A hazai sajtó felfedezte a Mi Hazánk Mozgalmat

Egy korábbi elemzésünkben foglalkoztunk azzal, hogy a két nagy tömbön kívüli, országos pártlistát állított négy párttal (Mi Hazánk Mozgalom, Magyar Kétfarkú Kutya Párt, Megoldás Mozgalom, Normális Élet Pártja) mekkora mennyiségben foglalkoztak a hazai sajtótermékek.  Ebben arra jutottunk, hogy a Mi Hazánk Mozgalommal a beágyazottságához és jelentőségéhez képest meglehetősen keveset foglalkozott a hazai sajtó. Most a választást követő 1 hónapot, 2022. április 4. és május 4. közötti időszakot elemeztük abból a szempontból, hogy a korábban is vizsgált 10 sajtótermék milyen arányban foglalkozott a Mi Hazánk Mozgalommal. Vizsgáltuk azt is, hogy milyen témákban sikerült elérnie a pártnak a hazai sajtótermékek ingerküszöbét, mik voltak a cikkek témái. Foglalkoztunk azzal is, hogy a három, pártlistát állított, de parlamenti küszöböt el nem érő pártokkal (Magyar Kétfarkú Kutya Párt, Megoldás Mozgalom, Normális Élet Pártja) mekkora mennyiségben foglalkoztak a hazai sajtótermékek.

Adatgyűjtésünk alapját a tagelemzés módszertana, valamint a címekben és leadekben fellehető kulcsszavak vizsgálata jelentette. A vizsgált sajtótermékek csoportja a kormánypártinak tartott Origo, Magyar Nemzet, Mandiner, Pesti Srácok és a hirado.hu, valamint a kormánykritikusnak tartott Index, Telex, 444.hu, 24.hu és a HVG.

Nemcsak a parlamentben nyert teret a Mi Hazánk

A vizsgált egy hónapban a Mi Hazánk Mozgalomról a tíz sajtóterméken összesen 99 cikk jelent meg. Ez jelentős változás ahhoz képest, hogy a választásokat megelőző három hónapban a vizsgált tíz sajtótermék 88 cikket közölt a Mi Hazánk Mozgalomról. Érthető, hiszen sokakat meglepetésként ért a nemzeti radikális párt parlamentbe jutása. A legtöbb cikk a Mandineren jelent meg (15 db), tőlük a Telex és az Index kettős kicsivel lemaradt (14 db). A legkevesebbet az Origo foglalkozott a régi-új parlamenti párttal, ők összesen egy cikket írtak a Mi Hazánkról, abban is csak a szikár tényeket közölték mindössze 271 karakterben arról, hogy bejutott a párt a parlamentbe. Annak ellenére, hogy többen, például Ungváry Krisztián történész is, a pártot a Fidesz szatellitpártjának (Ungváry egészen pontosan a Fidesz proxipártjának) nevezik, a kormánypárti sajtótermékek kevesebbet foglalkoztak a párttal, mint a kormánykritikus sajtótermékek (60:40 arányban). Érdemes azzal is foglalkozni, hogy a Mi Hazánk Mozgalom mely témákkal tudta elérni azt, hogy bekerüljön a hazai sajtóba. Természetesen a legfőbb ok, amiért ez sikerült az, hogy a párt hat parlamenti mandátumot szerzett. A legtöbb cikk (24 db) a párt politikai elképzeléseivel foglalkozott. Ide soroltunk minden olyan cikket/interjút, ami a párt programjáról, a ciklusban megvalósítani kívánt célokkal foglalkozik, valamint kísérletet tesz a párt elképzeléseinek a bemutatására. A második legtöbbet megírt téma (17 db) a bizottsági helyeket érintő kérdések voltak (a párt szerint igazságtalan volt a bizottsági helyek elosztása, a Nemzetbiztonsági bizottság elnöki székét pedig a hírek szerint Novák Előd jó eséllyel pályázott, de végül nem ő kapta meg azt). A Mi Hazánk Mozgalom parlamentbe való bejutásáról 13 cikkben tudósított a tíz hírportál. A párt az országgyűlési választásokra leadott szavazatokat újra kívánta számoltatni, erről 12 cikk született. A Jobbik irányába történő ”beefelésről” 11 cikk íródott, ami lehetett volna több is, de a Jobbik részéről ”diss” nem érkezett (érthető okokból). A cikkek 10 százaléka a nyári Pride-dal kapcsolatos, a Mi Hazánkat is érintő hírek voltak. Elenyésző számban (9 db) írtak véleménycikket, elemzést a pártról.

Kormánykritikus sajtó: kétharmad

Az előző, a két nagy tömbön kívüli, országos pártlistát állított négy párttal foglalkozó elemzésünkben a Magyar Kétfarkú Kutya Párttal, a Megoldás Mozgalommal, a Normális Élet Pártjával is foglalkoztunk, így ebben az elemzésben is kitérünk rájuk. A Kutyapártról 22 cikket, a Megoldás Mozgalomról 19 cikket írtak, míg a Normális Élet Pártjáról 2 cikk íródott. A három párttal inkább a kormánykritikus hírportálok foglalkoztak. Ha a négy pártról írt összes cikket vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy a kormánykritikus sajtó kétharmad arányban foglalkozott a négy párttal, míg a kormánypárti sajtó a cikkek mindössze 33 százalékát írta.

Összességében azt látjuk, hogy a parlamentbe jutást követően – érthető okokból – a hazai sajtó elkezdett foglalkozni a Mi Hazánk Mozgalommal. Az is kijelenthető, hogy a média leginkább a pártot érintő, valós híreket írta meg. A parlamentbe be nem jutott pártokról keveset írtak, ami szintén érthető, ugyanis viszonylag kevés történés volt a három párt háza táján.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin