdekességképpen többször is megemlítette önmagával kapcsolatban, hogy több dolog is összeköti őt Orbán Viktorral – például mindketten Videoton szurkolók.

A Transparency International mentorprogramjának tagjaként

Szerk.: Az Ojim.hu nem hírközlő felület, a bemutatott portré nem tekinthető véglegesnek és befejezettnek, azt folyamatosan frissítjük az új és a már rendelkezésre álló információk alapján.

Kiemelt kép: Új Szó Online

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin