A BBC 1,42 millió fontot adományozott Diana hercegnővel kapcsolatos jótékonysági szervezeteknek a hírhedt interjúért való vezeklésként

A brit közszolgálati televízió évek óta össztűz alatt van a módszerek miatt, melyekkel Martin Bashir megszerezte az 1995-ös interjút az akkori walesi hercegnővel. A BBC most bejelentette, hogy jótékony célokra adományozza „a műsorból származó bevételt”.

2021 májusában a BBC már bocsánatot kért, miután a Lord John Dyson legfelsőbb bírósági bíró által vezetett független vizsgálat feltárta, hogy Martin Bashir, a BBC korábbi újságírója többeket – köztük a hercegnő testvérét – megtévesztett (hamis dokumentumokkal, például bankszámlakivonatokkal), hogy sikerüljön rávenni Dianát 1995-ös híres interjújára, amelyben Károly herceg hűtlenségéről beszélt.

A botrány hullámai azonban nehezen apadnak, így most a műsorszolgáltató bejelentette, hogy 1,42 millió angol fontot, azaz több mint 667 millió forintot adományozott hét különböző, a hercegnőhöz köthető jótékonysági szervezetnek.

„A BBC jótékonysági célokra ajánlja fel a Diana walesi hercegnővel 1995-ben készített Panorama-interjúból származó eladási bevételeit” – áll a műsorszolgáltató közleményében. „Lord Dyson megállapításait figyelembe véve úgy gondoljuk, hogy ez a helyes és megfelelő lépés”  

Az összeget egyenlő arányban osztják fel a hét jótékonysági szervezet között. Közülük hatnak – a Centrepoint, az English National Ballet, a Great Ormond Street Hospital Children’s Charity, a Leprás Misszió, a National AIDS Trust és a Royal Marsden Cancer Charity – Diana volt a védnöke, a hetedik, a Diana-díj pedig a halála után jött létre, azzal a céllal, hogy világszerte kitüntesse a fiatalokat jótékonysági munkájukért.

Az adományozásról szóló bejelentést alig több mint egy hónappal azután tették, hogy a BBC főigazgatója, Tim Davie bejelentette: a műsorszolgáltató nem fogja többé lejátszani a felvételt. „Most, hogy már tudjuk, milyen sokkoló módon szerezték meg az interjút, úgy döntöttem, hogy a BBC soha többé nem mutatja be a műsort, és nem adunk licencet sem részben, sem egészben más műsorszolgáltatóknak” – olvasható a közleményében. „Természetesen továbbra is a történelmi felvételek része marad, és a jövőben előfordulhat, hogy a BBC számára indokolt lesz rövid részleteket felhasználni újságírói célokra, de ezek csak nagyon ritkán fordulnak majd elő” – teszik hozzá.

 A Dyson-jelentés publikálása óta folyamatos a BBC vesszőfutása: tavaly októberben a műsorszolgáltató peren kívüli – nem közölt összegű – egyezséget kötött Matt Wiesslerrel, a tervezővel, aki nem sokkal az interjú sugárzása után jelezte gyanúját Bashir módszereivel kapcsolatban, és akit emiatt feketelistára tettek a BBC-nél. Márciusban jelentették be, hogy kártérítést fizetnek Diana egykori magántitkárának, Patrick Jephsonnak, júniusban pedig – bocsánatkérés mellett – jelentős összeget fizettek Mark Killick producernek, aki a Panorama stábjának tagjaként 1996-ban aggályokat fogalmazott meg az interjú „megszervezésével” kapcsolatban, és akit emiatt nem sokkal később elbocsátottak. Júliusban pedig Alexandra „Tiggy” Legge-Bourke egykori királyi dadának – aki jelenleg már férjezett nevén, Pettiferként éli életét –fizettek kártérítést, miután a Dyson-jelentés feltárta, hogy Bashir hazudott a nő Károlyhoz fűződő kapcsolatáról. A bíróságon Pettifer ügyvédje azt mondta, hogy az állítások között szerepeltek „azok a nagyon súlyos és teljesen alaptalan állítások, miszerint a felperesnek viszonya volt a walesi herceggel, teherbe esett tőle, amit abortusszal szakított meg”, hozzátéve, hogy „ezek az állítások koholmányok voltak”.

A bíróságon a BBC elismerte, hogy az állítások „teljesen alaptalanok voltak, soha nem lett volna szabad megtenni őket, és hogy a BBC annak idején nem vizsgálta ki megfelelően a komoly aggályokat, amik az interjúval kapcsolatban felmerültek.”

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin