Néhány hete a Telex írt arról elsőként, hogy országos plakátkampányt indított a Nyugati Pályán elnevezésű Facebook-oldal. Az Egyesült Államok budapesti nagykövetségéhez köthető felületet egy felvilágosító kampány részeként hozták létre még évekkel ezelőtt, időközben azonban az ország egyik legaktívabb közéleti oldalává vált, amely az utóbbi néhány hónapban közel annyit költött Facebook-hirdetésre, mint a magyar kormány. Cikkünkben összefoglaltuk, mit érdemes tudni a Nyugati Pályán-ról.
A Nyugati Pályán elnevezésű Facebook-oldalt még 2020 februárjában hozták létre. Impresszumában az áll, hogy az oldalt az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával egy magyar kommunikációs ügynökség, a Flow PR üzemelteti. Ezen felül azonban semmi nem utal arra, hogy egy idegen ország kormányzatához köthető felületről van szó. A 2020. február 6-án közzétett Köszöntő című jegyzetben például már nem is említik az Egyesült Államok kormányához fűződő viszonyt, helyette arról ír benne a meg nem nevezett szerző, hogy az oldalt azért hozták létre, hogy érveljenek amellett, hogy “Magyarországnak nyugati pályán kell maradnia, nyugati pályán kell tovább haladnia”.
Az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége sem hirdeti nagy erőkkel, hogy köze lenne az oldalhoz. Mindössze két hírben tesznek említést arról a felvilágosító kampányról, amelynek keretében létrehozták a Nyugati Pályán nevű Facebook-oldalt a Flow PR közreműködésével: az egyikben a kampány elindulásáról írnak, a másikban pedig a folytatásáról.
A Facebook-oldalon megjelenő szöveges, képes vagy videós tartalmak egyikén sem szerepel az Egyesült Államok külügyminisztériumának emblémája. Ha valaki tehát belefut egy, a Nyugati Pályán által közzétett posztba a közösségi médiában, és nem keresi fel tudatosan a Facebook-oldal impresszumát, annak fel sem tűnik, hogy egy másik ország kormányzatához köthető felületről van szó.
Erre ráerősít a posztok megfogalmazása is, amelyekben rendszeresen többes szám első személyben írnak a magyarokról.

Ráadásul a bejegyzések egy része csak nyomokban tartalmaz politikai üzenetet. Ha ezekkel a posztokkal találkozik valaki a közösségi média böngészése közben, inkább tűnik egy színes, történelmi érdekességeket gyűjtő oldalnak a Nyugati Pályán, mint egy kormányzati kommunikációs felületnek.

Bőven akadnak azonban olyan posztok is, amelyek erősen propagandisztikus jellegűek. 2020 nyarán például arról számoltak be az oldalon, hogy az Egyesült Államok kormánya és amerikai magánszemélyek együtt mekkora támogatást nyújtottak más országok számára a koronavírus-járvány elleni küzdelemre.

Az orosz gagyi, a kínai meg silány
De számos olyan posztot is találtunk, amelyek inkább Kínát vagy Oroszországot támadják, nem pedig a felvilágosító kampány céljaként is megjelölt nyugati szövetségi rendszer előnyeire emlékezteti az embereket.

Egy posztjukban például arra hívják fel a figyelmet, hogy Kínában rendszeresen hamisítják a nyugati márkákat, a silány minőségű termékek pedig Magyarországra is eljutnak. Bár ebben van igazság, ugyanakkor az árnyalja a dolgot, hogy számos nyugati márkát eredetileg is Kínában gyártanak az alacsonyabb előállítási költségek miatt.
Egy másik bejegyzésükben az M3-as metróvonalon közlekedő oroszok által gyártott és felújított szerelvények példáján keresztül vezetik le, hogy az onnan érkező termékek selejtek.

Ebben a 2020 augusztusában publikált posztjukban egyébként a magyar kormánynak is odaszúrnak már. Mint írják:
“Máig rejtély, miért választotta a magyar kormány a rozsdásodó, állandóan meghibásodó orosz szerelvényeket, miközben a legtöbb nyugati metró még újonnan is olcsóbb.”
Bár erre valóban nincs válasz, ugyanakkor a BKV még 2019 februárjában, tehát a kormánypárti Tarlós István főpolgármestersége idején indított pert a felújítást végző orosz cég ellen.
A tartalmakat vizsgálva jól látszik, hogy bár valóban jelentek meg olyan infografikák és magyarázó videók az oldalon, amelyek egybecsengenek a felvilágosító kampány eredeti céljával, ugyanakkor többségük inkább az Egyesült Államok vetélytársait ekézi.

A bejegyzéseket elnézve leginkább két beruházás zavarja az amerikaiakat. Az orosz hitelből és orosz technológiával épülő Paks2, valamint a kínai hitelből megvalósuló Budapest-Belgrád vasútvonal építése. Az orosz-ukrán háború kirobbanásáig (2021. február 24.) legalábbis erről született a legtöbb kritikus bejegyzés az oldalon.
Szintlépés
2022 nyarán szintet lépett az amerikaiak felvilágosító kampánya, a grafikák és magyarázóvideók, valamint újságcikkek posztolgatása után a Facebook-oldal ismeretlen szerzői bejelentették, hogy a jövőben podcastműsort is indítanak. Ezzel gyakorlatilag a Nyugati Pályán már nem csupán egy tájékoztató oldaként kezdett funkcionálni, hanem egy kisebb médiumként.
A szintén Nyugati Pályán névre keresztelt podcastnak azonban nincs állandó műsorvezetője, a legtöbb ez idáig megjelent adást Ónody-Molnár Dóra, a Jelen újságírója készítette, de több adást moderált az RTL riportere, Rédli Balázs is. Ebből tehát továbbra sem derül ki, hogy érdemben kik készítik a Facebook-oldal tartalmait.
A YouTube-ra feltöltött videók leírásában ugyanakkor már megjegyzik: bár az adások az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával készülnek, a műsorban elhangzó vélemények nem feltétlenül tükrözik az amerikai kormány álláspontját.
Kisebb diplomáciai purparlé
A Facebook-oldal esetében ilyen disclaimer sehol nem szerepel. Nem csoda, hogy korábban egy alkalommal már kisebb csetepaté is történt emiatt: az Index még 2020 októberében írt arról, hogy a Külgazdasági és Külügyminisztérium diplomáciai lépéseket tett az oldalon megjelent egyik poszt miatt.
Az egyik bejegyzésben arra utalgattak ugyanis, hogy Moszkva lefizethette a magyar kormányt a Paks 2 beruházásért cserébe.
Miután az Index megkereste az Egyesült Államok budapesti nagykövetségét az ügyben, letörölték az oldal kezelői a posztot a Facebook-oldalról.
Ellenzéki tevékenység
Az elmúlt hetekben azonban azzal került a hírekbe a Nyugati Pályán, hogy az oldal nevében országos óriásplakát-kampány indult, amelyen az orosz csapatok Ukrajnából történő kivonulását sürgetik.
A plakátokon történelmi párhuzamot vonnak az Ukrajnában zajló háború és az 1956-ban Magyarországon történt események között. Ez sokaknak nem nyerte el a tetszését, többek között az átlátszós Hont Andrásnak sem, aki az ATV Öt című műsorában kemény kritizálta az akciót. Sőt, úgy fogalmazott, hogy a CIA részben átvette a magyar ellenzék tevékenységét.
Mi azért ennyire erősen nem fogalmaznánk, ugyanakkor az valóban szokatlan, hogy az Egyesült Államok kormánya által finanszírozott Facebook-oldal egy, az oroszok Ukrajnából való kivonulására felszólító plakátkampányt indít Magyarországon.
Nem csak plakátokon hirdetnek
A Nyugati Pályán azonban nem csak óriásplakátokon folytatja a felvilágosító kampányt az amerikaiak pénzéből, az Ad Library adatai szerint az oldal 2020 februári indulása óta közel 140 millió forintot költött Facebook és Instagram-hirdetésekre.

Az utolsó 30 nap költéseit nézve pedig a dobogó legfelső fokára állhat, a Nyugati Pályán-t kezelő Splendidea Communications Kft. (Flow PR) a vizsgált időszakban ugyanis közel 6 millióért hirdetett, többért, mint mondjuk a magyar kormány.
A budapesti székhelyű kommunikációs ügynökségtől egyébként mi is szerettünk volna megtudni néhány dolgot a projektről, megkeresésünkre azonban cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. Pedig kíváncsiak lettünk volna rá, hogy a már plakátkampányt és podcastműsort is indító Facebook-oldal szerkesztésében hányan vesznek részt, valamint hogy az ott megjelenő tartalmakról kell-e egyeztetniük az Egyesült Államok budapesti nagykövetségével.
Talán majd egy következő felvilágosító kampány során választ kapunk erre is.