Terézváros Magazin: központban a VI. kerület

Elemző-cikksorozatunkban foglalkoztunk már az újpesti, a zuglói és a szegedi média sajtóviszonyaival. Cikksorozatunk célja, hogy a mindenki által ismert országos elérésű médiumokon kívül bemutassuk egy-egy település és kerület helyi sajtóviszonyait is. Ebben az elemzésünkben Terézváros sajtóviszonyait vizsgáljuk meg, a kerületi lap magazinjára koncentrálva. Az elemzésben végig vesszük a magazinhoz (és készítőihez) kapcsolódó legfontosabb információkat, megvizsgálva azt is, milyen mértékben befolyásolja a politika az újság tartalmát.

Terézváros (VI. kerület) azért is érdekes közéleti szempontból, mert 2010 és 2019 között a Fidesz színeiben politizáló Hassay Zsófia volt a kerület polgármestere, azonban a 2019-es önkormányzati választásokat követően a Momentumos Soproni Tamást választották meg polgármesternek. Abban az évben az ellenzéki pártok koordináltan állítottak jelölteket, és az önkormányzati választásokon komoly győzelmeket arattak, kiváltképp a fővárosban. A hatalmi pozícióba kerülés azonban felszínre hozott olyan érdekellentéteket, amelyek az ellenzékben töltött időszakban rejtve maradhattak. „Korábban már írtunk a ferencvárosi médiaháborúról, aminek az egyik tanulsága az volt, hogy a sajtószabadságról, és a sajtó politikától való függetlenségéről gyakran szónokló ellenzéki politikusok hatalom birtokában már kevésbé kedvelik a befolyástól mentes, szakmai szabályok szerint irányított médiumokat. Ez Ferencváros esetében nyilvánvalóvá vált (az ezzel kapcsolatos küzdelmek a médiában komoly figyelmet kaptak), jelen írásunkban pedig megvizsgáljuk, mennyire igaz ez a VI. kerületben.

Terézvárosban nincs online hírportál, de a Terézváros Magazin online oldalán olvashatók hírek – igaz nagyon ritkán frissül, előfordul, hogy több hét is eltelik két hír között. A fő hírforrás a kerületben élők számára a kéthetente nyomtatott formában megjelenő Terézváros Magazin, aminek a lapszámai pdf formátumban bárki számára letölthetők. A VI. kerülettel kapcsolatos hírekről még a nem túl neves ’Budapest Környéke’ nevű hírportálról lehet tájékozódni, ugyanis a kerületnek itt, némi földrajzi anomáliaként, külön rovata van. Az önkormányzat a Tiktokon is jelen van, Zöldülő Terézváros néven, itt jellemzően környezetvédő praktikákat, tippeket mutatnak be. Különleges színfoltként az önkormányzat munkájának egy lelkes követője is készít Tiktok-videókat a képviselőtestület vidámabb pillanatairól. Ezek szórakoztató illusztrációját adják a kerület nem mindig méltóságteljes politikai harcainak, amelyekre még visszatérünk a cikkben.

Hassay Zsófia polgármestersége alatt a magazin főszerkesztője Brém-Nagy Ferenc volt, akinek marginálisnak nevezhető újságírói karrierje volt korábban. 1989-ben több újságíróval elindította Szentendrén a Folyam című irodalmi, művészeti folyóiratot. 1990-ben felelős szerkesztője volt a ’Magyar vasárnap’ című hetilapnak, emellett más napilapok, folyóiratok tervezőszerkesztőjeként dolgozott. 2009-ben létrehozta a Nagyítás című szerdánként megjelenő konzervatív társadalmi-politikai-kulturális hetilapot, amelynek a főszerkesztő-helyettese volt a lap 2010-es megszűnéséig. A folyóiratot a legtöbben onnan ismerhetik, hogy hasábjain jelent meg Orbán Viktor nagy port kavart 2009. szeptemberi kötcsei beszéde.  Brém-Nagy Ferenc szerkesztett televíziós műsorokat, készített dokumentumfilmeket és portréfilm-sorozatot, valamint kiadott Marker címmel heti sajtóelemző kiadványt. A magazin impresszuma szerint Brém-Nagy 2020. áprilisában még a lap főszerkesztője volt, azonban májusban már Terézváros önkormányzatának Sajtóosztálya felelt a szerkesztésért. 2020 júniusától Kertész Anna vette át a lap főszerkesztését (ő 2021. májusáig dolgozott a kerületi magazin élén). Az új főszerkesztőt pályázati úton választották ki 12 pályázó közül, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) elnökének szakmai közreműködésével. Kertész korábban a Vasárnapi Hírek főszerkesztője volt, 10 évig dolgozott a szerkesztőségében, 2017. januárjában lett a lap vezetője, Gál J. Zoltán utódaként. A távozását egy Facebook-bejegyzésben a következőkkel indokolta: “Aljas, uszító propagandahirdetést jelentetett meg a kormány a szeretve és érzékenyen készített ünnepi lapszámunkban, amelynek cikkei – ahogy minden héten – az elfogadás és a szolidaritás jegyében születtek. „Társadalmi célú hirdetéseivel” a kormány pont ezeket az értékeket kívánja eltűntetni a magyar társadalomból. Van abban némi irónia, hogy a lapban megjelenő Publicus kutatás igazolja a gyűlöletkeltő propaganda eredményességét: az ugyebár nyilvánvaló, hogy az ország lakói egy darab menekültet nem láthattak az elmúlt két évben, az idei év legnagyobb problémájának mégis a hazai migránshelyzetet látják. A kivándorlás miatt a megkérdezettek csupán 1 százaléka aggódik, miközben nincs orvos, aki öt óra alatt ránézzen egy súlyos betegre a sürgősségin, melynek következményeként az illető meghal. Sajnálom, hogy távozom a szerkesztőségből és a kiadótól, ahol az elmúlt 10 évemet töltöttem. Szuper emberek maradnak itt, akiknek küzdelméhez, hogy ellensúlyozzák a propagandahirdetések kártékony befolyását, sok erőt kívánok. Nekem nem volt elég belőle.” Kertész egyébként dolgozott a Tilos Rádiónál, a Népszavánál, a Csillagszálló című kulturális utcalapnál is.

2020 nyarán a Terézváros Magazinnal összefüggésben Kertész Anna neve a Pesti Srácok cikkében jelent meg, mindjárt egy vaskos tévedés kíséretében. A Pesti Srácok ugyanis azt írta, hogy a VI. kerületi lapnál „tisztogatás” volt, és Kertész a TASZ (Társaság a Szabadságjogokért) és a magazin főszerkesztői feladatait is ellátja. A cikk azonban valótlanságot állított, ugyanis bár a TASZ kommunikációs vezetője, és a Terézváros magazin főszerkesztője is Kertész Anna, a két személy mégsem azonos. A magazint a Pesti Srácok egyébként annak kapcsán bírálta, hogya lap foglalkozott a Black Lives Matterrel és a melegházassággal is, illetve vitatta annak függetlenségét.  A Pesti Srácok később helyreigazítást tett közzé a cikk elején: „Helyreigazítás: Valótlanul állítottuk, hogy a TASZ kommunikációs vezetője a terézvárosi kerületi lapot vezeti. A valóság ezzel szemben az, hogy a TASZ kommunikációs vezetőjét összekevertük valaki mással. A valótlan tényállításokat a cikkből eltávolítottuk. A tévedésért minden érintettől elnézést kérünk.” Kertész Annát követően egy kis ideig Csejtei Orsolya volt a megbízott főszerkesztő, őt Csepregi Botond követte a főszerkesztői székben, aki 2015-2016-ban az Átlátszóra írt cikkeket. Dolgozott a zoom.hu-nál is, ráadásul közreműködött abban a videóban is, ami egyike lett azon nyilatkozatoknak, amiért Fekete-Győr András később magyarázkodni kényszerült. A zoom.hu-tól később azért távozott, mert a fizetések miatti csúszások miatt felszólalt, és emiatt kirúgták. Csepregi korábban a reformatus.hu főszerkesztője is volt, 2013-ben Hegedűs Loránt lelkész ellen tett feljelentést, akinek a vezetésével a Szabadság téri Hazatérés templomában felavatták Horthy Miklós kormányzó bronzból készült mellszobrát. Csepregi szerint Hegedűs ezzel megsértette a református zsinat 1998-as határozatát, amely szerint református templomban: „nem folytatható olyan tevékenység, amely nem egyeztethető össze az egyház erkölcsi elveivel és tanításával, párt, politikai mozgalom vagy az egyház hitvallásával és tanításával össze nem egyeztethető alapszabályú társadalmi szervezet céljait szolgálja.”

Bálint György, korábban az MSZP-ből, kilépő, de a frakcióban bennmaradó terézvárosi önkormányzati képviselő 2022. márciusában azt nyilatkozta, hogy a momentumos polgármester kifizetőhelyet csinált a kerületből, és Csepregit Soproni Tamás „szikofantájának”, azaz talpnyalójának nevezte. 2022. májusában Szilágyi Erika MSZP-s frakcióvezető levélben kérte számon Csepregi Botondot, amiért nincs elég kép az MSZP politikusairól az újságban, és úgy általában egyoldalúnak érzi a tájékoztatást, amire a főszerkesztő azt válaszolta, hogy „a munkáját érintő kérdésekre nem válaszol, ameddig az MSZP-frakció nem kér tőle bocsánatot Bálint György nyilvánosság előtt többször is elhangzott sértő kijelentései miatt.” Sokak szerint Szilágyi Erika és a helyi MSZP frakció munkájával nem is érdemelte ki, hogy gyakran bekerüljön a kerületi magazinba, ugyanis nem a konstruktív javaslatokkal, hanem folyamatos botrányba hajló, hangzatos megszólalásokkal vetetik magukat észre. Szilágyi Csepregi Botond válaszával nem volt megelégedve, ezért a június 30-i testületi ülésen előterjesztést adott be arra vonatkozóan, hogy a kerület azonnali hatállyal mentse fel Csepregi Botondot a főszerkesztői pozíciójából. A módszer ismerős lehet a ferencvárosi példából, ugyanis a IX. kerületben is hasonló megoldáshoz folyamodtak a belső ellenzék Vágvölgyi B. Andrással nem szimpatizáló tagjai. Csepregi felmentését végül nem vették napirendre, mert azt csak a három tagú MSZP-frakció szavazta meg, még a Fidesz képviselői sem.

Az Azonnali információ szerint a kerületi magazin nem működik Soproni Tamás meghosszabbított kezeként, a polgármester nem is igazán tud róla, hogy mi kerül a kéthetente megjelenő újságba. Szintén az Azonnali világított rá arra, hogy a kerületi újsággal az MSZP-nek korábban is voltak problémái: Szilágyi Erika már Csepregi érkezését megelőzően (óbudai mintára) ki akarta szervezni a kerületi újság kiadását.

Mi a magunk részéről a Terézváros Magazin 2022. április 27. és 2022. augusztus 17.  között megjelent nyolc számát vizsgáltuk meg. Kíváncsiak voltunk arra, hogy döntően kerületi hírek, országos hírek vagy ismeretterjesztő anyagok szerepelnek-e a magazinban. Főként az ismeretterjesztő cikkek (125 db) dominálnak, kerületi hírekből is sok (82 db) van, országos hírrel viszont arányaiban kevesebbszer (27 db) találkozhatnak az olvasók.

Olvasói szemmel nézve egyébként meglehetősen színvonalas a Terézváros Magazin. A belső elrendezés és a címlap is korszerű, impresszív stílust tükröz, ami nem feltétlenül jellemző a kerületi újságokokra. Tartalmát tekintve is szórakoztató és informatív: közöltek cikket például a kerületet érintő irodalmi témákról, a kerületben élő Szente Vajkról, és rendszeresen tájékoztatnak az éppen aktuális kerületi kulturális programokról. Igyekeznek a kerületben élő, hétköznapi emberekről is portrékat készíteni, a 2022. július 27-i számban például egy kulcsmásolóval készítettek terjedelmes interjút, az eggyel korábbi lapban pedig egy helyi sörfőző újonnan nyílt üzletéről írtak. Hétköznapi praktikákat is szívesen megosztanak az olvasókkal, legyen szó lekvárfőzésről vagy kertészeti tippekről. A 2022. július 13- lapszámban  Beck Zoli, a 30Y zenekar frontembere szerepel a címlapon annak apropójából, hogy a kerületben koncertezett, és a szerkesztőség készített vele egy interjút. A 2022. május 8-i lapszám címlap pedig Osváth Zsolté és párjáé, akik a kerületben nyitottak éttermet. Minden második lapszámban van egy „kötelezőnek” mondható interjúk Oláh Lajossal, a kerület DK-s országgyűlési képviselőjével. Ezek az interjúk rendszerint nem izzasztják meg a képviselőt, jellemzően Oláh közli a véleményét, elsősorban a kormányt kritizáló gondolatokat olvashatunk itt. Tekintve, hogy Soproni Tamás a kerület polgármestere, érthető okokból ő is nagy figyelmet kap a laptól, minden számban jelen van. Ennek ellenére nem nyomja agyon a magazint, megkeresésünkre Csepregi Botond főszerkesztő elmondta, hogy a polgármesteri megjelenéseket egyfajta íratlan szabályként lapszámonként három oldalra korlátozzák.

Túl sok politikai megjelenés egyébként általában nincs a lapban, egyáltalán nem mondhatjuk, hogy ezek dominálnák a magazint.

Összességében azt látjuk, hogy a VI. kerületi önkormányzati sajtó „zászlóshajó-kiadványa”, a IX. kerületihez hasonlóan, jellemzően minimális közvetlen politikai propagandával él, inkább helyezik a hangsúlyt az igényes kivitelre és a helyi sajtóorgánumok hagyományos értékeinek megjelenítésére. Egyáltalán nem kelti a magazin azt a benyomást, hogy közvetlen politikai kézivezérlés alatt állna.

További – mélyen elgondolkodtató – hasonlóság a ferencvárosi helyzettel, hogy a polgármester Fideszen kívüli ellenzéke (szemben a IX. kerülettel a Terézvárosban az MSZP viszi a prímet) szeretné ezt az állapotot megszűntetni, és az országos sajtóviszonyok kapcsán oly sokat hangoztatott „nemes elveiket” meghazudtolva inkább „kiszolgáló üzemmódba” állított médiát szeretnének látni a kerületben.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin