Politikai határvonalak mentén polarizálódik a média a választásokhoz közeledve

Hat sajtótermék 437 cikkét vizsgálva állapítottuk meg, hogy a kormánnyal kritikus sajtótermékek is többet írnak Orbán Viktorról. A jelenlegi miniszterelnök legnagyobb kritikusa  444.hu, a Márki-Zay Péterről megjelent cikkeknek pedig 71 százaléka negatív színben tünteti fel a politikust. Összehasonlító elemzés infografikákkal.

A hivatalos kampányidőszakra ráfordulva a február 25. és március 8. közötti 12 napot magában foglaló időszakot elemeztük abból a szempontból, hogy az ellenzék miniszterelnök-jelöltjével, Márki-Zay Péterrel, és a jelenlegi miniszterelnökkel, Orbán Viktorral mekkora mennyiségben, és milyen hangvételben foglalkoztak a hazai sajtótermékek. Vizsgáltuk a cikkek tartalmát, és azt, hogy az adott cikk, mennyire pozitívan vagy negatívan áll a  az adott politikushoz. Adatgyűjtésünk alapját a tagelemzés módszertana, valamint a címekben és leadekben fellehető kulcsszavak vizsgálata jelentette. A vizsgált sajtótermékek csoportja a kormánypártinak tartott Origo, Magyar Nemzet és Mandiner, valamint a kormánykritikusnak tartott Index, Telex, és 444.hu.

Orbánról többet írnak

Február 25. és március 8. között Orbán Viktorral és Márki-Zay Péterrel 437 cikk foglalkozott. 264 cikk jelent meg Orbán Viktorról, míg 173 cikk Márki-Zay Péterről. Az arány tehát 60:40 a jelenlegi miniszterelnök javára. Az Origo és a Magyar Nemzet Márki-Zay Péterrel többet foglalkozott, mint Orbán Viktorral (az más kérdés, hogy milyen kontextusban). A kormánykritikus sajtótermékek cikkeinek 75%-a Orbán Viktorral foglalkozott. A kormánypárti hírportálok írásainak 54%-a Márki-Zay Péterről szólt. A kormánykritikus sajtótermékek közel háromszor írtak többet Orbán Viktorról (57:164 cikk). Ránézésre a legnagyobb aránytalanság a Telex-Index-444.hu részéről érkezik. 

Orbán Viktorral nem bánik kesztyűs kézzel a 444

Minden vizsgált cikket besoroltunk az alapján, hogy az adott politikusról pozitívan, negatívan, vagy semlegesen/tényszerűen számolnak be a cikkben. Orbán Viktorról a kormánypárti sajtó jelentős mértékben pozitív hangvételben ír. A Magyar Nemzeten 1 negatív hír jelent meg vele kapcsolatban, míg az Origon 0. A Mandineren összesen 14 negatív, és 16 pozitív cikk jelent meg a miniszterelnökről. (A jobb arány abból fakad, hogy a Mandineren szemléznek kormánykritikus embereket, és ellenzéki politikusokat is.) Azonban nem bántak vele kesztyűs kézzel a kormánykritikus sajtótermékek. 89 negatív hangvételű cikk jelent meg róla, míg 36 pozitív. A 444.hu volt a leginkább kritikus, ők a negatív cikkek 60 százalékát írták (53 db), és a cikkeik 87 százaléka negatív színben tüntette fel a jelenlegi miniszterelnököt. Az Index volt a leginkább kiegyensúlyozottabb: a cikkeinek 36 százaléka pozitív, 31 százaléka semleges, 33 százaléka pedig negatív hangvételű Orbán Viktorral kapcsolatban.

Márki-Zay Péterrel mindenki mostohán bánik

Márki-Zay Péterről 173 cikk született, ennek a 71 százaléka negatív hangvételű volt (123 db). Az Origo és a Magyar Nemzet cikkeinek 100 százaléka negatív hangvételben íródott az ellenzék miniszterelnök-jelöltjéről, és a Mandiner is csak 3 pozitív hangvételű cikket közölt róla. A kormánykritikus sajtótermékek több pozitív cikket írtak Orbán Viktorról (36 db), mint Márki-Zay Péterről (28 db). A legbarátibb vele a 444.hu volt, ugyanis ők 10 pozitív, és 2 negatív cikket közöltek az ellenzéki miniszterelnök-jelöltről. A Márki-Zayról írott cikkekben is az Index bizonyosult a legkiegyensúlyozottabbnak, ugyanis a cikkeinek 41 százaléka pozitív, 32 százaléka semleges, és 27 százaléka volt negatív. Érdemes arra is figyelni, hogy míg a kormánypárti sajtótermékek 3 pozitív cikket közöltek Márki-Zay Péterről, addig a kormánykritikus sajtótermékek 36 pozitív hangvételű cikket írtak Orbán Viktorról. Ezeknek a jelentős része Orbán Viktor békepártiságáról szól.

A 444.hu és a Magyar Nemzet hasonló mintákat mutat

Érdemes egy pillantást vetni külön, és összehasonlítva is egy kormánykritikus, és egy kormánypárti sajtótermékre. A Magyar Nemzet cikkeinek 100 százaléka negatív színben próbálja feltüntetni Márki-Zay Pétert. A 444.hu cikkeinek 87 százaléka (53 db) negatív hangvételben ír Orbán Viktorról. A Magyar Nemzet cikkeinek 80 százaléka pozitív cikkeket közölt a jelenlegi miniszterelnökről. A 444.hu írásainak pedig 63 százaléka az ellenzék miniszterelnök-jelöltjéről ír pozitívan.

Összességében azt láthatjuk, hogy a választásokhoz közeledve politikai határvonalak mentén polarizálódik a média. A kormánykritikus sajtótermékek jellemzően Orbán Viktorról negatív cikkeket közölnek, a kormánypárti hírportálok pedig szinte csak negatívan írnak Márki-Zay Péterről.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin