Friendly fire, avagy a Telex és a 444 egyre élesebb konfliktusa

A közéleti újságírás tájképe – a politikához hasonló módon – sokak számára gyakran két monolitikus tömbnek tűnik, amely jelenség egyáltalán nem meglepő a szekértábor-logika eluralkodásának és a médiatudatos tájékozódás leépülésének fényében. A legtöbb és leglátványosabb konfliktus vagy sztori a nagy és gyakran emlegetett kormánypárti-nem kormánypárti (avagy jobboldali-baloldali) törésvonal mentén húzódik. Ha azonban szeretnénk mélységében is megismerni a közéleti újságírás világát, szereplőit és azoknak mögöttes motivációit, ki kell mozdulnunk erről a kényelmes dichotómiából és fel kell fedeznünk a két „oldalon” belüli dinamikákat is. Több ilyen is akad, ebben az elemzésben az egyik legaktuálisabbal, a Pegasus-ügy kapcsán is előtérbe kerülő Telex-444 ellentéttel foglalkozunk.

Biztos sokakban felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán miért létezik ilyen konfliktus? Hiszen a 444 és a Telex számos társadalmi-politikai kérdésben egyetért, biztosan sokkal többen, mint bármelyikük az Origóval vagy a Magyar Nemzettel. Ezek után  kézenfekvőnek tűnhet a két portál közötti baráti viszony, hiszen magánemberként is tipikus jelenség, hogy a velünk inkább egyetértő személyekkel kerülünk baráti viszonyba. A közéleti médiumok azonban – a magyar hirdetési piac gyengeség mellett is – elsősorban vállalkozások, az eladásra kínált termékük pedig egyre nagyobb részt nem más, mint a véleményük. A kérlelhetetlen piaci logika pedig kimondja, hogy  ha két vállalkozás ugyanazon a piacon hasonló terméket árul, óhatatlanul egymás versenytársává válnak. Egyszerűen megfogalmazva a például a Telex és a 444.hu sokkal inkább versenyeznek egymással az olvasókért, mint a kormánypártinak tartott médiumokkal, így a háttérben meghúzódó hatalmi harcok és pozíciós játszmák során is könnyűszerrel kerülhetnek egymással szembe.

Az Index-saga volt a puskaporos hordó

Segítheti a helyzet megértését, ha megvizsgáljuk  a Telex megalakulását és ezzel együtt a 2020 júniusában berobbanó Index-ügyet. Az Index-saga a Gerényi-terv kiszivárgásával indult, a terv névadója  az a Gerényi Gábor, aki alapító-ősindexes volt,  2017 előtt évekig a Mandiner.hu tulajdonosa, jelenleg pedig az Azonnali.hu kisebbségi  tulajdonosa. A terv lényege az Index strukturális átalakítása lett volna, egyes rovatok külön cégekbe történő kiszervezésével. A terv kiszivárgását követően a szerkesztőség Dull Szabolcs főszerkesztő vezetésével tiltakozásba kezdett és az oldalon az Index szerkesztőségi függetlenségének veszélybe kerülésére  hívták fel a figyelmet. Ekkor Bodolai László volt az Index igazgatósági elnöke, aki Gerényihez hasonlóan szintén nem újonnan került be az Index kötelékébe,  18 évig volt az Index ügyvédje. hanem már régóta kapcsolatban állt a lappal,. Bodolai ezt követően bizalomhiányra hivatkozva menesztette Dull Szabolcs főszerkesztőt, ez a lépés a szerkesztőséget teljes egészében a kiadóval szembe állította. Bodolaiék egyébként nem kívántak gyökeres változtatásokat meghonosítani a személyi struktúrában, a szerkesztőséggel egyedül Dull személyéről nem voltak hajlandóak egyezkedni, hiszen a vezetőség indoklása szerint Dull üzleti titkokat szivárogtatott ki.

Az Index igazgatóságában úgy vélekednek, Dull örülhet, hogy kirúgással megúszta, tőlünk nyugatra ugyanis ilyesmiért per is jár. Az igazgatóság azt is sérelmezte, hogy Dull a velük való egyeztetés nélkül állította át az Index függetlenségét jelző barométert „veszélyben”-re, ami a hirdetési bevételek gyors csökkenését vonta maga után. Ezen kívül Bodolai egy ATV-nek adott interjúban azt is állította, tudomásukra jutott, hogy Dull ellenzéki politikusokkal egyeztet. A szerkesztőség mindezzel nem értett egyet és nem volt hajlandó az egyeztetésre. Dull személyéhez ragaszkodva, Tóth-Szenesi Attila vezető szerkesztő, Munk Veronika és Haász János főszerkesztő-helyettesek július 24-én jelentették be, hogy mintegy nyolcvan indexes munkatárssal beadják a felmondásukat.

A távozók az utolsó munkanap végeztével még készítettek egy csoportképet és egy videót, amiben bejelentették, hogy fizetős oldalt indítanak. Kárpáti Márton, az Index.hu Zrt. volt főszerkesztő-helyettese ezt követően Van Másik Kft. néven hozott létre új vállalkozást, hárommillió forint alaptőkével. A Telex.hu indulásáról szóló tervet 2020. szeptember 4-én jelentette be Munk Veronika, a Telex.hu főszerkesztője, akihez azóta a versenytilalmi korlát lejártával társ-főszerkesztőként Dull Szabolcs is csatlakozott. Szeptember 23-án azonban a Telex Facebook-oldalán megjelent az induló stáb névsora, amely hetven volt indexest sorolt föl.

Sok az eszkimó, kevés a fóka

De mi köze mindehhez a 444-nek és Uj Péternek? A portál főszerkesztője még 2020. augusztus 7-én a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában azt nyilatkozta, szerinte adná magát, hogy a távozó indexesek a 444-gyel közösen folytassák. Uj ekkor úgy vélekedett, nem látszik, hogy bármilyen komoly terv lenne a felmondott munkavállalók számára. Végül azonban mégis lett terv, hiszen nem egész egy hónappal később Munk Veronika már be is jelentette a Telex jövőbeli indulását. A 444.hu főszerkesztője az esetleges közös munka kapcsán milliárdos nagyságrendű potenciális pénzekről is beszélt, de úgy fogalmazott, ekkora mértékű beruházás majdnem a lehetetlennel határos. Uj Péterre végül ebben a kérdésben is rácáfolt az élet, ha nem is egy milliárd forintot, de meglepően sok pénzt teremtett elő a frissen induló Telex.

Az Opten céginformációs rendszere szerint a tavaly októberben induló Telex kiadásáért felelős Van Másik Kft. törtéves beszámolójában kicsit több mint 70 millió forint nettó árbevételt számoltak el. Ez egy frissen induló közéleti portál esetében szép számnak mondható, de a portál idén nyáron közzétett átláthatósági jelentése még ennél nagyobb anyagi fejlődésről számol be. Ebből kiderült, hogy a Telex alig 10 hónap alatt közel 823 millió forintot értékben kapott támogatásokat. A támogatások nagy része nem beazonosítható, nagyjából 50 ezer támogató magánszemélyektől származó úgynevezett mikroadományból tevődik össze, de ebbe a bevételi kategóriába tartozik a sajtóban nagy visszhangot kapó Zdeněk Bakala cseh milliárdos nevéhez köthető kiadóvállalat, az Economia által még tavaly felajánlott 200 ezer euró, azaz hozzávetőlegesen 70 millió forint támogatási összeg is. A támogatásokon kívül körülbelül 148 millió forint rendes árbevétele is van a Van Másik Kft.-nek, amely összeg főleg előfizetési díjakból és hirdetésekből áll. Ami ezen kívül meglepően jó pénzügyi eredménynek számít, az a Telex által 10 hónap alatt termelt több mint félmilliárd forint profit.

Mindezzel szemben a 444.hu-nak sokáig nem ment ilyen jól a szekér, az oldal kiadásáért felelős Magyar Jeti Zrt.-nek a 2013-as alapítása után 2019 volt az első olyan éve, amelyet nem negatív eredménnyel zárt. Uj ráadásul azt is elismerte a Media1 tavaly augusztusi műsorában, hogy a koronavírus gazdasági következményeként a 444-nél átlagosan 20 százalékos fizetéscsökkentést kellett végrehajtaniuk idén tavasszal, illetve negyedével csökkenteni a költségeiket. Azt nehéz megmondani, hogy ezek a támogatások pontosan kitől/kiktől érkeztek és hogy a Telex helyett a 444 is megkaphatta volna-e őket. Ha igen, Uj Péterék joggal érezhetik azt, hogy a Telex-projekt elindítása a 444.hu működésének és helyzetének stabilizálása kárára történt meg.

Kik az „igazi” távozó indexesek?

Uj Péter, a 444.hu főszerkesztője egyébként már átélte egyszer az Index vezetőségével való szakítást. Ő nem csak alapítója volt az Indexnek, hanem karakteres egyéniségként 2000-2011 között a főszerkesztője is. Uj esetleges ellenérzése a korábbi indexesekkel szemben abból is fakadhat, hogy a távozásakor a későbbi Dudás Gergő főszerkesztő Uj értelmezése szerint tulajdonképpen elárulta őt. Mindezzel kapcsolatban a Hír TV Privátszféra című műsorának vendégeként 2018-ban azt nyilatkozta: „Volt egy csapat, amellyel az volt a megállapodás, hogy én kiugrom mint főszerkesztő, megpróbálok valamit előkészíteni, és aztán jönnek a többiek. Távozásom után a pánikban az Index tulajdonosa négy embernek is felajánlotta a főszerkesztőséget, de ők visszautasították. Dudás volt az ötödik, akit a tulajdonos megkérdezett, és ő elfogadta. Ezek után ő megjelenik, mint a független sajtó, hát tényleg a bicska kinyílik a zsebemben.” Majd azt is hozzátette:

„Nyilván én azt is hátbatámadásnak éreztem akkor, hogy az Index egyáltalán életben maradt.”

Egy későbbi Klubrádiónak adott, az Indextől távozó újságírók kapcsán készített interjúban kérdésként felmerült az Index vízionált összeomlása esetén a 444.hu potenciális megerősödése és ehhez fűződő érdeke is. Uj erre úgy válaszolt, hogy szerinte az ország nyilvánosságának jelenlegi helyzetében inkább kárt okoz mindenkinek az Index összeomlása. Ezen kívül cáfolni igyekezett azt a vélekedést, mely szerint egy ilyen helyzetben a 444 olvasókat nyerhet, azzal, hogy a 444-nek közéleti-politikai témákban (amelyek a cikkeik 90 százalékát teszik ki) szerinte amúgy is 100 százalékos volt a keresztolvasottsága az indexszel.

Ennek ellenére az olvasottsági verseny elég érdekesen alakult a két médium közt. A Telex már az év eleje óta folyamatosan beszámolt arról, hogy a napi látogatottság mekkora mértékben növekedett. 2021. március 3-án 653 ezer belföldi olvasó kereste fel az oldalukat, március végén ez a szám már 762 ezer volt, május 5-én pedig már azt közölték, hogy az alig több mint fél éve indult portál átlépte a 800 ezres napi olvasottsági határt.

Köszönöm szépen, jól vagyok

Ami a Telex és a 444 egyre inkább fokozódó szembenállását különösen pikánssá teszi az, hogy a két médium által egyhangúan kormánypárti szócsőnek kikiáltott Index mindeközben tovább őrizte a vezető szerepet a nem kormánypártinak tartott ellenzéki médiumok olvasottsági versenyében. Szombathy Pál, aki Dullt követően vállalta az Index főszerkesztői pozícióját, már 2020. október 16-án arról posztolt, hogy a portál az egyedi látogatók tekintetében (web+app) 805 ezer napi olvasóval ismét Magyarország leglátogatottabb portálja lett. Ezt erősíti meg a DKT-Gemius 15+ belföldi vonatkozás 2021. I. negyedévre vonatkozó látogatottsági adatokat összefoglaló jelentése is, amelyet fent már korábban bemutattunk. Ezen kívül láthatóan a szerkesztőség ügyei is valamennyire stabilizálódtak mostanra, korábban még pont Szombathy felmondása okozott nagyobb zűrzavart, de azóta az Index ügyei látványosan nem kerültek a közéleti párbeszéd fókuszába. Az Index hangvételével, illetve pontosabban azzal kapcsolatban, hogy az mennyire vált kormánykritikusból kormánypártivá úgy tűnik a szélsőséges vélemények is egyre inkább csillapodnak.

A többek szerint “kormánypárti szócsővé” vált Index továbbra is sokszor igen kritikus hangnemben ír a kormányról

A Direkt36 átigazolása és a Pegasus-ügy

A 2021. júliusában kirobbant Pegasus-ügy kapcsán többen arra az érdekes egybeesésre hívták fel a figyelmet, hogy az ügy kirobbantójaként számontartott Direkt36 portál épp ezen nagy médiavisszhangot kiváltó lehallgatási botrány nyilvánosságra kerülését megelőző napokban hagyta el a 444-et azért, hogy szinte rögtön partnerségi megállapodást kössön a Telex csapatával. Felmerülhet a kérdés, hogy mennyire lehet véletlen egybeesés az, hogy pár nappal a Pegasus-ügyet megelőző napokban jelentette be ünnepélyesen a Telex, hogy innentől kezdve nem a 444-en jelennek meg a Direkt36 írásai, hanem náluk. Vajon hogyan reagált erre a 444.hu? Hogy kerülhetett a szakításra sor? Ezek is azok közé a kérdések közé tartoznak, amelyek megválaszolatlanul maradtak a két portál viszonya kapcsán.

Néhol a felszínen is feltűnik a két portál közti feszültség…

Érdekes véleményt fogalmazott meg ezzel kapcsolatban a Tóth Máté nevével fémjelzett közéleti témákban is gyakran véleményt formáló, kormánypártisággal nem vádolható Tibi atya blog is. A blog a Momentum pártelnökének, Fekete-Győr Andrásnak a nagy port kavaró, nem túl jól sikerült Partizán-interjújával kapcsolatban elmélkedett a „balliberális média” szerepéről és trendjeiről:

„Gulyás Mártonra adott reakció a 444 Plankó-Ács heti vlogja is. Szó sincs róla, hogy a 444 is követné a Partizán elveit, azt viszont Uj Péter is jól látja, hogy Bede Márton fedezet nélküli nagypofájúsága elavult termék. A “vakok között félszemű” elve, ami Uj Pétert az Index-előd Internettó óta egyfajta “médiafenegyerek” hamis éthoszába vonta, szintén megtörni látszik: Soros György hazai nagykövete nem trenddiktátor többé, csupán a lépést igyekszik tartani. A Telex-ügy igazi vesztese is ő: bármennyire is elhitte, hogy a 444 átveheti az Index helyét (lol), az Index maradt szépen a legolvasottabb lap, a Telex pedig éppen a 444 piaci kategóriájában hozta el – az addig 444 által vitt – első helyet.”

A már többek által vizionált szembenállása a két nem kormánypártinak tartott portálnak nem bizonyított tény. Az azonban világosan látszik, hogy mind a Telexhez beérkező támogatások, mind az ezzel párhuzamosan elért szimbolikus sikerek és olvasottsági eredmények igen jól jöttek volna a saját értelmezésük szerint évek óta a sajtószabadságért harcoló 444-nek is. Ahogyan az ellenzéki politikusok körében, úgy a nem kormánypártinak tartott médiumok közt is pozíciófoglalási folyamatok indultak be a választást megelőzően. Vajon beleszólnak még a versenybe Uj Péterék vagy igazzá válik az, a sokak által vizionált forgatókönyv és a 444-nek már valóban „csak a Telexen megírt cikkek átvétele és újrahasznosítása” marad?

Kiemelt képek:

Uj Péter: Vajda József (Népszava)

Dull Szabolcs és Munk Veronika: Bődey János (Telex)

Források:

https://nmhh.hu/cikk/218350/Internetes_kozonsegmeresi_adatok_2020_IV_negyedev

https://nmhh.hu/cikk/220235/Internetes_kozonsegmeresi_adatok_2021_I_negyedev

https://www.klubradio.hu/adasok/uj-peter-szerint-adna-magat-hogy-a-tavozo-indexesek-a-444-gyel-kozosen-folytassak-113542

https://www.e-cegjegyzek.hu/?cegadatlap/0109371361/TaroltCegkivonat

https://www.opten.hu/van-masik-korlatolt-felelossegu-tarsasag-c0109371361.html

https://kontra.hu/a-telex-csodaszamba-meno-sikere-ami-nem-jott-ossze-a-444-nek

https://telex.hu/belfold/2021/06/02/itt-a-telex-masodik-atlathatosagi-jelentese

https://media1.hu/2020/08/21/uj-peter-a-magyar-mediapiac-tobb-szereploje-evek-ota-folyamatos-valsagban-van-az-index-koruli-helyzet-uj-lenduletet-adott-a-444-gyujtesenek/

https://444.hu/2020/11/02/szo-szerint-elnemult-a-telex-ujsagiroja-a-444-cime-lattan

https://mandiner.hu/cikk/20210719_444_telex_soros_megfigyelesi_ugy_direkt36_uj_peter

https://www.facebook.com/tibiatya/posts/2277157632424518

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin