Péterfi Judit az RTL Klub Fókusz műsorában vált ismertté, ahol számos nemzetközi sztárral készített riportjairól emlékeznek rá az emberek. A bulvárból a közéletbe a Story4 esti híradójával váltott, ahol Bárdos András mellett tanulhatta a szakmát. Ezt követően került az ATV-hez, ahol a több néven is megjelenő, politikusok magánéletét bemutató, leghíresebb műsora futott. A G-napkor több műsorvezető-társával átigazolt a HírTv-hez, ahonnan aztán távozni kényszerült csak, hogy visszatérjen az ATV-hez. 2022 januárjában aztán újra otthagyta a csatornát és az összellenzéki miniszterelnök-jelölt, Márki-Zay Péter sajtófőnöke lett.

Péterfi Judit 1979. június 15-én született Tatabányán. A műsorvezetőnőről kevesen tudják, hogy egy vendéglátóipari technikumban tanult, eredi végzettségét tekintve szakács, cukrász, felszolgáló, valamint üzletvezetői szakmája is van. Saját elmondása szerint Nemzetközi kapcsolatok szakra járt a főiskolán, amikor édesanyja, Szabó Mária íratta be egy kommunikációs iskolába, ott kezdte el tanulni a tévés szakmát. Karrierje kezdetén a Zolcer Tv-nél és az RTL Klubnál is gyakornokoskodott, majd 13 évig az RTL Klubnál dolgozott a Fókusz és más magazinok szerkesztő-riportereként. Itt az évek alatt  komoly sikereket ért el, számos nemzetközi hírességgel – például olyan sportolókkal, mint Michael Schumacher, Roger Federer és David Beckham – készíthetett riportot.

A bulvárról aztán a közéleti témákra váltott, amikor 2013-ban a Story4 csatorna Hír24 Híradójához igazolt, ahol Bárdos András váltótársaként vezette a napi hírműsort. A műsorvezetőnő egy interjúban arról mesélt, hogy amikor a Story4-hez került, Bárdos nagyon sokat segített neki az alapok elsajátításában. Egy interjúban erről a váltásról, a közéleti műsorok sajátosságairól és a televíziók tartalmi megkötéseiről kérdezték:

„Nincs olyan televízió, ahol ne lennének. Lehet itt mismásolni, de minden televíziónak megvannak a szabályai. Nem hozzák nyilvánosságra, de ezek szerint működnek. Az RTL-ben egy buborékban éltünk, ez egy nagyon védett közeg. Ott szerkesztő-riporterként dolgoztam. Ahogy kiléptem az RTL-ből, kiléptem egy olyan porondra, ahol ütni-verni kezdtek. Olyan, mintha a valóságba léptem volna ki. Jött egy Hír24, amely becsődölt, nem jártak el velem szemben korrekten. Mintha egy tiszta világból belecsöppentem volna a média legmélyebb bugyrába. És kiléptem a frontra. Ott is volt policy. De emlékszem, elkönyveltek bennünket kőkemény liberális híradónak. Ezt a bélyeget ránk akasztották. Pedig ott is szerettünk volna fideszes politikusokat megszólaltatni, de már akkor alig álltak velünk szóba.”

A képen személy, állás látható

Automatikusan generált leírás

2015-ben szerződött az ATV-hez, ahol eleinte az Esti Start című hírháttér műsorban tűnt fel a képernyőn. Ezt követően, 2016 szeptemberében indult el Magánszféra néven Péterfi új műsora az ATV-n, amelyben politikusok mindennapjait mutatta be. Híressé vált jelenet volt a műsorból például az, amikor Vona Gábor, korábbi Jobbik pártelnök egy edzőteremben, “gyúrás” közben nyilatkozott Péterfinek, sőt a politikus még a bicepszeit is megmutatta. Hasonlóan felkapottá vált a Gyurcsány Ferenccel készített riport is, ahol a DK pártelnöke többek között arról is vallott, hogy nem használ dezodort. 

2017 januárjában egy Facebook-bejegyzésben jelentette be Péterfi, hogy műsora, a Magánszféra véget ér az ATV-n, a műsorvezetőnő a következő magyarázatot fűzte a történtekhez:

„Az ATV vezetése nem fogadta el a Magánszféra folytatására vonatkozó javaslatomat. Olyan kompromisszumokat kellett volna meghoznom, amelyeket nem tudtam volna vállalni szakmailag. A műsor az én tulajdonom, a politikusok és a politikához közelálló emberek magánéletének ezen módon való bemutatása az én ötletem, a műsor koncepciója az én gondolataimra épült.”

Péterfivel szemben a televízió vezetése nem szakmai, hanem anyagi okokra hivatkozott. Az ATV egy közleményben legalábbis azt írta, hogy a műsorvezetőnő azért távozik az ATV-től, mivel az anyagi elvárásait nem sikerült egyeztetni a csatorna elképzeléseivel: „Péterfi dupla költségvetéssel képzelte a folytatást, melyre a csatorna egy ajánlattal válaszolt ugyan, de megegyezés nem született, ezért a Péterfi Judit távozik a csatornától.”

A képen személy, beltéri, fal, modellt állás látható

Automatikusan generált leírás

2017 márciusában derült ki, hogy Péterfi Judit, az ATV volt műsorvezetője a HírTv-hez csatlakozik. Péterfi az április elejétől megújult formában jelentkező Riasztás című bűnügyi magazin műsorvezetőjeként állt munkába, ezzel pedig Kálmán Olga után újabb egykori ATV-s igazolt Simicska Lajos televíziójához. A történtek előzménye, hogy 2015. február 6-án Simicska Lajos addig támogató hangvételű médiabirodalma váratlanul szembefordult az Orbán-kormánnyal. A G-napként elhíresült esemény egy sajtóorgánumokat is megosztó konfliktussorozatot indított el, amely személyi átrendeződésekhez is vezetett. 2017. február végén felmondott a Riasztás című műsor teljes korábbi stábja is, a távozók a műsort vezető Kisléghi-Nagy Rudolffal együtt a konkurens Echo TV-hez szerződtek. 

A Riasztás mellett Péterfi másik műsort is vezetett a HírTv-n, mégpedig a korábbi ATV-s Magánszférával tulajdonképpen szinte minden tekintetben megegyező Privátszférát. (Ez egyébként nem volt szokatlan gyakorlat, az új csatornánál más műsorvezető is az előző csatornához képest nagyon hasonló célközönségre építő, hasonló idősávban megjelenő, hasonló elnevezésű műsorral jelentkezett – Kálmán Olga például az Egyenes beszéd helyett a szintén igencsak sok mindenben megegyező Egyenesen című műsort vezette Simicska csatornáján.) Hogy mi lehetett a konkurens tévéhez történő váltás pontos oka, az nem világos. Az ATV és Péterfi korábbi nyilatkozatai alapján arra lehet következtetni, hogy vagy a HírTv ajánlata volt számottevően nagyobb vagy a műsor szerkesztésében kívánt Péterfi olyan változásokat, amelyek nem mentek át a korábbi munkahelyének vezetésén. Annyi biztos, hogy Péterfi „Szféra” elnevezésű Youtube-csatornájára feltöltött legelső Privátszféra műsorok közt számos – akkori – Jobbikos politikussal készültet találhatunk: Mirkóczki Ádámtól, Steinmetz Ádámon át, Varga-Damm Andreáig.

Az egyik legemlékezetesebb adása a Privátszférának talán mégis a Havas Henrikkel készített műsor volt, amely a megszokott kedélyesség helyett igencsak feszült hangulatban telt. Péterfi ugyanis a zaklatási botrányáról – pontosan Baukó Évával, Görög Zitával és Molnár Anikóval való kapcsolatáról – faggatta Havast a műsorban, amit ő zokon vett, és még a forgatást is leállíttatta. „Nagy baromság az egész – fakadt ki a műsorban Havas Henrik. – Nem találkoztam olyan emberrel, aki komolyan vette volna. Baukó Évát egyébként is hogyan lehet zaklatni? Ne idegesítsen már!” Péterfi azonban tovább kérdezgette, aminek az lett a vége, hogy Havas leállíttatta a forgatást: „Akkor azt mondom, ezt az egészet nem adjuk le. Simán ráfázhat. Úgyhogy felejtsük is el, mert ez már úgy rossz, ahogy van. Nagyon nehezen mondom, mert a kollégái munkájáról van szó, de le lehet állni a felvétellel. Mondom, le lehet állni! Nincs mese, maga elb*szta!” Végül mégiscsak befejezték a műsort (a felvétel “megszakítása” pedig egy reklámszünet előtti minidrámaként végezte), de a zaklatási botrány már nem került szóba.

Miután a 2018-as országgyűlési választást követően Simicska más médiaérdekeltségeivel együtt a HírTv-t is eladta, 2018. április 17-től itt  is csoportos létszámcsökkentés kezdődött. A távozó munkatársak között volt Veiszer Alindán, Szöllősi Györgyin és Pataky Enikőn kívül Péterfi Judit is. A Riasztást a Reggeli járat és a Peron című műsorok vezetője Farkas Krisztina vette át Péterfitől. Más volt a helyzet azonban a Privátszféra kapcsán, Péterfi ugyanis vélhetően tanult az ATV-től való távozásakor történtekből és a HírTv-nél a politikusok egy-egy napját bemutató műsorát már más, számára jobban bebiztosított felállásban vezette: a műsor jogai ugyanis Péterfi műsorgyártó cégéé voltak, így a Privátszféra a Hír TV-n május végén megszűnt. A korábbi műsorvezetőnő neve alatt egy céget találtunk, a Jumatic Média Kft.-t, amit 2013.01.30-án jegyeztek be és amelynek egyetlen tagja Péterfi. A kft.-nek elmúlt évben 10 milliós árbevétele volt, de csak nagyjából 400 ezer forint nyereséggel, van viszont a cégben tartva közel 33 millió forint készpénz. A Jumatic Média tevékenységei közt találjuk a film-, video- és televízióprogram terjesztését, valamint a televízióműsor összeállítását és szolgáltatását, Péterfi vélhetően ezen a cégen keresztül készítette a Privátszférát.  Amikor egy interjúban a HírTv-től való kényszerű távozásról kérdezték, azt válaszolta, hogy nem lepte meg az eset: „Pontosan tudtam, hogy amikor csökkenteni kell a költségeket, akkor elsőként a külsősöket veszik elő. Már korábban voltak arra utaló megjegyzések, hogy ha a választásokon alul marad az ellenzék, akkor gondok lesznek a folytatással. Ezt mindenki tudta: ha ez a kormány nyer, akkor az ellenzéki médiában (szerk.: vélhetően a kormánykritikus szerepet felvevő Simicska-médiabirodalomra gondolt) dolgozóknak: kakukk.”

Péterfi 2019 decemberében aztán visszatért az ATV-re és így a tévéképernyőkre is, vitte magával a saját gyártású és formátumú műsorát, ezúttal újabb néven, Sikerszféraként. Úgy tűnik tehát az egykori elválás mégsem sikerült olyan rosszul, az ATV-nél vagy elfelejtették vagy megbocsátották Péterfinek, hogy anno a konkurens HírTv-re cserélte őket. A következő nagy váltás 2022 év elején történt a műsorvezetőnő karrierjében, amikor bejelentette, hogy az ellenzéki összefogás miniszterelnök-jelöltjének, Márki-Zay Péternek, illetve az Egységben Magyarországért mozgalmának a sajtófőnöke lesz. Márki-Zay a sajtótájékoztatón elmondta, Péterfivel már négy éve ismerik egymást, a 2018-as kampányban videót forgattak róla Hódmezővásárhelyen, amiért azóta is nagyon hálás neki: „Ebben a műsorban ugyanis tényleg nagyon sokan láthattak családi környezetben, az addigi szakmai életemre rátekintve, a hódmezővásárhelyi háttérrel, hogy mit is jelentett ott Lázár János ellen elindulni. (…) Én azóta is nagyon hálás vagyok Juditnak ezért, és azt láttam, hogy egy végtelenül profi, talpraesett, jó szakember.”

Péterfi a maga részéről hozzátette: „kézzel-lábbal azon lesz”, hogy Márki-Zay miniszterelnök legyen, mert szerethetőnek tartja, és szerinte ilyen miniszterelnök kell az országnak. Azt is elmondta, hogy sok videós tartalomra lehet számítani a miniszterelnök-jelölt életéről, mindennapjairól: „Ki fogjuk bővíteni a repertoárt, és nagyon sok mindent megismerhetnek Péter életéből. Remélem, hogy közel tudjuk hozni Önöknek Pétert, Péter munkáját.” Nem Péterfi volt azonban az első ATV-s műsorvezető, aki aktív kampányolásra cserélte az újságírást Márki-Zay kedvéért. Simon András, az ATV műsorvezetője néhány héttel az megelőzően szintén bejelentette, hogy 9 év után elhagyja az ATV-t és az ellenzéki miniszterelnök-jelölt stábjának tagja lesz.

Nem kellett sokat várni Péterfi első emlékezetes „megmozdulására”, mint sajtófőnök. 2022. január 5-én a baloldali népszavazás apropóján rendezett sajtótájékoztató egy pontján Márki-Zay egy nem az említett témába vágó kérdést kapott, mire azt mondta: „Én szívesen válaszolok, de a Judit itt azt mondja, hogy a témához ragaszkodunk.” Ezt követően Márki-Zay kínosan mosolyogva még egyszer megkérdezte Péterfitől, válaszolhat-e, de ő ezt– ezúttal valóban kézzel-lábbal – megakadályozta. (A kérdés egyébként, ha minden igaz Márki-Zay frakcióját érintette volna.) Az eset bejárta a sajtót, számos lap úgy értelmezte a történteket, hogy sajtófőnöke, azaz Péterfi mondja meg Márki-Zaynak, milyen témában nyilatkozhat. Újabb hasonló esetet figyelt meg Nagy Attila Tibor, politikai elemző, aki a Spirit FM Partvonal című műsorában arról beszélt, hogy szerinte Péterfi Judit egy alkalommal ismét kiigazította a kamrák előtt Márki-Zayt azzal, hogy észrevételezte, amikor a főnöke nem adott választ a riporter egy kérdésére: „Példátlan, elképesztő a kampányok történetében, hogy egy sajtófőnök a saját főnökét teszi helyre.”

Mivel a választási kampány, így Péterfi legújabb projektje is még javában tart, korai lenne arról nyilatkozni, hogy mennyire volt a korábbi műsorvezetőnő sikeres igazolás Márki-Zay Péter számára. És bár nem ritka jelenség mostanában, hogy a nem kormánypártinak tartott média szereplői közvetlenül az ellenzéki politikai táborba igazolnak, Péterfi esetében ez a váltás annyiban kérdéseket vethet fel, hogy a bulvárhangvételű műsorokban edződött, jellemzően celebritások, politikusok és persze önmaga sztárolásában utazó,  inkább kihívó, mint empatikus stílussal operáló tévés személyiség mennyire alkalmas egy országos választási kampányban a magyar választópolgárok teljes spektrumának megszólítására.

Hogy mindez valóban okozhat problémákat, az alábbi videó is megerősíti, illusztrálva, hogy az önérzetes cserfesség nem mindenkivel szemben működik olyan jól, mint például Havas Henrik esetében:

https://www.facebook.com/watch/?v=666690011128485

Péterfi Judit részére az alábbi kérdéseket küldtük el, amelyekre a portré közzétételéig nem érkezett válasz:

  • A Magánszféra/Privátszféra/Sikerszféra műsoraiban túlnyomó részt ellenzéki politikusok hétköznapjait mutatta be. Milyen elv alapján választotta ki a meghívott a vendégeket? Volt valamilyen politikai célja a műsornak?
  • Milyen okból döntött úgy, hogy felhagy a műsorvezetéssel és csatlakozik Márki-Zay Péter stábjához? Ön szerint mi oka lehet annak, hogy több nem kormánypártinak tartott médiaszereplő is hasonlóan döntött a közelmúltban?
  • Mi volt az oka, hogy 2022. január 5-én a baloldali népszavazás apropóján rendezett sajtótájékoztató egy pontján nem engedte Márki-Zay Péternek, hogy további újságírói kérdésekre? A kampánystratégia része, hogy a miniszterelnök-jelölt egyes témákban nem nyilatkozhat?

 Érdekességek:

  • Nyolc évig versenyszerűen kézilabdázott a Tatabányai Bányászban, átlövőt játszott.
  • Vendéglátóipari technikumban tanult, eredi végzettségét tekintve szakács, cukrász, felszolgáló, valamint üzletvezetői szakmája is van.
  • A Fókusz műsorban számos nemzetközi hírességgel – például olyan sportolókkal, mint Michael Schumacher, Roger Federer és David Beckham – készíthetett riportot.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin