Nem a reklámadó léte vagy nem léte jelenti az alapvető problémát, hanem hogy miként lehet azt arányos módon bevezetni – Vaszily Miklós a Világgazdaságnak

A reklámok és a reklámipar szükségszerűen összetartozik a médiával, annak egyik legfontosabb gazdasági hajtóereje. Egyesek szerint a reklám tájékoztat, figyelmet kelt fel, míg mások átverésnek vagy manipulációnak tartják. Egy biztos: a reklámcégek alapvetően gazdasági vállalkozások, aminek elsődleges célja a profitszerzés, amire az állam hazánkban 2019-ig adót vetett ki, melyet most 7,5%-os mértékkel vezetnek vissza, 15 milliárdos bevételt tervezve ebből a minden bizonnyal kemény kihívásokkal szembesülő 2023-as költségvetésbe.

Vaszily Miklós, a TV2 elnöke és az Indamédia Csoport társtulajdonosa egy lapinterjúban (Világgazdaság) nyilatkozott q reklámadó növekedésével kapcsolatban felmerülő kérdésekről. A 2023-as évben beszedni szándékozott 15 milliárd forint után 2024-ben 16,4, a 2025-ös és 2026-os években pedig 17,9 és 19,5 milliárd forintnyi bevétellel számol a kormány.

Vaszily Miklós fő aggálya ezzel kapcsolatban nem is a beszedni kívánt pénzek nagyságával kapcsolatos, hanem azzal, hogy a kormányzatnak vajon sikerül-e a terhet igazságosan szétosztani a piac szereplői között. Felvetette, hogy a közteherviselésbe bele kellene vonni a nagy, globális techcégeket is, mint a Facebook és a Google, hiszen ezen platformok amellett, hogy 2015-2019 közt nem fizettek Magyarországon különadót, 100 milliárd forintot meghaladó reklámbevételre tettek szert. A TV2 elnöke azonban nem lát esélyt arra, hogy az egyéb adózó piaci szereplőkre érvényes szabályokat ezek a nagy cégek betartsák vagy velük az illetékesek betartassák. Hozzátette, hogy ha megtennék, a tervezett költségvetési bevétel elérése nem jelentene semmilyen nehézséget.

Az elosztás Vaszily szerint akkor lenne igazságos, ha minden piaci szereplő egyrészt a bevételeinek megfelelően, másrészt a tartalom előállítására fordított költségei után maradó bevételeire fizetne. Ezeken túlmenően elképzelhetőnek tartja, hogy a magyar tartalmakat előállító médiák kompenzációban részesülhessenek.

A TV2 elnöke az orosz-ukrán háború, az infláció, a forintárfolyam és a reklámadó miatt sokkal göröngyösebb másfél évre számít.  Az évente körülbelül 3 milliárd forintnyi profittal záró csatorna számára a különadó különös nehézségekkel járna, de összességében:

„kigazdálkodható (…) főleg a stratégiai növekedési céljaink teljesülését lassíthatja az adónem.”

Az interjúban Vaszily kitért arra is, hogy az Indamédia az orosz-ukrán háború okozta stressztesztnél nagyobb kihívásokon is átesett az elmúlt években, így bizakodva tud tekinteni az elkövetkező hónapokra. Az index.hu kapcsán kiemelte, hogy a két évvel ezelőtti piaci konszolidáció kezdeti nehézségeinek ellenére a médium piaci konszolidációja összességében sikerrel zajlott le bizonyítva, hogy „van piaca egy sokszínű szerkesztőség által gyártott, hiteles, változatos és minőségi tartalmakat gyártó portálnak”.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin