Magyarországon Facebook hirdetésekre legtöbbet különböző politikai szereplők költenek. Az első száz hirdető közül 65 kormányközeli, 26 kormánykritikus és csupán 9 semleges hirdető szerepel. Elemzésünkben megvizsgáltuk, hogyan oszlanak meg az általuk elköltött pénzek: a kormánykritikus oldal költségei mindössze 10%-át teszik ki az összes reklámokra elköltött vagyonnak.
Az egyik leghatékonyabb felület reklámozás szempontjából a Facebook. Naponta több ezer emberhez is eljuthat a feladó által küldött üzenet, amit teljesen még a kialakult reklámvakságunk sem képes kiszűrni. De mégis kinek a hirdetései jönnek velünk szembe nap mint nap? Kik Magyarország legnagyobb Facebook-hirdetői? Megvizsgáltuk az elmúlt hét napot, azaz december 1-7. közötti időszakot.
Az említett időintervallumban összesen 698 szervezet/személy hirdetett a közösségi oldalon, darabszámra a legtöbb hirdetést a Komló volt MSZP-s polgármesteréhez, Páva Zoltánhoz köthető EzaLényeg.hu tette ki: összesen 176 reklámja jelent meg, amire 214 ezer forintot költött el. A híroldalt 147 feladott hirdetéssel a Fidesz követi, amire jóval több pénz ment el: 6.554.850 Ft. A harmadik helyre pedig a cikkajánló oldalak műfaját megújítani kívánó Erősítőnek sikerült becsúsznia. A hírgyűjtő portál 138 reklámot jelenített meg, amire 458 ezer ment el a költségvetésébőll.
A magyar reklámanyagokból a Facebook összesen 102.959.221 forint bevételt szerzett. Érdemes megvizsgálni, hogy ehhez az összeghez a jobb- vagy a baloldal milyen arányban járult hozzá. Az első 10 legtöbbet költő hirdető között a következők szerepelnek:

Nem meglepő módon első helyen Magyarország Kormánya áll, ők több, mint 22 milliót költöttek el az említett időszakban Facebook hirdetésekre. A második helyet a Megafonnak sikerült megszereznie, ami egy hirdetésekkel foglalkozó jobboldali szervezet. (Vezetője, Kovács István egyben az Alapjogokért Központ stratégiai igazgatója is.) Őket a Fidesz követi, 14 millió forinttal, viszont utána megfeleződik az összeg: a soron következő – szintén jobboldali – Aktuális Média 7 milliót költött el, de még ez is napi 1 millió forintot jelent. Ügyvezetője, Filep Dávid, költő, író, a Megafon egyik véleményvezére. Az Elég és a Budapest Beszél facebook oldalak szintén a Fidesz ideológiájához állnak közel, az utóbbi Csapó Harold Gábor nevéhez köthető, aki volt óbudai fideszes képviselő.
A kormánykritikus oldal első képviselője a Legnagyobb Vállalkozás Kft., amely tulajdonosa Gattyán György. Az üzletember-politikus majdnem 3,3 millió forintot költött el kampánya keretében. A soron következő Krizsán Anita szintén az erősen kisebbségben lévő baloldalt erősíti. A politikai trashpop előadó különböző zenés videóit terjeszti a közösségi oldalon, melyek témája többek között Orbán Viktor bukása. Kilencedik helyen szintén a Fidesz végzett, majd a sort egy kormánykritikus híroldal, az EzaLényeg.hu zárja valamivel több, mint 1 millió forinttal.
A felsorolt hirdetők közül 3 hirdető kerül ki a kormánykritikus oldalról, ők összesen 6 és fél millió forintot fektettek a reklámokba, míg a kormányközeli szereplők ennek csaknem tizenkétszeresét, 77,7 millió forintot.
Ha az első 100 hirdető esetében nézzük meg ezt az arány, azt láthatjuk, hogy míg a kormánykritikus tábor 9 milliót költött el a különböző reklámkampányokra, a kormányhoz közeli hirdetők 83 milliót szántak ugyanerre a célra. Ez azt jelenti, hogy a hirdetésekre elköltött pénzek csupán 10 százaléka származik az ellenzéket támogató szereplőktől.

A megvizsgált adatokból jól látszik, hogy a kormány, és az ahhoz közel álló szereplők mennyivel nagyobb hangsúlyt fektetnek a közösségioldalon folytatott reklámkampányokra. Míg az ellenzéki előválasztás alatt százmilliós nagyságrendben futottak hirdetések a Facebookon, addig az előválasztást követően ez a tendencia megtorpant. Látszik, hogy még nem indult el az ellenzék 2022-es kampánya. Jelenleg minden elköltött tíz forintból 9-et a kormányközeli oldalak költenek el.