Médiapolarizáció a gyakorlatban: Békemenet vs. ellenzéki nagygyűlés

A kormánykritikus sajtótermékek a Békemenet résztvevőit abszurd párbeszédrészletekkel ironikus hangnemben mutatták be. A kormánypártinak tartott sajtótermékek jellemzően a buszoztatással, és a kevés résztvevővel próbálták negatív, jelentéktelen színben feltüntetni az ellenzék március 15-i rendezvényét. A nemzeti ünnepen tartott pártrendezvényekről való tudósításokról készítettünk körképet annak fényében, hogy az adott hírportál miképpen próbálja rossz színben feltüntetni a számára nem szimpatikus párt rendezvényét.

Március 15-én a Fidesz és az Egységben Magyarország is nagygyűlést rendezett. Az előbbi „Békemenet”, az utóbbi „A hatalom a népé!” címmel hívta össze szimpatizánsait. A választás előtt 21 nappal a média is kampányüzemmódra kapcsolva számolt be az ellentétes oldal rendezvényéről. Sokan részt vettek az eseményeken, de többen voltak azok, akik egyik gyűlésre sem látogattak ki. Őket kívánta meggyőzni arról a kormánypárti média, hogy az ellenzéki megemlékezés nem sikerült jól, a kormánykritikus média pedig arról, hogy a Békemenet volt rossz.

A Békemenet résztvevőiről jellemzően gúnyosan írnak

A CÖF-CÖKA által szervezett Fideszhez köthető március 15-i Békemenetről több kormánykritikus sajtótermék beszámolt. A 444 részletes percről-percre tudósítást közölt a rendezvényről. A tudósításuk nem volt mentes a menet tagjaira vonatkozó élcelődésektől. Felhívták a figyelmet arra, hogy jelentős számban voltak az eseményen idősek, akik lassan haladtak, ahogy fogalmaztak: „a komótos vonulás mindenkin megszedi a vámot”, a menetet pedig „szürreálisan lassú araszolásnak” nevezte az elég kritikus hangulatban lévő Rényi Pál Dániel. Egy verbális összecsapásról is tudósított, ahol az „elzárnátok a gázt, mi?” -riposztot a „ultimate pro-Fidesz érvnek” titulálta. Herczeg Márk statisztikai adatokat is közölt: eszerint kettő férfi vizelt a békemenet során. Arról is beszámoltak, hogy a Békemenet útvonalán lejátszottak egy régebbi Orbán beszédet. A menet tagjainak erre adott reakcióját így summázza Rényi: „Hívei kórusban fütyülik ki a régi Orbánt, bár nyilván elsősorban a gesztust nem díjazzák. Egy kisebb társaság azt elemzi, hogy vajon ki lehet ez a hülye, aki nem tudja, hogy mi is keletről jöttünk.” A menet tagjainak megjegyzéseit is lelkesen idézgette a 444. Egyik bejegyzésben megemlékeznek az  „Elemzőről”, akit alighanem ironikusan „szuverén politikai gondolkodónak” neveznek: „Elemző szerint, ha időben a tömegbe lőttek volna, nem lennének a házakból kiabáló ellentüntetők.” Később „birkamenetnek” nevezi Szily László vagy az Elemző a Békemenetet. Ez pontosan nem eldönthető, mert félreérthető a mondat: „Igazi szuverén politikai gondolkodóval van dolga Szilynek, aki sokkal harciasabb menetet szervezett volna, mert ami itt van, az szerinte “Birkamenet”.” A tudósítás szerint a menet tagjai a piros-sárga Újpest zászlót lengető Wintermantel Zsoltot spanyolnak nézték. A 444.hu által „kommunikációs zsonglőrködésnek” nevezett Orbán beszéd során beszámolójuk szerint résztvevőktől „a legnagyobb üdvrivalgást a helyszínen nem a „háborús baloldal” ekézése, hanem a gender-népszavazásról szóló blokk kapta.” A szervezetlenségre való panaszkodás a 444-nél és a HVG-nél is megjelent: mindkét hírportál a békemenet résztvevőire hivatkozva írta meg, hogy a rendezvény szervezetlen volt. A Telex Győzike aranyszegélyes kabátban való részvételét külön kiemelte. A tömeg elején álló celebről felidézték, hogy „adócsalásért többszörösen” elítélték és megvádolták, illetve hogy a „fideszes bulvársajtó” korábban beszámolt Győzike gyógyszeradagjának megemeléséről. 

Mostoha bánásmód a „független sajtó” tagjaival szemben

A HVG arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a „független sajtót” nem engedik a menet élére kérdezni, addig a köztévét és a HírTv munkatársait igen. Az Index kiemelte, hogy a Békemenetre „buszoztatták” a résztvevőket. Mindössze 15-20 buszt számoltak össze. A HVG közölt egy jól elkapott, ám igen előnytelen képet Bayer Zsoltról. Az Index felrótta, hogy míg a Békemenet szervezői kiemelték, hogy a rendezvényen a „lengyel testvéreink” is részt vettek, a meneten csak egy lengyel zászlóval találkoztak, de félig az is magyar volt.

Forrás: Reviczky Zsolt, HVG

Bayer vs. Fábián

A Békementről való tudósítás egyik emlékezetes jelenete volt, amikor Fábián Tamás, a Telex újságírója szeretett volna egy kérdést feltenni Bayer Zsoltnak. A Fideszközeli újságíró nem engedte meg, hogy feltegyék a Telexesek a kérdést, de Fábián ennek ellenére is kérdezett Bayertől, aki elfordult, és elmondása szerint „elég hangosan és félreérthetetlenül közölte”, hogy “leszarom a telexet”. Az eset után kikerült a videós összefoglaló a rendezvényről, amibe Bayer és Fábián afférja is bekerült. A videó címe a következő: „Bayer leszarja, Bencsik szerint ez nem is háború”. Ebből az olvasó jogosan következtethet arra, hogy Bayer Zsolt leszarja a háborút. A publicista a Facebook posztjában emiatt kritikával illeti a Telex újságíróját: „Erre kijön egy cikkel ez az aljas propagandista, miszerint én “leszarom a háborút”. Amit Bayer Zsolt csak annyival kommentált, hogy „Na, hát erről van szó. Hát ezért. Ennél tökéletesebb összefoglalása nem is létezhet, miért nem állok szóba ezekkel a becstelen, hazug szemétládákkal.”

A kormánypárti sajtó fő kritikái: kevesen voltak, őket is buszoztatták

Az Egységben Magyarországért által szervezett március 15-i „kormányváltó nagygyűlésről” több kormánypárti sajtótermék is hírt adott. Jellemzően két mondanivalóval próbálták negatívra festeni az ellenzéki rendezvényt. Az egyik kritika az volt, hogy kevés ember vett részt a gyűlésen. A másik az, hogy a kevés résztvevőt is buszoztatták (érdekes, hogy a kormánykritikus sajtóban ezt a vádat rendre a Békemenettel kapcsolatban hozzák fel). A Magyar Nemzet írta meg, hogy a Békemeneten több százezren vettek részt, míg a baloldali rendezvényen néhány ezren. Továbbá felhívták a figyelmet arra, hogy a Március 15. téri gyülekező is elmaradt, mert alig háromszázan jelentek meg csak (igaz, a thermopülai csata nem maradt el anno, pedig a spártaiak sem voltak sokkal többen). A Mandiner is felhívta a figyelmet arra, hogy szerintük kevesen jelentek meg az ellenzék rendezvényén, ahogy fogalmaztak: „lényegesen kevesebben voltak kíváncsiak az összellenzéki megmozdulásra.” Továbbá a Március 15. téri kudarcot is megemlítették. A Pesti Srácok is kritikaként jegyezte meg a buszoztatást, Szalai Szilárd szerint 150-200 busz hozta a 20 ezer résztvevőt. Videóriportot is készített Varga Ádám és Szalai Szilárd az „ellenbékemenetről”. A cikkük állítása és a videó tanulsága szerint is fenyegették a rendezvény résztvevői az újságírókat. A 888.hu a Magyar Nemzet cikkére kísértetiesen hasonló címmel közölt cikket (mindkét hírportál a következő címet adta cikkének:” Több százezren a Békemeneten, néhány ezren a baloldalon.” A 888.hu Deák Dániel véleményét szemlézte, aki szerint 2-3 ezren voltak kíváncsiak a baloldali „tüncire”.

Jól látható tehát, hogy a média 21 nappal a választások előtt mindent megtett annak érdekében, hogy a számára politikailag kevéssé szimpatikus oldal rendezvényéről negatív hangvételben számoljon be.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin