Alternatív univerzumok: a KATA-törvény média visszhangja

A hét elején a Parlament elfogadta a KATA törvény módosítását magában foglaló jogszabályt, rég nem látott belpolitikai vihart kavarva. Cikkünkben megvizsgáljuk, hogy a kedvező adózási forma igénybevételét drasztikusan leszűkítő jogszabálymódosítás és az azzal kapcsolatos elsődleges reakciók hogyan jelent meg a magyar sajtóban, kiemelten kezelve a kormánnyal szimpatizálónak tartott médiumok reakcióját

A Pénzügyminisztérium hétfői közleményéből derült ki, hogy a kormány már aznap az Országgyűlés elé terjeszti a kisvállalkozók tételes adójával (KATA) kapcsolatos törvénymódosítást. A Semjén Zsolt által benyújtott törvényjavaslat alapján a legjelentősebb változás az lesz, hogy az új szabályok értelmében a katás adózónak csak magánszemélyektől származhat bevétele. A törvénymódosítást egy nappal a bejelentés után, kedd délután 120 igen, 57 nem és egy tartózkodó szavazat mellett elfogadta az Országgyűlés, gyakorlatilag ezzel egy időben megkezdődtek az utcai demonstrációk a módosítás ellen, a tüntetők egy rövid időre a Margit hidat is elfoglalták.

A KATA igénybevételének drasztikus korlátozása százezrek életét befolyásolhatja negatívan, nem csoda, hogy az ügyhatalmas port vert fel a magyar közéletben. A bevezetés módját (és annak gyors hatályba léptetését) még olyanok is kriztizálták, akik a szűkítést elvben támogatták

A kormánykritikus sajtó mindezzel összhangban sok cikkben és alapvetően kritikusan foglalkozott az üggyel. Jól mutatja ezt, hogy két nap alatt (hétfőn és kedden) a Telex 29 cikket szentelt a módosításnak és az övező eseményeknek, míg a 444.hu 31 cikkben tette ugyanezt.

 Ennél is érdekesebb megvizsgálni, hogy a kormányközelinek tartott sajtótermékek miképpen reagáltak az össztűzbe került módosításra és az azt övező eseményekre.

Elemzésünkben négy kormányközeli sajtóterméket vettünk górcső alá (Origo, Magyar Nemzet, Hirado.hu, Mandiner). Általános értelemben elmondható a portálok jóval kevesebbet foglalkoztak az új törvénnyel, mint az ellenzékinek tartott médiumok. A vizsgált jobboldali médiumok összesen 42 cikkben írtak az új kata-törvény kapcsán, ebből 16-ot a mandiner jegyzett. Azt is fontos persze megvizsgálni, hogy ezekben a cikkekben mire helyezik a fókuszt.

A Hirado.hu összesen nyolc cikket jelentetett meg a kata módosításáról. Ebből négy cikkben esik szó valóban magáról a törvényjavaslatról/törvényről, míg négy cikkben az ellenzéki pártok reakciójáról és a tüntetők viselkedéséről számolnak be. Itt érdemes megjegyezni azt is, hogy a 444.hu kielemezte az M1 14 órakor leadott 20 perces híradóját is, ahol egy szó sem esett a katáról, így természetesen   az ahhoz kapcsolódó reakciókról és a tüntetésről sem. Ehelyett a következő témákkal foglalkoztak:

  1. Magyarország és Románia kész segíteni egymást az energiabiztonság területén – Szijjártó Péter bukaresti látogatása
  2. Szijjártó Péter a migrációról
  3. A kelet-ukrajnai fronthelyzet
  4. 40 tonna adományt visznek Kárpátaljára a „Magyarország segít” programon keresztül
  5. Várható a koronavírus-járvány erősödése – érdemes felvenni a megerősítő oltásokat
  6. Romániában ismét naponta teszik közzé a járványadatokat
  7. Belgiumban romlanak a járványadatok
  8. Egyre nagyobb az aggodalom az USA-ban az omikron új variánsa miatt
  9. A magyar haltermelés új lehetőség kapujában áll – Nagy István agrárminiszter
  10. Kutyás strand nyílt Fonyódon
  11. Balatonfüredi vonatbaleset
  12. Lövöldözés Kaliforniában
  13. Erdőtűz Kaliforniában
  14. Elindult a magyar muay thai küldöttség a birminghami világjátékokra

A Magyar Nemzetnél hasonló a helyzet, mint a Hirado.hu-nál. Itt 11 cikk foglalkozott a kata-törvénnyel, amiből csak öt számol be a törvénnyel születő változásokról, míg hat cikket szentelnek   az ellenzéki pártoknak és a tüntetők viselkedéséének. A legkevesebb cikket az Origo közölte az eseményekről. Mindösszesen három cikkben írnak magáról a törvényről, míg négy írásban foglalkoznak a tüntetőkkel és az ellenzéki politikusok reakcióival.

Ezek az adatok jól mutatják, milyen nagy mértékű a magyar sajtó polarizációja, a két tábor közötti szakadék pedig a jelek szerint egyre csak növekszik.

A vizsgált kormányközeli portálok közül kivételt képez a Mandiner, amely 16 cikkben foglalkozik a törvénnyel és a kapcsolódó eseményekkel. Érdemes kiemelni, hogy a Mandiner az egyetlen olyan általunk vizsgált jobboldalinak tartott portál, amely megosztotta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnökének, Parragh Lászlónak azt a kijelentését, hogy „kissé erőteljesre sikerült” az új törvény. A Mandiner főszerkesztője, Rajcsányi Gellért „Szia, KATA voltam” címmel írt kritikus hangvételű vezércikket a portálra. Fontos kiemelni, hogy a 16 megjelent írás közül egy sem kívánja pozitív színben feltűntetni az új törvényt (míg a többi kormányközelinek tartott portálon nagy számban találunk ilyen cikkeket), sőt a cikkek 69 százaléka (11 publikáció) kritizálja az elfogadott törvényt.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin