Egy választás, de két valóság – így számoltak be a jászberényi időközi választásról az országos médiumok

Időközi önkormányzati választást tartottak január közepén egy észak-alföldi kisvárosban, a 26 ezer fős Jászberényben. A településen azért kellett új választást kiírni, mert a képviselő-testület tavaly októberben úgy döntött, hogy feloszlatja magát. Erre azért volt szükség, mert a 2019-es őszi önkormányzati választás óta gyakorlatilag vezethetetlen volt a város. Bár a településen a jobbikos Budai Lórántot választották meg polgármesternek, a képviselő-testületben nem volt többsége az ellenzéki összefogásnak. A 15 fős testületbe ugyanis a polgármesterrel együtt hét képviselője volt az ellenzéki összefogásnak (Közösen Jászberényért Egyesület), szintén hét képviselőt a Fidesz-KDNP adott, míg a Mi Hazánk egy képviselővel volt jelen.

Az időközi önkormányzati választáson végül az ellenzéki összefogás jelöltjei győzedelmeskedtek, Budai Lórántot pedig ismét polgármesterré választották a jászberényiek. A 15 fős testületben Budaival együtt már így már 11-en lettek a Közösen Jászberényért Egyesület képviselői, míg a Fidesz-KDNP mindössze 4 mandátumot szerzett.

A mostani elemzésünkben azt vesszük górcső alá, hogy az országos médiumokban mekkora figyelmet szenteltek az országos téttel egyébként nem igazán bíró helyi választásnak, valamint, hogy milyen módon számoltak be róla.

Magyar Nemzet

A Magyar Nemzet online felülete a jászberényi testület tavaly októberi feloszlatásától kezdve összesen 34 cikket szentelt a témának idén január 25-ig. Ebben természetesen vannak olyanok is, amelyek csak érintőlegesen foglalkoznak a jászberényi időközi választással és annak eredményével (ezek leginkább véleménycikkek vagy elemzések), de vannak helyi riportok, valamint rövidebb-hosszabb interjúk a helyi polgármester-jelöltekkel is. 

A helyi voksolásról a legtöbb alkalommal annak apropóján írnak, hogy kiderült, külföldi pénzekből is segítették a kampányolásban Budai Lórántot és csapatát.

Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester, az ellenzéki összefogás korábbi miniszterelnök-jelöltje ugyanis az ATV Egyenes Beszéd című műsorának január 4-i adásában ugyanis arról beszélt, adományokat gyűjt a Mindenki Magyarországa Mozgalom a jászberényi időközi választáson induló Közösen Jászberényért Egyesület kampányára. A műsorvezető azon kérdésére, hogy miért nem az Egyesült Államokból érkező támogatásokból segítik inkább a helyi ellenzéki összefogást, Márki-Zay Péter azt felelte, hogy abból is teszik, mert a Mindenki Magyarországa Mozgalom hozzátesz a saját forrásaiból is ahhoz az összeghez, amelyet adományokból gyűjtenek a jászberényi összefogás számára.

Az eredmények tükrében a Magyar Nemzet legtöbb anyaga arra a megállapításra jut, hogy a külföldről érkező anyagi támogatások mellett a siker annak volt köszönhető, hogy a választáson egy helyi civil egyesület ernyője alatt indult az ellenzéki összefogás, pártkötődésüket pedig igyekezték elhallgatni a választók elől. Utóbbiból azt a következtetést vonták le a leggyakrabban, hogy a jászberényi időközi választás valójában nem a helyi Fidesz-KDNP csapatának kudarca, hanem az ellenzéki pártoké, mert az ő égiszük alatt már nem lehetne választást nyerni. 

Origo

Az Origo maga nem számolt be a jászberényi képviselő-testület feloszlatásáról, az időközi választással összefüggésben az első hír 2022. december 3-án jelent meg “Teljes káosz a jászberényi, nácikat éltető baloldali polgármester körül” címmel. Ebben a cikkben arról írnak, hogy a Demokratikus Koalíció helyi politikusa, Gedei József egy interjúban arról beszélt, hogy pártjának helyi szervezete nem támogatja Budai Lórántot és a Közösen Jászberényért Egyesület jelöltjeit az időközi választáson, valamint hogy a városvezető tevékenységét törvénytelennek és eredménytelennek tartja.

Az Origo.hu-n egyébként mindössze 9 cikket találtunk a helyi voksolásról, ezekben szintén leginkább az ellenzék külföldi pénzekből folytatott kampányolását tartották érdemesnek kiemelni, valamint a Magyar Nemzetnél hangsúlyosabban emlékeztek meg arról, hogy a jobbikos Budai Lóránt korábban szélsőjobboldali eszméket vallott, ennek ellenére azonban 2019-ben a baloldali pártok is támogatták az indulását a polgármesteri székért. Az Origo legutoljára a választás estéjén írt a jászberényi időközi választásról, mindössze a polgármester-választás eredményét ismertették néhány mondatban. Utólagos elemzéseket, értelmezéseket nem találtunk a témában.

Pesti Srácok

A Pesti Srácok is mindössze 8 cikket szentelt a témának onnantól, hogy kiderült, feloszlatja magát a jászberényi képviselő-testület. A legtöbb cikk itt is annak apropóján született, hogy amerikai pénzekből is kampányolhat az ellenzéki összefogás az időközi választáson. A választás eredményének értékelése itt is elmaradt.

Telex

A Telexen mindössze 8 olyan cikket találtunk, amelyben említést tesznek a jászberényi voksolásról, ezek döntő többsége is inkább az időközi választás után születtek. A kormánykritikus portál egyetlen alkalommal írt arról, hogy amerikai pénzből is támogatják az ellenzék kampányát, ez is egy helyi riportjuk végén szerepel csupán említés szintjén, önálló cikket nem érdemelt a téma a Telexen.

Külön cikket szenteltek ugyanakkor annak, hogy Budai Lóránt kihívója, a függetlenként induló, de a Fidesz-KDNP által támogatott Besenyi Orsolya, aki civilben a helyi kórház orvosigazgatója, törölte a Facebook-oldalát a vereség miatt. Ez az anyag “Gyorsan kipucolták a Facebookot, miután hatalmasat bukott Jászberény Fidesz által támogatott jelöltje” címmel jelent meg a Telexen.

A portálon ezen túl több olyan írás is született, amelyben politikai elemzők és az ellenzéki pártok is értékelték és értelmezték a választás eredményét, valamint vontak le országos konzekvenciákat egy helyi választásból.

24.hu

A szintén kormánykritkus 24.hu a Telexhez hasonló módon leginkább a választás után cikkezet a jászberényi választásról, a portál összesen 10 cikket szentelt a témának a testület feloszlatásától kezdve. A 24.hu szintén nem írt az amerikai kampánypénzekről, de külön érdekesség, hogy helyi riportot is utólag, az eredmények ismeretében készítettek Jászberényből. A Nagy Gergely Miklós által írt anyagban főleg helyi lakosokat szólaltattak meg, ebben sokan arc és név nélkül adtak csak nyilatkozatot az újságnak.

A legtöbb cikk itt is a kormányoldal kudarcáról szól, valamint az ellenzéki politikusok reakcióinak és értelmezéseinek ad felületet. A 24.hu újságírói egy podcasműsorban maguk is elemezték utólag az eredményeket. 

444

A 444.hu mindössze 7 cikkben tett említést a jászberényi időközi választásról, ebből ráadásul 3 cikk is a voksolás napján született, különböző feldolgozottság mellett számoltak be az éppen aktuális eredményről. Egy hosszabb elemző cikket is írtak a választás után, amelynek azt a címet adták, hogy “A dollárbaloldalozás nem volt elég a Fidesznek a győzelemhez”. 

Összegzés

Összességében azt látjuk, hogy leginkább a Magyar Nemzet foglalkozott a témával, a többi orgánumhoz képest is kiugróan sok cikket (34) szentelt a jászberényi időközi választásnak. Megállapítható továbbá az, hogy a kormánypártinak tartott hírportálok valamivel többször írtak a témáról, mint a kormánykritikus médiumok, és jobban figyelemmel követték a választási kampány alakulását, míg utóbbiak inkább már csak a választás utóéletét és az arra adott reakciókat igyekeztek feldolgozni. Kiemelendő az is, hogy amíg a kormánypártinak tartott médiumokat foglalkoztatta a külföldi kampányfinanszírozás kérdése, addig a kormánykritikusként számon tartott portálok ezt nem tartották relevánsnak a téma szempontjából.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin