A kormánykritikus és a külföldi sajtó dominált Orbán Viktor évértékelő sajtótájékoztatóján

Folytatjuk sorozatunkat, melynek keretén belül megvizsgáltuk a július 7-i és az október 13-i kormányinfót, most pedig az Orbán Viktor által tartott évértékelő kormányinfót vettük górcső alá. Ezúttal is a kormánykritikusnak tartott sajtó dominálta az eseményt, de nagy szerepet kaptak a külföldi szerkesztőségek is.

A kormányinfón a sajtótermékek egy-egy képviselője kérdezheti – jellemzően Gulyás Gergelyt– a heti kormányülés eredményéről és az egyéb felmerülő témák kapcsán a kormány álláspontjáról. Az év utolsó kormányinfója azonban mindig különleges, ugyanis Gulyás Gergely helyett Orbán Viktor miniszterelnöktől kérdezhetnek a megjelent sajtótermékek képviselői, ami a külföldi médiumokat is bevonzotta, így többek között kérdést tett fel a Bloomberg, a Le Monde, a BBC és Frankfurter Allgemeine Zeitung is.

A kormányinfó alaphangulatát a Telex adta meg, ugyanis a portál az elmúlt időszakban kétszer is próbálkozott a miséről távozó miniszterelnöknek kérdéseket feltenni, mivel szerintük Orbán Viktor “15 éve nem ad interjút, olyan hazai médiumnak, amely kritikus kérdéseket tesz fel”. Hasonló kritikát fogalmazott meg a BBC újságírója is, aki a kormányinfó keretén belül jegyezte meg a miniszterelnöknek, hogy ha többször lehetne tőle kérdezni, akkor nem lenne szükség arra, hogy újságírók a templom előtt várjanak rá. Azonban Orbán Viktor többször leszögezte, hogy minden évben legalább egyszer minden újságíró számára elérhető – idén a választások után már tartott egy nemzetközi sajtótájékoztatót, így idén kétszer is – az évértékelő kormányinfón, így most a Telex is lehetőséget kapott a kérdezésre, azonban az eseményről szóló Facebook-bejegyzésükben az idő rövidségére panaszkodtak.

Kíváncsiak voltunk arra, hogy valóban kevésnek számít-e ez az idő, illetve a kormányinfó keretén belül mindenkinek ennyi idő jut-e. Összesen a kérdésekre és a válaszokra 1 óra 49 perc és 15 másodperc jutott. Mivel 21 portál kérdezhetett a miniszterelnökről, ez azt jelenti, hogy átlagosan 5 perc és 12 másodperc jutott egyetlen portálra, amit a Telex közel 2 perccel túl is teljesített, de természetesen az átlag nem fedi le teljesen a valóságot, hiszen például a DPA mindösszesen egy kérdést tett fel, amely a válasszal együtt is csak 45 másodpercet vett igénybe. Összesen a leghosszabb időt az ATV-nek jutott, amely 11 percet és 35 másodpercet használt fel a teljes időszakból, ezt a FInancial Times követte 9 perccel és 45 másodperccel, majd a 24.hu, amelyre 7 perc és 15 másodperc jutott. A Telex így pont kiszorult a legtöbb időt felhasználók közül (ha csak a hazai szerkesztőségeket vesszük figyelembe, akkor a Financial Times kiesik, így odaér a portál a dobogó harmadik fokára), de a 7 perces időkeretük így is meghaladja 17 másik portál időkeretét. A legtöbbet kérdező kormánypártinak mondott portál a Heti TV volt, amely 5 percet és 55 másodpercet használt fel, így kijelenthetjük, hogy a kormánypártinak tekintett portálok kevesebbet kérdeztek a miniszterelnöktől. Az is lehet, nekik nagyobb esélyük lehet megszólítani Orbán Viktort az év többi részében is, azonban ez a tendencia a többi statisztikában is jól látszik.

Egy külföldi újságíró átlagosan két, egy kormánypárti újságíró átlagosan három, míg egy kormánykritikus újságíró átlagosan hat kérdést tett fel. Nemcsak többet, de hosszabban is kérdeztek kormánykritikus újságírók (átlagosan 1 perc 30 másodperc) mint a kormánypártiak (átlagosan 1 perc 15 másodperc). Fontos arányszám az is, hogy egy kormánypárti újságírónak válaszoltak a legbővebben a kormányinfón.

Az adott szám Orbán Viktor válaszának átlagos idejét jelzi másodpercben, egy újságíróra lebontva.

Megvizsgáltuk azt is, hogy melyek voltak a kormánypárti, és kormánykritikus újságírók által leginkább pedzegetett témák. A kormánypárti újságírók témákat tekintve meglehetősen széttartóak voltak, nem egy-egy nagyobb témára koncentráltak. A kormánykritikus újságírókat jellemzően az oktatási és gazdasági kérdések izgatták. A külföldi szerkesztőségek újságíróit az orosz-ukrán háború, és az EU-s kérdésekre adott magyar válaszok érdekelték.

Összességében azt látjuk, hogy a kormánykritikus újságírók voltak a legdominánsabbak, a legkevésbé dominánsak pedig a kormánypárti újságírók. A kormányinfón elhangzott kérdések 58 százalékát kormánykritikusnak tartott, a 26 százalékát külföldiek, míg 16 százalékát kormánypártinak tartott újságírók tették fel.

Megosztás itt: email
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin