A Media1 nem volt hajlandó beszámolni az Átlátszó ellen nyert sajtópereinkről

A Media1 többszöri kérésünk ellenére sem adta hírül az Átlátszó ellen nyert első és másodfokú sajtópereinket. Ez annak fényében érdekes jelenség, hogy a Media1 szinte minden sajtóperről beszámol, ami a magyar közélet szempontjából releváns lehet. Az elmúlt bő két évben több mint 200 alkalommal számoltak be sajtóperekről, ezek közé még a „Harry herceg perre megy a bulvármédiával” című cikk is befért, az Átlátszó ellen sorozatban nyert, precedens értékű sajtópereink azonban nem. Elképzelhető, hogy az a Media1, amely saját elmondása szerint közszolgálati missziót lát el a független nyilvánosság védelmében, valójában csak azokról a sajtóperekről számol be, ahol a neki tetsző eredmény születik?

Magyarországon több olyan portál is van, amely elsősorban a közéleti médiát érintő hírekkel foglalkozik. Ilyen például a Media1 nevű oldal is, ahol a portál saját bemutatkozása szerint elsődlegesen a televíziók, a rádiók, a nyomtatott sajtó, az online és a mobil média világának aktualitásairól olvashatunk. A Media1 kiemelten foglalkozik a különböző médiumokat érintő sajtóperekkel is. Átnéztük a portál 2019. január és 2021. április között közzétett cikkeit. Ebben az időszakban összesen 225 olyan cikk született a Media1-en, amelyik valamilyen formában sajtóperekről ad hírt. Még a „Harry herceg perre megy a bulvármédiával” című hírt is érdemesnek találta a portál a publikálásra. Látható tehát, hogy valóban minden lehetséges sajtóperről be kívánnak számolni, az Átlátszó ellen megnyert sajtópereinkről azonban valamilyen oknál fogva egyáltalán nem.

A híroldal alapító tulajdonosa és főszerkesztője az a Szalay Dániel, aki korábban többek között a Népszabadságnál, a Figyelőnél, az RTL Klubnál, az rtl.hu-nál, valamint a Magyar Televíziónál, a Magyar Rádiónál és a Klubrádiónál is dolgozott. Szalaynak nem ez az első médiafókuszú projektje, 2015 és 2018 között a 24.hu Média rovatának volt a szerkesztője, az innen való távozását követően hozta létre Media1.hu-t. A portál indulásakor közzétett bejelentésben azt olvashatjuk, hogy „a Media1 elindítását Szalay egyfajta közszolgálati missziónak is tekinti, tekintettel arra, hogy a magyarországi független médianyilvánosság jelentősen beszűkült, és több olyan téma is van, amelyek nem kapnak megfelelő feldolgozást.” A Media1 brandjében tehát a független-objektív újságírás narratívája igen meghatározó szerepet kapott már az indulás pillanatában is.

Az oldal elfogulatlanságában bízva mi is kapcsolatba léptünk a szerkesztőséggel. Történt ugyanis – mint arról korábban beszámoltunk – hogy az Átlátszó.hu 2020 januárjában valótlan állításokat tartalmazó cikket közölt alapítványunkról és annak francia társszervezetéről. Akkor úgy döntöttünk, hogy a tudatos médiafogyasztásért és az átláthatóságért folytatott munkánk részét képezi a saját jó hírünk védelme is. Így a párizsi székhelyű társszervezetünk pert indított az Átlátszóval szemben, amelyet végül elsőfokon tavaly nyáron, másodfokon jogerősen pedig 2020. november 4-én megnyertünk. Az Ítélet az egész európai újságírás számára fontos precedenst teremtett: Magyarországon nyert sajtópert egy külföldi szervezet magyar sajtótermékkel szemben. Ez ugyanis fontos mérföldkő lehet abban a folyamatban, hogy a jövőben egyre kevésbé lehessen külföldi szereplőkre hivatkozva valótlanságokat közölni a hazai médiában. Ezen felül a Transzparens Újságírásért Alapítvány is sajtópert nyert az átlátszóval szemben, első- és másodfokon egyaránt.

Azt gondoltuk, az ítélet rendhagyó és precedenst teremtő jellege miatt a Média1 számára is lehet hírértéke az ügynek, több médium egyébként át is vette az ezzel kapcsolatban megjelentetett közleményünket. A Media1 ráadásul a tartalmi fókuszának megfelelően hírt ad a különböző helyreigazítási perek fejleményeiről, még az elsőfokú ítéletekről is rendszerint beszámol, így elküldtük hát a szerkesztőségnek közleményünket az elsőfokról, majd fél év múlva a másodfokról is. Egyik megkeresésünkre sem kaptunk választ és az Átlátszóval szemben megnyert sajtópereinkről a Media1 a mai napig nem adott egy jottányi hírt sem.

A szelekciós részrehajlás egy közismert jelenség. Az is könnyen elképzelhető tehát, hogy a Media1 szerkesztősége politikai világnézetéből, értékrendjéből fakadóan tudat alatt kevésbé figyel fel egy olyan sajtóperrel kapcsolatos hírre, ahol nem a számukra szimpatikus sajtóorgánumok köréből kerül ki a győztes. Jelen esetben azonban arról van szó, hogy a Media1 a Transzparens Újságírásért Alapítvány többszöri megkeresése ellenére is ignorálta a győztes sajtópereinkről szóló hírt. Mindezt ráadásul minden további magyarázat nélkül tették. Sokunkban felmerülhet a kérdés, hogy az újságírói hitelesség megtartása mellett meddig lehet visszaélni a szerkesztői szabadsággal? Mennyire etikus egy ilyen hír szándékos elhallgatása? És mindez nem áll-e ellentétben a szerkesztőség által elviekben képviselt függetlenség, közszolgálati misszió és elfogulatlanság értékeivel?

Frissítés: Cikkünkre reagált a Szalay Dániel. A Media1 főszerkesztője közösségi oldalunkon több mint 20 kommentben, majd egy, a Media1-en megjelent, alapítványunkról szóló terjedelmes lejárató cikkben próbálta megmagyarázni, miért nem tették közzé többszöri kérésünk ellenére sem az Átlátszó ellen nyert sajtópereinket. Szalay korábbi döntését azzal indokolta, hogy nem tudott minket elérni és nem tudta elkérni tőlünk az ítéletet. Mindez a következő tények tükrében furcsa magyarázat:

  • Az Átlátszó a jogerős ítéletet követően már közzétette a helyreigazítást, így ha a Media1 szerette volna, ezen forrásból is megerősítést nyerhetett volna az ügy kapcsán. 
  • Cikkünk megjelenését követően Szalay villámgyorsasággal szerezte meg az információkat a nyertes sajtópereinkről, amiket közzé is tett a cikkében, pedig továbbra sem küldtük el a Media1 számára az ítéletet. Ha szerette volna, ugyanezt megtehette volna korábban is. 
  • Cikkünk megjelenését követően Szalayval 4 levelet is váltottunk e-mailen és a közösségi média felületeken is rögtön válaszoltunk megkereséseire. El lehet minket érni. 
  • A Media1-en „Harry herceg perre megy a bulvármédiával” című cikk is megjelent korábban. Szalay érveléséből és abból a tényből kiindulva, hogy a Media1 ezt a hírt közzétette, logikusan következik a következő kérdés: Harry herceg vajon csatolva elküldte a Media1 számára bírósági keresetét? Vagy esetleg Harry herceg más elbírálás alá esik a Media1 szerkesztőségében, mint egy magyar alapítvány? 
Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin