A kormánykritikus portálok „néma csöndben” figyelik Rákay Philip bejelentését

“A balos sajtó néma csöndben…” – írta Rákay Philip hétvégi videóját követően, azonban a kormánypártinak tartott portálokat sem öntötték el a cikkek a „dollárbaloldal-ügy” új fejleményei kapcsán. Elemzésünkben megvizsgáltuk, hogy november 27-én és 28-án miképpen kezelte a 444, a Telex, a Népszava, az Index, a Magyar Nemzet, a Pesti Srácok, a Mandiner és az Origo a médiaszakértő nagy bejelentését.

Vasárnap valamivel dél után Rákay Philip meglepő üzenettel jelentkezett be Facebook-oldalán.

„A baloldal hónapok óta hazudik arról, hogy pontosan kitől és mire érkezett a 3 milliárd forintnak megfelelő dollártámogatás. Eddig még sehol nem látott, nagyon durva új bizonyítékom van, ami lebuktatja a baloldali hazugságokat! Ma 16 órakor egy videóban mutatom be az anyagot… nem lesz könnyű délutánja a balosoknak! Légy gép előtt 16 órakor, és küldd tovább!” – írta a kormánypárti médiaszakember.

Az erősnek tűnő bejelentés a várakozásokkal ellentétben nem rázta meg a magyar médiát. Először a Mandiner vette át a posztot, ők is csak 45 perc késéssel, ezt követően kezdtek el szállingózni a cikkek. A Mandinert a Magyar Nemzet követte, majd jóval később az Index és a Pesti Srácok is csatlakozott. A Telex, a Népszava és a 444 egyáltalán nem foglalkozott Rákay ezen posztjával.

A média tehát vagy nem vette komolyan a médiaszakember bejegyzését, vagy nem érezte elég jelentős eseménynek, mindenesetre a témával kapcsolatban nem öntötték el a cikkek a portálokat. (A közösségi médiában már nagyobb visszhangot keltett a bejegyzés.) Mivel a média érdeklődését nem érzékeltük, így feltételezhetjük, hogy a reakciók, kommentek és megosztások hatására született Rákay következő posztja 14:41-kor: „akkora az érdeklődés a dollárbotrányos bizonyítékok iránt, hogy nem várok tovább. 15 órakor jön a videó!”.

Ígéretének eleget is tett a médiaszakember, ugyanis 14:59-kor már mindenki számára elérhetővé vált a beharangozott videó…

A videóban Rákay három fő megállapítást fogalmazott meg:

  1. Az ellenzék volt miniszterelnök-jelöltje és Korányi Dávid is azt mondta, hogy az amerikai támogatás nem a pártok választási kampányára érkezett, hanem attól függetlenül egy edukációs, kultúraváltó kampányra. Az adománygyűjtő felületen ugyanakkor egyértelműen az országgyűlési választásról írnak: „a legkritikusabb választás előtt állunk, amit a világ valaha látott. A demokrácia sorsa ezen a választáson és az Orbán féle diktátorok megállításán múlik. Ezért harcol az Action for Democracy.”
  2. Márki-Zay Péter és az Action for Democracy vezetője is azt mondta, hogy csak magyar útlevéllel lehetett támogatást küldeni, és így kizárólag a diaszpórában élő magyarok pénze került az MMM-hez. A videóban bemutatott felületen viszont nem kellett megadniuk az útlevélszámukat a kitöltőknek. „A felület semmi ilyet nem ellenőrzött, bárhonnan, bármelyik országból lehetett adakozni, semmi ellenőrzés, semmi korlátozás nem található” – mondta Rákay.
  3. A már említett felületen az látszik, hogy a videó elkészültekor 11-en küldtek támogatást. Korábban viszont azt állították az ellenzéki szereplők, hogy mikroadományozók ezrei dobták össze az 1,8 milliárd forintos támogatást.

Az Origo, lényegében „élőben” közvetítette a videót azzal, hogy egy folyamatosan frissülő cikkben írt a „leleplezésről” 15:00-tól, majd négy perccel később ismét megjelentetett egy írást, melyben a videó tartalmát ismertetik. Az Origo-t ismét a Magyar Nemzet követte, az Index, Pesti Srácok és a Mandiner pedig kissé lemaradva tájékoztatott a bejegyzésről. A 444, a Népszava és a Telex továbbra sem nyilvánult meg az ügyről, ahogyan azt Rákay is megjegyzi egy későbbi bejegyzésében.

„A BALOS SAJTÓ NÉMA CSÖNDBEN…” – írta Facebook-oldalán.

Hétfő reggelre azonban ez a helyzet megváltozott, ugyanis Bayer Zsolt véleménye és Erdős Gergely elemzése után feljegyezhettük az első, a „dollárbaloldalt” pozitívan beállító cikket. A Telex elérte Korányi Dávidot, a Rákay által megnevezett Action for Democracy vezetőjét, aki reagált a médiaszakértő által megfogalmazott vádakra. Korányi kifejtette, hogy a „nagy leleplezésként tálalt screenshot a több százból egyetlen a kampány egy kiragadott pillanatban való állapotát mutatja csak, semmit nem mond az összképről”, valamint hangsúlyozta, hogy nincs, olyan törvény, amely szerint ellenőrizniük kéne a támogatók állampolgárságát és csak egy „extra gesztus” volt az, hogy ők elkérték az útlevélszámot, amivel szerették volna megelőzni a támadásokat, de ma már látja, hogy ez „hiú ábrándnak bizonyult”. (Arról nem emlékezett meg, hogy Márki-Zay Péter még a közelmúltban is feltételektől mentesen és határozott egyértelműséggel emlegette az útlevélszám elkérését.)

Összességében tehát azt figyelhettük meg, hogy a kormánykritikusnak tartott sajtó nem igazán akart foglalkozni a témával, azonban a kormánypártinak tartott sajtó sem foglalkozott kiemelten Rákay Philip videójával.

Bár a 444 nem számolt be Rákay leleplező videójáról, egy érdekességet mégis felfedezhetünk a portálon a témával kapcsolatban. Szily László ellátogatott egy csepeli fideszes fórumra, ahol meghallgatta Németh Szilárd és Kocsis Máté előadását, majd cikket közölt „Rezsi Szilárd rálépett a gereblyére” címmel. A cikk első ránézésre nem kötődik az általunk vizsgált ügyhöz, azonban a fórum konklúziójaként Szily érdekes következtetésre jutott.

„Ha jól értelmeztem Kocsis előadását, a kormánypropaganda mostanában egyre intenzívebben fogja tolni az Action for Democracy ügyét, mert a frakcióvezető arra célozgatott, hogy az ügyben folyó nemzetbiztonsági vizsgálat “tartogat még meglepetéseket” a publikumnak” – írta egyik utolsó bekezdésében még november 24-én, három nappal Rákay bejelentkezése előtt.

Így tehát az üggyel konkrétan nem foglalkozó 444 volt az első portál, ami előrevetítette a fideszes influencer bejelentését. Lehet, hogy úgy gondolták, nekik, aki előre látták az egészet, visszalépést jelentene a részletekről utólag beszámolni.

FRISSÍTÉS

A cikk megírása óta közölt cikket a Népszava is „Rákay Philip egy képernyőfotóval “leleplezte” a “dollárbaloldal” állítólagos hazugságait, de pontról pontra cáfolták” címmel, melyben beszámolnak Rákay videójáról, kiegészítve azt az általunk már említett Korányi Dávid interjúval, amelynek állításait a jelek szerint minden kétségen és kritikán felül állónak tartják.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin